لیبی، وقتی جنگ داخلی مانع از کرونا می گردد

به گزارش مجله 90 جعبه، بسیاری از لیبی ها این نظر را دارند جنگ داخلی که باعث بسته شدن فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی شده به میزان زیادی در عدم انتقال ویروس کرونا به لیبی نقش داشته است.

لیبی، وقتی جنگ داخلی مانع از کرونا می گردد

لیبی همچنان کرونا ندارد و هیچ بیمار کرونایی را ثبت ننموده است.

به گزارش خبرنگاران، لیبی شاهد جنگ داخلی میان دو دولتی است که هر کدام مدعی اند خود تنها دولت قانونی و سراسری کشور هستند. دولت های مستقر در شهرهای طرابلس (غرب) و طبرق (شرق) لیبی بر سر کنترل کل کشور در حال جنگ هستند.

هم اکنون طرابلس پایتخت دولتی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می گردد در معرض حملات دولت شرق به رهبری ژنرال خلیفه حفتر است.

گزارش خبرگزاری فرانسه درباره کرونا در لیبی را در زیر می خوانیم:

بیساری از لیبی ها این نظر را دارند جنگ داخلی که باعث بسته شدن فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی شده به میزان زیادی در عدم انتقال ویروس کرونا به لیبی نقش داشته است.

براساس گزارش مرکز ملی مبارزه با بیماری ها در لیبی، تا به امروز در این کشور هیچ موردی از بیماری کرونا اعلام نشده است. این در حالی است که در همه کشورهای همسایه لیبی، بروز بیماری کرونا اعلام شده است.

موید المیساوی جوان دانشجو در حال پیگیری مسابقه فوتبال لیگ ایتالیا در یکی از قهوه خانه های شلوغ شهر طرابلس (پایتخت لیبی) اهمیتی به فراخوان های خودداری از حضور در تجمع ها، قهوه خانه ها و مکان های شلوغ به دلیل نگرانی از کرونا نمی دهد.

نقشه جغرافیایی لیبی و کشورهای همسایه آن

او درحالی که در کنار چهار نفر از دوستانش نشسته می گوید: در لیبی، همه در امن و امان از هر نوع ویروس هستند.

موید با خنده ادامه می دهد: ما کشوری هستیم که پایتختش، در محاصره نظامی و بیشتر گذرگاه های مرزی و فرودگاه هایش بسته است به همین دلیل ترسی از خطر کرونا مثل کشورهایی که به دنیا متصل هستند و شهروندانش ویروس را جابه جا می نمایند نداریم.

وی ادامه داد: الان مسابقه فوتبال لیگ ایتالیا میان یوونتوس و اینتر را دنبال می کنیم ... همسایگان ایتالیایی ما از چنین لذتی محروم هستند. آنها از حضور در ورزشگاه ها منع شدند و قهوه خانه ها و برنامه های عمومی تعطیل شدند پس ما در یک نعمت کامل هستیم.

ضیاء عبدالکریم دندانپزشک می گوید که تعامل مردم با ویروس با این شیوه مفید است تا حالت ترس کم گردد ترسی که خیلی از کشورها را درگیر خود نموده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: اینکه میان مردم ترس ایجاد نگردد خیلی خوب است. این باعث م گردد مقامات بتوانند با فشار کمتر و انعطاف پذیری بیشتر اقدامات پیشگیرانه را به اجرا بگذارند.

با این حال گفت: عدم ترس از خطرناکی ویروس به این معنی نیست که اقدامات پیشگیرانه مثل خودداری از سفر و عدم توقف در تجمع ها را اجرا نکنیم.

مرکز ملی مبارزه با بیماری ها در لیبی (مرکز دولتی) می گوید که همه اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با بیماری های احتمالی کرونا را در پیش گرفته است. به ویژه اینکه همه کشورهای همسایه بیماری کرونا را ثبت نموده اند اما لیبی همچنان خالی از کروناست.

نیروهای نظامی دولت لیبی مستقر در طرابلس / عکس: آرشیو رویترز

بدرالدین النجار مدیر مرکز ملی مبارزه با بیماری ها نیز گفت: خدا را شکر می کنیم که هیچ اثری از کرونا نیست اما در حال اجرای طرح پیشگیرانه ویژه در گذرگاه های زمینی و هوایی هستیم. تعدادی از دوربین های حرارتی را برای آنالیز حرارت بدن افراد مستقر نموده ایم.

او درباره امکانات لیبی برای مقابله با کرونا گفت: براساس امکانات موجود، در حال فعالیت هستیم. تجربیات فنی سطح بالا داریم اما هم زمان با تاخیر در پرداخت بودجه های فوق العاده، اجرای این طرح پیشگیرانه نیز به تاخیر می افتد.

منیز الهازل مدیر شرکت واردات تجهیزات پزشکی هم می گوید که واردات الکل طبی، ماسک و دستکش در چند هفته اخیر، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

او درباره دلیل این افزایش هم گفت: این درست است که لیبی هنوز هیچ بیمار کرونایی را اعلام ننموده اما درخواست این کالاها از سوی بازرگانان، داروخانه ها و مشتریان افزایش یافته است. این نشان می دهد مردم در حال ذخیره کردن این کالاها برای مقابله با کمبود احتمالی هستند.

به گفته این فعال مالی، قیمت کالاهای مرتبط با پیشگیری از کرونا، سه برابر و بعضی هم حتی 6 برابر شده است.

--

بیشتر بخوانید:

حمایت بشار اسد از دولت موازی لیبی / دمشق، ژنرال خلیفه حفتر را به رسمیت شناخت

جنگ داخلی لیبی، رقابت اردوغان و قطر در مقابل مصر و روسیه

توقف نیمی از صادرات نفت لیبی توسط خلیفه حفتر

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 763

به "لیبی، وقتی جنگ داخلی مانع از کرونا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبی، وقتی جنگ داخلی مانع از کرونا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید