مقاله: تاریخچه و نقشه جامع شهر اهواز

به گزارش مجله 90 جعبه، یک سال بعد در سال 1899. م (1317. ق) راه مزبور افتتاح شد.افتتاح راه کاروان رو اهواز به اصفهان باعث رشد و تسریع مبادلات تجاری و واردات و صادرات کالا شد.

مقاله: تاریخچه و نقشه جامع شهر اهواز

همین امر یعنی احداث جادهٔ اهواز ـ اصفهان، اهمیت و نقش اهواز را به عنوان حلقهٔ وصل و پل ارتباطی محموله های آبی و محموله های خشکی بیش از پیش متجلی ساخت.

بیست و شش سال بعد یعنی در سال 1299 ق (1882 م) حاج عبدالغفار نجم الملک از قریه اهواز و قریب 60 خانوار رعیت عرب سخن گفته که کدخدای آن شیخ نبهان است. [شیخ بنهان عامری کعبی بازمانده همان کعبیانی است که پس از رفتن آل کثیر در قریهٔ اهواز نشیمن داشتند. قریه اهواز در حال حاضر قدیمی ترین محله شهر اهواز است که نام آن برگرفته از نام جدّ شیخ بنهان یعنی عامر است و به محله عامری معروف است، در جوار این محله نیز محله ای است که آن را اهواز قدیم می گفتند. به احتمال زیاد قریهٔ اهواز در محل این دو محله بوده است.لرد کرزن که در سال 1890 م (1307 ق) از آن ناحیه گذر نموده جمعیت آن را تقریباً هفتصد نفر برآورد نموده است.

میدان نفتی اهواز چهارمین میدان عظیم نفتی ایران است، که در سال 1337 با حفر چاه شماره6 اهواز کشف گشت. در حال حاضر ظرفیت فراوری میدان اهواز به طور میانگین معادل 750 هزار بشکه در روز می باشد.میزان نفت درجای این میدان معادل 37 میلیارد بشکه است.

منبع مقاله: تاریخچه و نقشه جامع شهر اهواز

انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1768

به "مقاله: تاریخچه و نقشه جامع شهر اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: تاریخچه و نقشه جامع شهر اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید