توافق آمریکا و طالبان پس از 17 ماه امروز در قطر امضا می گردد

به گزارش مجله 90 جعبه، پس از نزدیک به 17 ماه مذاکره مستقیم آمریکا و طالبان دو طرف قرار است امروز در مراسمی رسمی و با حضور نمایندگان حدود 30 کشور و سازمان بین المللی توافقی را برای آوردن صلح در افغانستان امضا نمایند.

توافق آمریکا و طالبان پس از 17 ماه امروز در قطر امضا می گردد

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، بر اساس نخستین نشست آمریکا و طالبان در قطر 16 ماه و 17 روز از مذاکره دو طرف می گذرد و پایان امروز توافق آمریکا و طالبان برای آوردن صلح در افغانستان در هتل شرایتون دوحه به امضا می رسد.

رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود که برای امضای این توافق مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به قطر می رود اما منابع می گویند که توافقنامه قرار است توسط زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی رهبر طالبان به امضا برسد.

از سوی دیگر نیز بطور همزمان مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا و ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان ناتو نیز امروز به کابل می آیند تا بیانیه مشترکی را با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صادر نمایند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می گوید که در مراسم امروز وزاری خارجه و نمایندگان ویژه حدود 30 کشور و نهاد معتبر بین المللی حضور خواهند داشت و این توافق زمینه را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فراهم می نماید.

طالبان می گوید که پس از امضای این توافق براساس یک جدول زمانی همه نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد اما طرف آمریکایی می گوید که پس از امضای توافقنامه سطح نیروهای آن ها به 8 هزار و 600 نفر کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر نیز طالبان می گوید که در مرحله اعتمادسازی پسا توافق قرار است 5 هزار زندانی این گروه آزاد شوند و طالبان نیز در مقابل هزار نیروی امنیتی افغان را آزاد خواهد نمود.

از سوی دیگر اما مقامات دولت افغانستان تاکید می نمایند که تنها آن ها صلاحیت تصمیم گیری در این باره را دارند و این موضوع باید در گفت وگوهای بین الافغانی بحث گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 682

به "توافق آمریکا و طالبان پس از 17 ماه امروز در قطر امضا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق آمریکا و طالبان پس از 17 ماه امروز در قطر امضا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید