آژانس عبور ایران از سقف 300کیلوگرم اورانیوم غنی شده را تأیید کرد

به گزارش مجله 90 جعبه، آژانس بین المللی انرژی اتمی عبور ایران از مرز تعیین شده در برجام برای نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده را تأیید کرد.

آژانس عبور ایران از سقف 300کیلوگرم اورانیوم غنی شده را تأیید کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از ظهر روز دوشنبه تأیید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز 300 کیلوگرم تعیین شده در برجام گذشته است.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت: ما می توانیم تأیید کنیم که دبیرکل یوکیا آمانو به شورای حکام اطلاع داده که آژانس عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز تعیین شده [در برجام] را تأیید کرده است.

پیش از این یک منبع آگاه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرده بود به احتمال زیاد ایران از مرحله اول که تولید 300 کیلو اورانیوم با غنای 3.67 درصد گذشته است اما این امر از سوی خود ایران اعلام رسمی نخواهد شد، بلکه باید انتظار داشت در نخستین گزارش آژانس انرژی بین المللی اتمی به عنوان مرجع نظارت بر برنامه هسته ای ایران اعلام شود.

طبق توافق هسته ای سال 2015 موسوم به برجام، ایران مجاز بود تا سقف 300 کیلوگرم هگزافلوراید (UF6) و یا معادل آن 202.8 کیلوگرم اورانیوم نگهداری کند اما در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های این کشور علیه ایران و همچنین عدم رعایت تعهدات سایر طرف های برجام به ویژه تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه) ایران نیز تصمیم به تعدیل تعهدات خود ذیل برجام گرفت.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده هایشان، در بیانیه ای گفت جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای صادر شد، به طرف های دیگر برجام 60 روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی اقدام کنند.

تهران به همین دلیل 30 اردیبهشت ماه گفت قصد دارد میزان تولید اورانیوم 3.67درصدی خود را به 4 برابر میزان قبلی افزایش دهد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز روز دوشنبه 27 خرداد در یک نشست خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم 3.67 درصد افزایش یافته و تا روز پنج شنبه ششم تیرماه از سقف تعیین شده در برجام عبور خواهد کرد.

مقامات ایرانی تصریح کرده اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف های این توافق بین المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه 4 تیر در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود امانوئل ماکرون با اشاره به اینکه پایبندی ایران در برجام پس از خروج آمریکا بر مبنای وعده طرف های اروپایی برای تضمین منافع اقتصادی از جمله حل وفصل مسائل مربوط به روابط بانکی و فروش نفت بود که متأسفانه هیچ یک از آنها در مقام عمل تحقق پیدا نکرده، خاطرنشان ساخت: اگر ایران نتواند از فواید برجام بهره مند شود، بر اساس بندهای 26 و 36 برجام مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 119

به "آژانس عبور ایران از سقف 300کیلوگرم اورانیوم غنی شده را تأیید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژانس عبور ایران از سقف 300کیلوگرم اورانیوم غنی شده را تأیید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید