خبرنگاران ظریف: معیشت یک میلیارد انسان به طور مستقیم از تالاب ها تامین می شود

به گزارش مجله 90 جعبه، تهران- خبرنگاران- وزیر امور خارجه با یادآوری ناپدید شدن 64 درصد تالاب های جهان در سده اخیر، گفت: معیشت یک میلیارد انسان بطور مستقیم از تالاب تامین می شود این موضوع باید عاملی قابل اعتنا برای تصمیم گیران و سیاست گذاران ملی و زیست محیطی باشد.

خبرنگاران ظریف: معیشت یک میلیارد انسان به طور مستقیم از تالاب ها تامین می شود

به گزارش خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیام تصویری به مناسبت پنجاهمین سالگرد انعقاد کنوانسون رامسر، گفت: پنجاهمین سالگرد یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین کنوانسیون های بین المللی زیست محیطی را گرامی می داریم. بسیار خرسندم که امروز برای پاسداشت نیم قرن تلاش در چارچوب این کنوانسیون برای حفاظت و بهره برداری پایدار از یکی از جلوه های زیبا و ارزشمند مواهب طبیعی و تنوع زیستی گرد هم آمده ایم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ارزش های بی بدلیل تالاب ها و نقش آن در حفاظت از ذخایر طبیعی کره خاکی موجب شد در دهه 70 میلادی عزمی جهانی برای حفاظت و مدیریت این اکوسیتم های غنی شکل گیرد پس از چندین دور مذاکره مقدماتی کنوانسیون، تالاب ها حایز اهمیت بین المللی به ویژه زیستگاه پرندگان آبزی در تاریخ 13 بهمن 1349 در شهر زیبای رامسر در ایران منعقد شد و به همین اعتبار به کنوانسیون رامسر مشهور شد.

ظریف گفت: نام این کنوانسیون با نام رامسر عجین شده است و همواره نام این شهر بر تاریخ آن خواهد درخشید. اکوسیستم های تالابی نه تنها عرصه های زیبایی از طبیعت خداداد برابر دیدگان بشر می گشاید بلکه نقش ویژه و بی بدلیلی در تعادل آب و هوایی، تنوع زیستی، اقتصاد محلی، کنترل سیلاب و طوفان های گرد و غبار و حفاظت از طبیعت به معنای عام آن ایفا می کند. این اکوسیستم ها زیستگاه گونه های منحصر بفرد از انواع جانوران و گیاهانی هستند که در تعامل با یکدیگر چرخه تنوع زیستی جهانی را به سامان می آورند.

وی اضافه کرد: هدف از این کنوانسیون آن است که این پهنه های آبی بی نظیر که در سراسر جهان گسترده اند، به تعادل پایدار برسند و از تخریب بیشتر مصون بمانند.

وزیر امور خارجه بیان نمود: حیات بشری در بسیاری از مناطق جهان وابسته به این زیست بوم هاست و بر این اساس حفاظت از آن ها پاسداری از چرخه حیات در مناطق پیرامونی ماست. در مقابل کوتاهی در حفاظت از آن ها و استفاده بی رویه و غیرپایدار از این ذخایر طبیعی که به تخریب می انجامد، غیر قابل قبول و گناهی نابخشودنی است.

ظریف یادآور شد: نظام بین المللی با شناسایی خسارات وارده بر محیط زیست انسان ها گرچه بسیار دیر، صدمات وارده بر طبیعت بر اثر فرآیند توسعه صنعتی را بعنوان خطری بزرگ برای حیات بشری شناسایی و تلاش کرد تا حقوق بین المللی برای حل این مشکل اساسی تقویت کند.

وی اضافه کرد: کشورهای در حال توسعه فرآیندی سریع برای رهایی از چالش ها منجر به رشد ماندگی را در پیش گرفتند و کشورهای توسعه یافته پیروز به جبرای خسارت ها که برای توسعه خود بر طبیعت تحمیل کرده بودند، نشدند. در تمامی اجلاس های محیط زیستی در سراسر جهان مسوولیت مشترک و متفاوت به شعار جهانی تبدیل شد.

ظریف گفت: این شعار به عمل در می آمد، امروز دشواری های زیست محیطی جهانی، کمتر کره زمین را تهدید می کرد، بی شک این واقعیت که معیشت یک میلیارد انسان مستقیماً از تالاب تامین می شود باید عاملی قابل اعتنا سیاسی تصمیم گیران و سیاست گذاران ملی و زیست محیطی باشد.

وزیر امور خارجه گفت: فراموش نکنیم که ناپدید شدن 64 درصد از تالاب های جهان در سده اخیر نشانگر ضرورت عهده دار شدن مسوولیت مشترک جمعی همه کشورها نسبت به اهداف توسعه پایدار برای حفاظت از این زیست بوم های ارزشمند است.

وی اضافه کرد: در ایران تالاب ها جایگاه ویژه ای در قوانین و مقررات زیست محیطی و برنامه های توسعه ای به خود اختصاص داده اند. اما چالش های ناشی از تغییرات اقلیمی و توسعه نامتوازن و بی توجهی به الزامات توسعه پایدار در سطح منطقه ای، حفاظت از ارزش های تالابی را با تنگناهایی روبرو کرده است. مقابله با این تنگناها عزم همه کشورها را درسطوح ملی، منطقه ای و جهانی را طلب می کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1407

به "خبرنگاران ظریف: معیشت یک میلیارد انسان به طور مستقیم از تالاب ها تامین می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ظریف: معیشت یک میلیارد انسان به طور مستقیم از تالاب ها تامین می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید