خبرنگاران آنالیز طرح نظارت بر تامین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی مجلس در شورای نگهبان

به گزارش مجله 90 جعبه، تهران - خبرنگاران - عضو حقوقدان شورای نگهبان از آنالیز طرح 2 فوریتی شفافیت و نظارت بر تأمین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ادامه رسیدگی به طرح کاهش مجازات حبس تعزیری در جلسه امروز شورای نگهبان اطلاع داد.

خبرنگاران آنالیز طرح نظارت بر تامین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی مجلس در شورای نگهبان

هادی طحان نظیف روز سه شنبه در گزارش به مردم گفت: گزارش جبرانی امروز مربوط به جلسه چهارشنبه نهم بهمن ماه 1398 شورای نگهبان است که در اثنای آنالیز صلاحیت های داوطلبان مجلس شورای اسلامی، برای آنالیز چند مصوبه ارسالی از سوی مجلس برگزار گردید.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: 2 طرح دوفوریتی یعنی طرح استفساریه بند ج ماده 112 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و طرح شفافیت و نظارت بر تأمین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ادامه رسیدگی به طرح کاهش مجازات حبس تعزیری در دستور کار بود.

شورای نگهبان مصوبه بازنشستگان دستگاه های اجرایی مناطق عملیاتی را تفسیر ندانست

طحان نظیف اعلام کرد: در طرح استفساریه بند ج ماده 112 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مجلس به دنبال تسری مزایای بند ج ماده 112 قانون به شاغلانی که در زمان دفاع مقدس در دستگاه های اجرایی مناطق عملیاتی خدمت نموده و در آن موقع یا پس از آن بازنشسته شده اند، بود که شورا این مصوبه را تفسیر ندانست بلکه این موضوع را یک قانون گذاری جدید می دانست.

وی توضیح داد: طرح شفافیت و نظارت بر تأمین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از نیازهای انتخابات در کشور ما بود که باید از مجلس بابت تصویب آن تشکر کرد ولو اینکه تصویب آن کمی دیرهنگام باشد و حتی اجرای بخشی از آن به این دوره انتخابات هم نرسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام نمود: ما بارها در شورای نگهبان گفته بودیم که از هر طرح و لایحه ای که به کاهش نقش پول در انتخابات یاری کند و به ساماندهی و شفافیت هزینه های انتخاباتی داوطلبان بپردازد، استقبال می کنیم چون معتقدیم این مساله از بایسته های یک رقابت سالم و از مصادیق حق الناس است.

طحان نظیف یادآور شد: این طرح 12 ماده داشت که به صورت مفصل در جلسه شورای نگهبان آنالیز شد و در نهایت مورد تایید شورای نگهبان نهاده شد.

وی گفت: شناسایی و تفکیک منابع مجاز از منابع غیرمجاز، محدود کردن دریافت ها به دریافت های صرفا الکترونیکی با مشخصات پرداخت کننده و دریافت کننده به صورت دقیق، عدم دریافت یاری از بیگانگان، مشخص سقف برای هزینه های انتخاباتی، مشخص حساب واحد برای دریافت و پرداخت از نقاط قوت این طرح دوفوریتی و به عبارت بهتر این قانون محسوب می گردد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: مشخص نماینده اقتصادی، مشخص ساز وکار مربوط به ثبت و ضبط هزینه ها، ایجاد سامانه اقتصادی انتخابات از سوی وزارت کشور و مشخص ضمانت اجراهایی درخصوص عدم اجرای هر یک از موارد مذکور نیز از دیگر نقاط قوت این طرح دوفوریتی و به عبارت بهتر این قانون محسوب می گردد. حال اینکه چقدر از این مصوبه در این دوره اجرا شده است، خود جای سئوال دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 737

به "خبرنگاران آنالیز طرح نظارت بر تامین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی مجلس در شورای نگهبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آنالیز طرح نظارت بر تامین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی مجلس در شورای نگهبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید