هجوم پلیس بلاروس به منزل خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و دفاتر اتحادیه های کارگری

به گزارش مجله 90 جعبه، مقام های بلاروس هرگونه مقاومت مردمی را به شدت سرکوب و ده ها هزار تن از معترضان و اعضای اپوزیسیون را دستگیر نموده اند.

هجوم پلیس بلاروس به منزل خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و دفاتر اتحادیه های کارگری

پلیس بلاروس بیش از 20 حمله به منازل و دفاتر متعلق به خبرنگاران، فعالان حقوق بشری و اعضای اتحادیه کارگری انجام داد که این اقدامات، بخشی از تحقیقات درباره اعتراضات گسترده ضد دولتی محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، بلاروس از اعلام پیروزی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور در انتخابات مورد مناقشه 9 اوت سال گذشته میلادی همچنان در تب آشوب و اعتراضات ضد دولتی به سر می برد.

اما مقام های این کشور هرگونه مقاومت مردمی را به شدت سرکوب و ده ها هزار تن از معترضان و اعضای اپوزیسیون را دستگیر نموده اند.

منزل آندری باستونتس، رئیس انجمن خبرنگاران بلاروس مورد یورش پلیس این کشور نهاده شد و وی که از سوی پلیس دستگیر شده بود، کمی بعد آزاد شد.

سازمان حقوق بشری ویاسنا نیز هدف این یورش پلیس نهاده شد و مقام های پلیس تلفن های همراه و سایر وسایل این گروه را ضبط نموده و چند تن از اعضای آن را بازداشت نموده اند.

پیتر استانو، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به این حمله از سوی پلیس آن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این حمله علیه خبرنگاران و فعالان حقوق بشری یک نقض کامل آزادی های بنیادی، حقوق بشر و اجرای قانون است.

وی ادامه داد، این سرکوب از سوی نیروهای اجرای قانون در بلاروس غیرقابل قبول است. صدها محاکمه سیاسی در بلاروس اجرا شده و بلاروسی ها دیگر نمی توانند از حقوق اولیه از جمله محاکمه عادلانه و بهره مندی از رفتارهای بشری در بازداشت استفاده نمایند.

این سخنگوی اتحادیه اروپا اضافه کرد: از تقلب انتخابات 2020، صدها مورد شکنجه جمع آوری شده است.

کمیته تحقیقات بلاروس مسؤول آنالیز جرایم کیفری جدی گفته که این اقدامات بخشی از آنالیز ها درباره نهادها و عاملان نقض گسترده نظم عمومی در کشور است. در این تحقیقات به دنبال تامین اقتصادی این نقض ها و بازرسی های گسترده از سازمان هایی هستیم که خودشان را مدافعان حقوق بشری می دانند.

جهان میاتوویچ، کمسیونر حقوق بشر شورای اروپایی در توئیتی نوشت: ارعاب و آزار در جریان این تحقیقات، دستگیری ها و پیگردهای کیفری خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر از جمله شرکای شورای اروپایی و سازمان ملل اجرا شده است. آزادی بیان، برگزاری تجمعات و انجمن ها باید بر اساس استانداردهای حقوق بشر بین المللی رعایت شوند.

اتحادیه خبرنگاران آلمان نیز گفت: خبر بد، افزایش ارعاب و تهدید علیه خبرنگاران با یورش و حمله به محل کار و زندگی آنهاست. سرکوب علیه رسانه های مستقل باید انتها یابد. خبرنگاران بازداشتی باید هرچه سریعتر آزاد شوند.

دولت بلاروس در جریان اعتراضات ضد دولتی سرکوب خود علیه رسانه های مستقل را شدیدتر و دسترسی رسانه های خارجی را در اکتبر 2020 و در واکنش به تحریم های اتحادیه اروپا مسدود نموده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1421

به "هجوم پلیس بلاروس به منزل خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و دفاتر اتحادیه های کارگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم پلیس بلاروس به منزل خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و دفاتر اتحادیه های کارگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید