روسیه: شرایط برای ایجاد منطقه امن در ادلب سوریه آماده است

به گزارش مجله 90 جعبه، وزارت دفاع روسیه بیان کرد شکست ترکیه در اجرای تعهدات خود در ادلب، باعث شد که ارتش سوریه وارد میدان گردد.

روسیه: شرایط برای ایجاد منطقه امن در ادلب سوریه آماده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت دفاع روسیه گفت که پیشروی های اخیر ارتش سوریه طی هفته های گذشته باعث شد که آنچه ترکیه از اجرای آن عاجز بود، محقق شود.

سرتیپ یوری بورینکف، فرمانده مرکز آشتی در پایگاه هوایی حُمیمیم سوریه (وابسته به وزارت دفاع روسیه) چهارشنبه گفت که پیروزیت های اخیر ارتش سوریه شرایط را برای ایجاد منطقه امن که توافق سوچی بر آن تصریح دارد، فراهم کرد.

در بیانیه ای که این مرکز منتشر نموده، آمده است: ارتش سوریه عربی توانست بر جاده ام 5 سیطره پیدا کند؛ این جاده از اراضی منطقه کاهش تنش ادلب می گذرد. ارتش سوریه همچنین تشکیلات مسلح تروریستی وابسته به هیئت تحریر الشام (جبهه النصره) و گروه های همپیمان با آن را که بر این جاده سیطره داشتند، شکست دهد.

به گفته این فرمانده روس، توافق سوچی که در 17 سپتامبر 2018 حاصل شد، بر ایجاد منطقه امن در ادلب تأکید دارد و ناکامی ترکیه در اجرای بندهای مربوط به این توافق، ارتش سوریه را مجبور کرد که دست به عملیات های اضطراری بزند.

بورینکف گفت که پیروزیت های ارتش سوریه، به حملات تروریست ها و کشته شدن غیرنظامیان بر اثر این حملات سرانجام داد.

توافق سوچی توافقی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفر خود به شهر ساحلی سوچی سال 2018 و ملاقات با همتای روس خود با آن موافقت کرد.

توافق سوچی چه بود؟

بر اساس توافق سوچی، روسیه و ترکیه به توافق رسیدند که منطقه امن عاری از سلاح به عرض 15 الی 20 کیلومتر در ریف جنوبی ادلب و شمال حماه، بین گروه های معارض و نیروهای ارتش سوریه ایجاد شود.

همچنین این توافق از روسیه می خواهد توقف عملیات های ارتش سوریه در استان ادلب را تضمین کند، مشروط بر اینکه در مقابل نیز ترکیه گروه های تندرو و افراطی را از منطقه کاهش تنش دور کند و آزادی انتقال ساکنان منطقه، ورود کالاها و بازیابی روابط تجاری و مالی به وسیله مناطق ام 4 (حلب لاذقیه) و ام 5 (حلب حماه) با سرانجام 2018 تضمین شود. بیش از یک سال از آن موقع گذشته ولی مفاد آن اجرا نشده است.

طرفین روس و ترک همچنین توافق کردند که با تروریسم مقابله نمایند و همه اقدامات لازم برای آتش بس پایدار را اتخاذ نمایند که ایجاد گشت های نظامی-امنیتی و مراکز دیدبانی از جمله این اقدامات بود. از این مراکز 12 مرکز متعلق به ترکیه بود.

با این حال ترکیه تا به امروز پیروز به عقب راندن تروریست ها و جدا کردن معارضان میانه رو از آن ها نشده است؛ امری که منجر به ازسرگیری عملیات ارتش سوریه شد و طی آن، بیش از 650 کیلومتر تا به امروز در جنوب غربی حلب و جنوب و شرق ادلب آزاد شود.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 664

به "روسیه: شرایط برای ایجاد منطقه امن در ادلب سوریه آماده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: شرایط برای ایجاد منطقه امن در ادلب سوریه آماده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید