مهندسی فَران، پیشرو در ساخت تجهیزات جانبی نفت و گاز

به گزارش مجله 90 جعبه، تأسیسات جانبی، از بخش های جدایی ناپذیر مجتمع های پالایشگاهی، پتروشیمی،نیروگاهی و صنایع گوناگون دیگر است.

مهندسی فَران، پیشرو در ساخت تجهیزات جانبی نفت و گاز

تأمین آب باکیفیت، تأمین بخار، گازهای فرآیندی از قبیل اکسیژن و نیتروژن، تصفیه پساب و آلاینده های صنعتی همه در قالب سامانه های تأسیساتی در صنعت نفت و گاز فراوری می گردد.

همچنین مواردی مانند هوای مورد احتیاج ابزاردقیق، تأمین آب گرم، سامانه های تزریق مواد شیمیایی، ایستگاه های اندازه گیری، سامانه های آب شیرین کن، فیلترها و ... از واحدهای جانبی هستند که می توانند یکپارچه یا مجزا در واحدهای فرآیندی مورد استفاده قرار بگیرند.

شرکت دانش بنیان مهندسی فرآیند و انرژی فَران (که برای رعایت اختصار، در ادامه با نام شرکت مهندسی فَران به آن اشاره می کنیم) از عظیم ترین و باسابقه ترین مجموعه های فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات جانبی در صنایع نفت و گاز و همچنین تصفیه خانه های آب و پساب صنعتی است.

علیرضا بلوری افشار، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مهندسی فران، درخصوص ویژگی های این شرکت به جام جم می گوید: شرکت ما در سال 85 به طور رسمی ثبت شد ولی فعالیت های ما از حدود یک سال پیش از آن شروع شده بود. حوزه فعالیت مجموعه ما، طراحی و ساخت تجهیزات جانبی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و همچنین صنایع غذایی است که این تجهیزات جانبی را می توان لازمه فرآیند اصلی دانست.

حوزه های فعالیت شرکت مهندسی فران در یک نگاه

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی فران، فعالیت های این مجموعه را می توان به چهار دسته عمده تقسیم کرد؛ این دسته ها عبارتند از:

سیستم های تصفیه نماینده

آب و پساب صنعتی

در زمینه ساخت تصفیه خانه های آب و پساب صنعتی، شرکت های داخلی و خارجی متعددی حضور دارند؛ اما به دلیل پویا بودن دانش فنی در این حوزه، هر روز نسبت به روز قبل روش های نوینی ابداع شده و پیشرفت های جدیدی به دست می آید.

به این ترتیب شرط بقا در زمینه سیستم های تصفیه نماینده آب و پساب صنعتی، به روز نگه داشتن اطلاعات و اهمیت دادن به بخش تحقیق وتوسعه (R&D) شرکت است.

مجموعه مهندسی فران نیز علاوه بر استفاده از روش های مرسوم در این حوزه، یک بخش تحقیق وتوسعه فعال هم دارد که در حال حاضر تمرکزش را بر به کارگیری روش های نوین تصفیه آب و پساب، مانند استفاده از اُکسیداسیون پیشرفته، الکترولیز، سنتز و به کارگیری مواد شیمیایی خاص و ... قرار داده است. بهره گیری از این روش های نوین در آینده منجربه کاهش هزینه ها، صرفه جویی در مصرف انرژی، اشغال فضایی کوچک تر و همچنین افزایش کارایی خواهد شد.

برنامه توسعه شرکت مهندسی فران در این بخش، تحقیق درخصوص پساب های پیچیده و با آلودگی بالا، مانند پساب های صنایع نساجی، چرم، صنایع غذایی، چوب، کاغذ و پساب های بسیار آلوده روغنی در صنایع پتروشیمی است تا با استفاده از روش هایی از جنس الکترواکسیداسیون و اکسیداسیون پیشرفته، راندمان تصفیه این نوع از پساب ها را افزایش دهد.

هدف دیگری که شرکت مهندسی فران از این فعالیت دنبال می نماید، صرفه جویی گسترده در مصرف آب به وسیله تصفیه پساب فراوری شده برای تأمین آب مصرفی آن صنعت خواهد بود.

سیستم های آب شیرین کن و فیلتراسیون

روش هایی که شرکت مهندسی فران در زمینه فراوری سیستم های آب شیرین کن استفاده می نماید، کاملا همگام با شرکت های پیشرو اروپایی اما با قیمتی به مراتب پایین تر و در حدود 30 تا 35 درصد ارزان تر از محصولات خارجی مشابه است البته غشاهای آب شرین کن هنوز در کشورمان بومی سازی نشده اند اما مجموعه مهندسی فران ضمن استفاده از غشاهای وارداتی، چنان تبحری در زمینه طراحی به روز و کارآمد این سیستم ها دارد که آب شیرین کن فراوریی این شرکت، از نظر طول عمر، بازدهی، مقدار انرژی مصرفی و میزان فراوری پساب، یک سر و گردن بالاتر از سایر شرکت های داخلی فعال در این حوزه است.

سامانه های تزریق مواد شیمیایی

شرکت مهندسی فران تا به امروز سامانه های تزریق مواد شیمیایی را به منظور کاربردهای متنوع در بسیاری از صنایع، مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و ... طراحی و فراوری نموده است.

این سامانه ها تشکیل شده اند از پمپ ها، تجهیزات ابزاردقیق و کنترلی، لوله کشی ها و متعلقاتی که این قطعات را بر روی شاسی نصب می نمایند؛ بنابراین، ماهیت سامانه های تزریق مواد شیمیایی به گونه ای است که خیلی نمی توان بر به روز بودن و ارتقای دانش فنی آنها متمرکز شد.

درنتیجه تفاوت مجموعه مهندسی فران با سایر شرکت های مشابه در این حوزه، کیفیت ساخت بالا و رعایت استانداردهای بین المللی است که در محصولات این شرکت نمود پیدا می نمایند.

در زمینه ساخت سامانه های تزریق مواد شیمیایی، با توجه به این که تجهیزات آنها در داخل فراوری شده و در کشور خودمان مونتاژ می گردد، قیمت تمام شده آنها تقریبا 20 تا 25 درصد کمتر از قیمت محصولات خارجی هستند.

دستگاه های فراوری و توزیع گازهای صنعتی

در حوزه فراوری گازهای صنعتی، شرکت مهندسی فران به طور خاص بر فراوری گازهای نیتروژن و اکسیژن تمرکز دارد و این گازها را با خلوص بسیار بالایی (بیش از 93 درصد)، از مخلوط گازی خالص سازی می نماید. این مجموعه برای خالص سازی نیتروژن و اکسیژن، از فرآیند جذب سطحی استفاده می نماید.

متأسفانه در سال های گذشته تنها از روش مهندسی معکوس و کپی سازی محصولات خارجی برای ساخت این دستگاه ها استفاده می شده و دانش فنی به روزی در این زمینه به کار گرفته نشده است؛ اما مجموعه مهندسی فران از اولین شرکت هایی است که با تکیه بر واحد تحقیق وتوسعه با دانش و پویایی که دارد، تبیین دانش فنی بنیادی و همچنین ارائه خدمات مشاوره مهندسی به منظور بهینه سازی و عیب یابی دستگاه های در حال کار را نیز انجام می دهد.

درد دل مشترک شرکت های دانش بنیان باسابقه

بلوری افشار در بخش پایانی صحبت هایش، ضمن ابراز نقدی محبت آمیز نسبت به فرایند دانش بنیان شدن شرکت ها و همچنین حمایت هایی که باید از آنها صورت بگیرد، خاطرنشان می نماید: مجموعه ما با 15 سال سابقه کار اجرایی، فقط دو سال است که پیروز به اخذ گواهی دانش بنیان از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری شده است؛ این در حالی است که بسیاری از شرکت های تازه تأسیس و نوپا، در ابتدای فعالیت هایشان می توانند به راحتی دانش بنیان شوند تا از تسهیلاتی که دراختیار این دسته از کسب وکارها قرار می گیرد استفاده نمایند. به همین دلیل به نظر می رسد فرآیند اعطای گواهی دانش بنیانی، احتیاجمند توجهی دقیق تر است تا مجموعه هایی مانند ما که از تجربه فنی و اجرایی بالایی برخوردارند و احتیاجهای صنعت را به خوبی درک نموده اند، بتوانند سهم بیشتری از تسهیلات و حمایت ها داشته باشند.

جامعه هدف شرکت مهندسی فران

بنیان گذار شرکت مهندسی فران درباره اشخاص، کسب وکارها یا صنایعی که مشتری محصولات این مجموعه هستند، می گوید: با توجه به ماهیت کسب وکار ما که درواقع یک شرکت مهندسی پیمانکار طرح و ساخت هستیم، مخاطبانی از تمام صنایع داریم که شامل صنایع عظیمی مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی و همچنین صنایع کوچکی مانند کارخانجات مواد غذایی، نساجی، چوب و کاغذ، دارویی و غیره می گردد. گروه دیگری از جامعه هدف ما را شهفرایندان عادی تشکیل می دهد که مخاطب نهایی تصفیه خانه های آب و فاضلاب شهری و آب شیرین کن ها هستند.

بلوری افشار ادامه می دهد: طی سال های گذشته در تعدادی از مناقصات بین المللی نیز شرکت نموده ایم اما متأسفانه آن موقع دسترسی ما به جامعه هدف خارجی بسیار محدود بود و مخاطب جالب توجهی در خارج از کشور نداشتیم. به همین دلیل اکنون در تلاشیم تا به وسیله شرکت در نمایشگاه هایی که معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برای نمایش توانمندی های شرکت های دانش بنیان ایرانی به کشورهای خارجی برگزار می نماید، بتوانیم جلب حمایت نموده و خدماتمان را به کشورهای همسایه معرفی کنیم.

راه های ارتباط با شرکت مهندسی فرآیند و انرژی فران

وبسایت: faran-company.com

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: faran.company

تلفن: 02188888938 و 09121455744

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1600

به "مهندسی فَران، پیشرو در ساخت تجهیزات جانبی نفت و گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهندسی فَران، پیشرو در ساخت تجهیزات جانبی نفت و گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید