لیزری که 254 هزار عدد تصادفی در ثانیه می سازد

به گزارش مجله 90 جعبه، محققان لیزری ابداع کرده اند که قادر به تولید 254 هزار میلیارد عدد تصادفی در ثانیه است. چنین سیستمی برای رمزنگاری سریع قابلیت های زیادی دارد.

لیزری که 254 هزار عدد تصادفی در ثانیه می سازد

گروهی از محققان بین المللی لیزری ابداع کرده اند که می تواند در هر ثانیه 254 هزار میلیارد رقم به طور تصادفی تولید کند. قابلیت تولید ارقام تصادفی این لیزر 100 بار سریع تر از ژنراتورهای تولید ارقام تصادفی (RNG) مبتنی بر رایانه است.

هرچند تولید ارقام تصادفی از هزاران سال قبل وجود داشته، اما امروزه به عنوان مبنای رمزنگاری از اهمیت خاصی برخوردار است. درحالیکه تعداد دستگاه های متصل به اینترنت و آنلاین هر روز در حال افزایش است، رمزگذاری سریع تر از دسترسی هکرها به اطلاعات حساس جلوگیری می کند.

به هرحال، این سیستم می تواند در هر ثانیه 250 ترابایت، بیت تصادفی تولید کند. در حقیقت، سرعت آن چنان سریع است که تیم سازنده برای ثبت خروجی با یک دوربین سریع دچار مشکل شدند. به گفته محققان سیستم مذکور هم از نظر سرعت و هم از طریق توانایی ایجاد همزمانی بسیاری از جریان های بیت، می تواند ژانراتورهای تولید اعداد تصادفی فیزیکی را مغلوب کند.

در این فناوری از یک لیزر کوچک به طول یک میلی متر استفاده شده است که نور را بین دو آینه باز می گرداند. این آینه ها در انتهای دو حفره به شکل ساعت شنی قرار گرفته اند. برخلاف سیستم های لیزری پیشین، این فرایند جدید می تواند به طور همزمان چند حالت اپتیکی را تقویت کند.

سیستم مولد اعداد تصادفی با همکاری محققان دانشگاه فناوری نانیانگ، دانشگاه سنگاپور، دانشگاه یل و کالج ترینیتی دوبلین ساخته شده است.

نتایج این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1430

به "لیزری که 254 هزار عدد تصادفی در ثانیه می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیزری که 254 هزار عدد تصادفی در ثانیه می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید