ظریف: نظم نوین جهانی بعد از کرونا کاملاً غربی نخواهد بود

به گزارش مجله 90 جعبه، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه بعضی می خواهند بعد از کرونا نظم جدیدی برای دنیا تعریف نمایند، تأکید کرد که رویکرد های کاملاً غربی نتوانسته اند درک درستی از وقایع دنیا را ارائه دهند و نظم نوین دنیای دیگر کاملاً غربی نخواهد بود.

ظریف: نظم نوین جهانی بعد از کرونا کاملاً غربی نخواهد بود

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با مخاطبان بین المللی تأکید کرد که نظم جدید جهانی در دوران پساکرونا دیگر کاملاً غربی نخواهد بود.

ظریف ابتدا در خصوص نظم جهانی مورد نظر غربی ها طی سه دهه اخیر گفت: پس از انتها جنگ سرد بعضی کوشش کردند تا آینده جدیدی بسازند و تحولات آینده را نه تنها پیش بینی بلکه تجویز می کردند.

وزیر امور خارجه افزود: ابرقدرت ها اشتباه محاسباتی داشتند و اعلام نظم نوین جهانی از طریق رئیس جمهوری وقت آمریکا، موضوع حکمرانی جهانی و قرن نوین آمریکایی و اعلام پیروزی بر عرشه ناو جنگی آمریکایی در سی وچند سال گذشته کوشش هایی برای نسخه پیچی آینده بود.

ظریف توضیح داد: اگر می خواهیم بدانیم که چه می گذرد و از اتفاقات سوء جلوگیری کنیم باید بدانیم که کجاییم و به کجا خواهیم رفت.

وزیر امور خارجه در عین حال یادآور شد: یادمان باشد که رئیس جمهور ترامپ گفت که 7 تریلیون دلار برای برپایی نظم نوین جهانی هزینه کردیم و شکست خوردیم.

وی به پیشینه تاریخی گذار جهانی اشاره نمود و گفت: در طول تاریخ، نظم قدیم فروپاشیده و نظم جدید با خونریزی های فراوان جانشین آن می شد. معتقدم روینمودهای کاملاً غربی نتوانست به ما درک درستی از وقایع جهان را ارائه دهد. نظم نوین جهانی دیگر کاملاً غربی نخواهد بود.

ظریف با آنالیز وقایع مهم قرن بیستم مانند جنگ جهانی اول و دوم و جنگ سرد و ناموفق بودن سیاست ورزی های غربی در جهت جلوگیری از بروز درگیری ها اضافه نمود: انقلاب اسلامی ایران و جنبش غیر متعهدها کوشش هایی برای گریز از جنگ سرد بود.

وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش گفت: در دوران جنگ سرد با وجود وابستگی های زمان جنگ سرد، دسته بندی ها، یارکشی ها و با وجود آنکه آن کشور خاص در رقابت های جنگ سرد در چه نقطه ای قرار داشت، همه به کمک یک طرف آمدند. همه یک طرف را کمک کردند.

وی گفت: شورای امنیت همچنین در رسیدگی به تجاوزگری آشکار ناکام بود. حتی در بعضی مواقع، ایران را به خاطر مسائل مقصر می دانست و در انتها، زمانی که ایران در حال به دست آوردن پیروزی هایی در نبردها بود، همه اعضای شورای امنیت در کنار هم قرار گرفتند و این نهادی را که اکنون به نام پنج عضو دائم شورای امنیت می شناسیم، تأسیس کردند.

ظریف افزود: پس از حمله به کویت، هر کسی به ائتلافی که آمریکا ایجاد نموده بود، پیوست تا عراق را از کویت خارج کند، از جمله کشور سوریه. روسیه به این ائتلاف نپیوست اما کاری هم برای ممانعت از اقدام این ائتلاف انجام نداد. به همین دلیل بود که کج فهمی در آمریکا مبنی بر اینکه نظم جدید جهانی روی داده، رخ داد. در این میان بود که جورج بوش پسر در نطق مجمع عمومی سازمان ملل ظهور نظم نوین جهانی را خاطرنشان کرد که هزینه های گسترده و گزافی در جامعه جهانی و آمریکا به دنبال داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: سپس شاهد ظهور جهانی سازی بودیم. البته جهانی سازی در خصوص تجارت مدتها بود، شروع شده بود. حتی بعضی معتقد بودند جهانی سازی در حوزه تجارت در ابتدای قرن بیستم شروع شده اما جهانی سازی به سطوح جدیدی رسیده بود. در آن موقع به این مساله پی برده شد که نه تنها در حوزه تجارت، بلکه در مسائل دیگر نیز جهانی سازی اتفاق افتاده است حتی در مساله امنیت.

ظریف در این سخنرانی همچنین به هزینه های آمریکا در امور نظامی در ادوار گذشته در مقایسه با دیگر کشورهای جهان اشاره و توضیح داد که آمریکا بسیار بیشتر از هر کشور دیگری همچون روسیه، چین و عربستان هزینه نظامی داشته است و با این کار همه چیز را امنیتی کرد.

وزیر امور خارجه اضافه نمود: هدف آمریکا ایجاد فضای امنیتی در جهان بود تا بتواند با هزینه های نظامی بر جهان تسلط یابد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش به اشتباه محاسباتی دیکتاتورهایی از جمله صدام در عراق برای حمله به کویت و زمانبندی حملات وی به این کشور اشاره نمود و خاطرنشان ساخت که این اتفاق منجر به فاجعه در منطقه شد.

وی همچنین با اشاره به اشتباه محاسباتی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی افزود: وی بسیار خشن و افراطی بود و همین مساله، تجزیه لیبی و مرگ وی را در پی داشت.

وزیر امور خارجه اشتباه محاسباتی آمریکا را باور به ظهور نظم نوین جهانی و استفاده از قدرت نظامی برای جاودانه ساختن نظم جهانی آینده دانست و گفت: آنها با دخالت های خود مرتکب یک اشتباه عظیم شدند و دخالت نظامی تبدیل به یک هنجار در سیاست های جهانی آمریکا شد.

ظریف با اشاره به اظهارات ترامپ در خصوص هزینه های هنگفت بی ثمر برای منافع ملی آمریکا گفت: ترامپ نیز اکنون در دوران ریاست جمهوری خود یک تریلیون دلار دیگر در همان باتلاق هزینه کرد.

وی ادامه داد: ماجراجویی های واشنگتن به قیمت جان تعداد زیادی از مردم آمریکا و هشت هزار میلیارد دلار از خزانه این کشور تمام شده که منجر به افراط گرایی و تروریسم در منطقه ما (خاورمیانه) شده است.

ظریف در ادامه گفت: معتقدم این نتیجه عدم درک حقایق مربوط به گذار است یا کوشش برای پیشداوری نتیجه یا کوشش برای تسهیل نتایج دلخواه که منجر به وقوع این فاجعه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1049

به "ظریف: نظم نوین جهانی بعد از کرونا کاملاً غربی نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: نظم نوین جهانی بعد از کرونا کاملاً غربی نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید