جان سپکو: قطع کمک های خارجی به فروپاشی دولت افغانستان منجر می شود

به گزارش مجله 90 جعبه، سربازرس ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با ابراز نگرانی از کاهش کمک های خارجی به افغانستان گفت که قطع این کمک ها منجر به فروپاشی ناگهانی دولت افغانستان می شود.

جان سپکو: قطع کمک های خارجی به فروپاشی دولت افغانستان منجر می شود

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، جان سپکو سربازرس ویژه اداره آمریکا در امور بازسازی افغانستان سیگار هشدار داد که کاهش بیشتر کمک ها به افغانستان توسط آمریکا و دیگر حامیان مالی این کشور می تواند منجر به فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت به هرج و مرج هایی مانند دهه 90 میلادی شود.

وی اضافه کرد: 80 درصد از بودجه افغانستان توسط آمریکا و دیگر حامیان مالی خارجی تامین می شود و اگر به هر دلیلی حامیان مالی به کاهش کمک های خویش ادامه دهند، این ممکن است منجر به فروپاشی ناگهانی دولت افغانستان شود.

سربازرس ویژه آمریکا به رویترز گفت که این اقدام می تواند به تکرار تاریخ و هرج و مرج های افغانستان پس از خروج شوروی از این کشور و قطع کمک ها به کابل منجر شود.

براساس اطلاعات بانک جهانی، سطح کمک های توسعه ای بین المللی سالانه به افغانستان از 6.7 میلیارد دلار در سال 2011 به 4.2 میلیارد دلار در سال 2019 کاهش یافته است.

سپکو در گزارش تازه خویش نیز گفت که حامیان مالی افغانستان در کنفرانس ژنو 3.3 میلیارد دلار را در زمینه کمک های غیرنظامی متعهد شدند و اگر کمک های سالانه تا سال 2024 در همین سطح باقی بماند، حمایت ها در مقایسه با سال 2016 15 درصد کمتر خواهد بود.

آمریکا که بطور مداوم کمک های خود را برای افغانستان کاهش می دهد، حدود 600 میلیون دلار برای یک سال متعهد شده اما نیمی از کمک ها را به در مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان مشروط کرده است.

سپکو تاکید می کند که درصورت دستیابی به صلح نیز افغانستان برای حفظ صلح تا سال 2024 نیازمند 5.2 میلیارد دلار کمک در زمینه غیرنظامی است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1468

به "جان سپکو: قطع کمک های خارجی به فروپاشی دولت افغانستان منجر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان سپکو: قطع کمک های خارجی به فروپاشی دولت افغانستان منجر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید