سنای آمریکا طرحی برای معین کردن نقشه راه مذاکرات جدید با ایران معرفی کرد

به گزارش مجله 90 جعبه، نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی جدید به تعیین کردن نقشه راه مذاکرات هسته ای جدید با ایران پرداخته اند.

سنای آمریکا طرحی برای معین کردن نقشه راه مذاکرات جدید با ایران معرفی کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی نموده اند که خواهان حل و فصل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران است.

این طرح که عنوان آن قانون دیپلماسی ایران است هشت روز پیش به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا معرفی شده است.

سناتورهای آمریکایی در بخش بیان سیاست ها در این طرح به تشریح نقشه راه خود برای رسیدن به توافقی جدید با ایران پرداخته اند.

آنها تصریح نموده اند: رسیدن به یک راه چاره دیپلماتیک بر سر برنامه هسته ای ایران از آن نوعی که ایالات متحده قبل از خروج یکجانبه ترامپ از برجام داشت گامی معنادار برای جلوگیری از درگیری مسلحانه میان ایالات متحده و ایران خواهد بود.

در ادامه این طرح آمده است: در حالی که ایالات متحده دیگر جایگاهی در کمیسیون مشترک یا مکانیسم حل و فصل اختلاف که توسط سه کشور اروپایی در 14 ژانویه 2020 فعال شده ندارد باید از کوشش ها برای دستیابی به یکی از دو رویداد زیر حمایت کند: 1) بازگرداندن همه طرف ها با پایبندی کامل به تعهداتشان ذیل برجام و جلوگیری از اعمال حریمه های اقتصادی علیه فرانسه، آلمان یا انگلیس و 2) مذاکره بر سر توافقی موقت برای ارائه تخفیف اقتصادی موقت و متناسب به ایران در ازای گام های قابل راستی ازمایی از سوی این کشور برای به عقب برگرداندن گام های برجامی.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا تصریح نموده اند در صورتی که ایران به نحو قابل راستی آزمایی تعهداتش در برجام را به طور کامل اجرا کند، ایالات متحده و گروه 1+5 باید قبل از سال 2023 وارد مذاکرات با ایران برای رسیدن به توافقی جامع با این کشور گردد.

در قانون دیپلماسی ایران بندی هم برای پرداختن به موضوعات غیرهسته ای در توافق احتاقتصادی جدید در نظر گرفته است. در یکی از بندهای این توافق آمده است: ایالات متحده و شریکان بین المللی این کشور باید به دنبال پرداختن به سایر جنبه های اقدامات بی ثبات نماینده ایران در منطقه باشد و در کوشش باشد ایران را به پایبندی به تعهدات حقوق بشری اش بازگرداند.

تدوین نمایندگان این طرح همچنین خاطرنشان نموده اند هیچ یک از طرف های مشارکت نماینده در برجام نباید خارج از مکانیسم حل و فصل اختلاف که شرایط آن در بندهای 36 و 37 تشریح شده ادعایی درباره عدم پایبندی اساسی ایران به برجام به شورای امنیت مطرح کند.

در قانون دیپلماسی ایران همچنین تصریح شده ایالات متحده آمریکا باید همخوان با تعهداتش در برجام، برای همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران معافیت های تحریمی صادر کند.

سناتورها تصریح نموده اند ایالات متحده باید فضایی ایجاد کند که در آن نهادها و موسسات اقتصادی بتوانند از معافیت های تحریمی موجود برای فروش کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و کالاهای پزشکی به ایران استفاده نمایند.

این طرح توسط سناتور ادوارد مارکی تدوین شده و دایان فاینشتاین، کریس ون هولن، تامی داکورث و برنارد سندرز دیگر حامیان آن هستند.

در حال تکمیل...

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 693

به "سنای آمریکا طرحی برای معین کردن نقشه راه مذاکرات جدید با ایران معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنای آمریکا طرحی برای معین کردن نقشه راه مذاکرات جدید با ایران معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید