خبرنگاران رویش یا نقض حریم تیرهای برق؟

به گزارش مجله 90 جعبه، زاهدان- خبرنگاران- انتشار بعضی تصاویر از وجود تیرهای برق در وسط کوچه، منزل، خیابان و جاده در فضای مجازی هر بیینده ای را متعجب و علامت سوال رویش یا نقض حریم تیرهای برق را در ذهن مخاطب ایجاد می نماید برای پاسخ به این سووال سراغ مسوولان شرکت برق سیستان و بلوچستان رفتیم.

خبرنگاران رویش یا نقض حریم تیرهای برق؟

زندگی صنعتی امروزی چنان انسان را نیازمند انرژی برق نموده که نبود آن حتی برای لحظه ای زندگی میلیون ها نفر را در جهان مختل و به نوعی غیر ممکن می نماید.

نیرویی ارزشمند که برای رسیدن به دست مصرف کننده راستاهای طولانی را طی نموده و ابزاری چون کابل و تیرهای برق عاملی در رسیدن این نیرو به منازل، ادارات، مراکز تولیدی، کارخانجات و غیره و غیره شده است.

براساس قانون هر یک از این تیرهای برق دارای حریم زمینی و هوایی معینی هستند که نقض آن جرم محسوب شده و مسائل بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

حریم هایی که چه به صورت زمینی و چه به صورت هوایی گاها به آن تجاوز می گردد و زنگ خطر بروز اتفاقات ناگواری را به صدا در می آورد.

مدیر دفتر نظارت بر برق روستایی شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: طبق ماده 165 قانون مدنی برای خطوط انتقال و توزیع برق حریم ارتفاعی و عرضی معینی در نظر گرفته شده که باید حتما رعایت گردد.

سجاد حیدری اضافه نمود: براساس متن صریح این قانون درصورت نقض و تجاوز به این حریم شرکت های انتقال و توزیع نیروی برق می توانند از مجرای قانونی اقدام و عطف به همین قانون از دستگاه قضا مجوز قلع و قمع زمین های مذکور را اخذ کنند.

وی بیان نمود: براساس ماده 9 لایحه برطرف تجاوز از حریم تاسیسات برق و آب تمامی دستگاه های اجرایی از قبیل ادارات راه و شهرسازی، شهرداری ها، دهیاری ها و غیره موظفند قبل از اجرای پروژهای عمرانی مانند بازگشایی معابر، ساخت خیابان، جاده و یا راه ارتباطی نسبت به جا به جایی تاسیسات موجود در طرح و پروژه مربوطه اقدام و سپس پروژه را عملیاتی کنند.

چندی قبل ویدیویی از وجود تیر برق در میانه جاده ای در بخش نصرت آباد زاهدان در فضای مجازی منتشر شد که برای اطلاع از چند و چون این ماجرا با مسوول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان به گفت وگو نشستیم.

شهاب عبدلی در شرح علت وجود این تیر برق در وسط جاده گفت: دستگاه های متولی در این بخش کوتاهی نموده و با توجه به تعریف حریم تیرهای برق نسبت به انتقال این تیر برق قبل از احداث جاده اقدامی ننموده اند.

وی بیان نمود: هر چند این جاده هنوز به بهره برداری نرسیده اما طبق قانون باید قبل از عملیات ساخت جاده دستگاه های متولی نسبت به جا به جایی و انتقال تیرهای برق اقدام لازم را انجام دهند.

مسوول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان بیان نمود: در انجام این طرح ها قبل از انجام کار هزینه جا به جایی تیرهای برق دریافت می گردد اما اقدامی برای این جا به جایی در زمان مقرر صورت نمی گیرد.

عبدلی توضیح داد: حضور این تیرهای برق علاوه بر ایجاد خطر، خسارت های بسیاری را به شرکت برق وارد می نماید.

وی با اشاره به وجود چنین مسئله ای در جاده در حال ساخت زاهدان- خاش، اضافه نمود: این راستا در حال ساخت است اما پیمانکار قبل از احداث جاده باید حریم تیرهای برق را معین و نسبت به انتقال این تیرها توسط دستگاه متولی اقدام می کرد.

مسوول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان به نقص حریم هوایی که نوع دیگری از نقض در حوزه برق است اشاره نمود و گفت: تیرهای برق و کابل ها عبوری دارای ارتفاعی معین از سطح زمین هستند که گاها انجام بعضی از طرح های جاده سازی باعث کم شدن این فاصله و به نوعی نقض حریم هوایی این تیرها می گردد.

وی به نقض حریم هوایی در منطقه سه راهی دشتک اشاره نمود و گفت: با توجه به ساخت جاده و افزایش ارتفاع، در بعضی نقاط این راستا نقض هوایی اجرا شده که باید توسط شرکت متولی ساخت جاده این نقض بر طرف گردد.

عبدلی بیان نمود: کاهش این ارتفاع احتمال بروز خطرات بسیاری را برای وسایل نقلیه و افرادی که در این راستا تردد می کنند به دنبال خواهد داشت.

تا نرسیدن به مرحله بهره برداری جا به جایی صورت نمی گیرد

معاون مهندسی ساخت راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: جاده تا زمانی که به بهره برداری کامل نرسد کار جابه جایی تیرهای برق در آن صورت نمی گیرد.

مهدی فارسی با بیان اینکه پروژه تا زمانی که مشخص تکلیف نگردد زیر بار عبور نمی رود گفت: جاده زاهدان- نصرت آباد و زاهدان - خاش از جمله پروژه های در حال ساخت است که به مرحله بهره برداری راستا نرسیده است.

وی ادامه داد: با اتمام کار جاده کشی دستگاه های متولی پای کار آمده و قسمت هایی که مربوط به هر دستگاه است آنالیز و راستا به سمت بهره برداری جاده راهنمایی می گردد.

معاون مهندسی ساخت راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان توضیح داد: جاده نیز همانند تیرهای برق دارای حریم است که گاها بعضی دستگاه ها این حریم را نیز نقض می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه جابجایی تیر برق این کار به صورت تعاملی بین اداره راه و شهرسازی و شرکت برق انجام و قبل از بهره برداری پروژه نسبت به جا به جایی تیرهای برق موجود در راستا اقدام می گردد.

مهندس فارسی در زمینه نقض هوایی اجرا شده در راستا سه راهی دشتک گفت: در این محدوده شرکت برق باید ارتفاع حریم و شبکه خود را افزایش دهد و این کار به اداره راه و شهرسازی مربوط نمی گردد.

انسان امروزی به خوبی می داند مهمترین موهبتی که در پرتو رعایت قانون نصیبش می گردد امنیت، رفاه، آسایش، احقاق حقوق، عدالت، جلوگیری از ظلم و غیره است.

قانون همیشه حسن ختام و راه روشن بسیاری از مسائل و مسایل جامعه بوده و است.

نگاه کارشناسان مختلف و زبده به ارائه قوانین منسجم و کارآمد در هر بخش نشان از جامع بودن قانون و تبعیت از آن دارد.

نکته ای که در این گزارش مهم است توجه به قوانین ارائه شده و پایبند بودن همگان نسبت به آن است، چرا که اندکی غفلت موجب خساراتی جبران ناپذیر برای مردم خواهد شد.

هیات وزیران در جلسه ای که در سال 1394 به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد تبصره (2) ماده (18) قانون سازمان برق ایران، مصوب سال 1346، برگزار کرد، به درستی حریم خطوط هوایی و زمینی انتقال و توزیع برق را معین نموده است.

در ذیل این قانون به استناد ماده و تبصره های متعدد صراحتا حریم خطوط زمینی و هوایی انتقال برق معین و از تمام دستگاه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی خواسته شده تا به این مواد توجه و خود را ملزم به رعایت آن بدانند.

در مفاد این قانون آمده است نقض مواد توسط هر دستگاهی خلاف است و به موجب این قانون حوزه برق می تواند نسبت به تخریب و دریافت خسارت از اشخاص و دستگاه ها اقدام کند.

در ماده هفت این تصویب نامه صراحتا آمده است: اشخاصی که بر خلاف مقررات این مصوبه اقدام به عملیات و تصرفاتی در راستا حریم زمینی و هوایی و در زیر حریم هوایی خطوط برق کنند، مکلفند به محض اعلام وزارت نیرو و یا شرکت های برق عملیات و تصرفات را متوقف و با هزینه خود نسبت به برطرف آثار عملیات و تصرفات مبادرت کنند.

روشنی بیان در این قوانین نشان از اهمیت حوزه برق دارد بطوریکه کمترین سهل انگاری در این بخش موجب اتفاقات و صدمات جبران ناپذیری برای مردم خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 776

به "خبرنگاران رویش یا نقض حریم تیرهای برق؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رویش یا نقض حریم تیرهای برق؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید