خبرنگاران شیر برنزی فارغان، امانتی که به هرمزگان باز می شود

به گزارش مجله 90 جعبه، بندرعباس - خبرنگاران - مجوز انتقال شیر برنزی فارغان حاجی آباد که در موزه استان کرمان نگهداری می شد توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هرمزگان صادر شد.

خبرنگاران شیر برنزی فارغان، امانتی که به هرمزگان باز می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: دستور انتقال شیر برنزی به هرمزگان صادر شده که باید زمانی برای انتقال آن به این استان معین کنیم.

رضا برومند اضافه نمود: این مجسمه برنزی با پس از معین زمان از اداره کل میراث فرهنگی تحویل گرفته و به موزه مردم شناسی خلیج فارس منتقل می گردد و در معرض دید عموم قرار می گیرد.

بازگشت شیر غران فارغان حاجی آباد به هرمزگان از خواسته های میراث دوستان این استان بود که در ماه های گذشته به وسیله رسانه ها منتشر و پیگیری شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان آبان ماه به خبرنگار خبرنگاران گفته بود: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی کرمان خواسته مشخصّه های شیر سنگی را به وزارتخانه ارسال کند.

عباس نوروزی اشاره نمود: این مجسمه برنزی به رسم امانت در کرمان نگهداری می شد و اکنون هرمزگان با داشتن موزه عظیم مردم شناسی خلیج فارس می تواند از آن نگهداری کند.

مجوز انتقال شیرغران فارغان حاجی آباد از کرمان به هرمزگان امروز سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان صادر ابلاغ شد.

بنا به گفته مهدی رهبر، باستان شناس در سال 87، مجسمه شیر برنزی با 62 کیلو وزن مربوط به دوره هخامنشی بوده که بلندی آن حدود 42 سانتیمتر است و زیر چهار دست و پای آن چهار میخ مخروطی شکل وجود دارد که 8 سانتیمتر بلندی دارد و نشان می دهد این مجسمه برنزی در یک محل فلزی یا سنگی، پایدار بوده است.

هیبت این شیر، یک شیر غران با یک دم برگشته و دهن باز درحال حمله است و از 2 قسمت سر و بدن تشکیل شده، سر به صورت جدا به بدن الحاق شده و به نظر می رسد سر نسبت به بدن عظیمتر است و این نشان می دهد که یک شیر نر است.

شیر در دوره مادها و هخامنشی ها به عنوان نماد قدرت و صلابت مطرح بوده ،این شیر برنزی بصورت اتفاقی توسط کشاورزان منطقه فارغان در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان کشف و تحویل میراث فرهنگی استان شد که به علت نبود امکانات نگهداری به کرمان ارسال شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1333

به "خبرنگاران شیر برنزی فارغان، امانتی که به هرمزگان باز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شیر برنزی فارغان، امانتی که به هرمزگان باز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید