چین؛ برنده کرونایی نفت

به گزارش مجله 90 جعبه، خبرنگاران: نفتی که چین ارزان خریده است در بازار قیمت بالاتری پیدا می نماید و احتمالا چین با قیمت نفت خام بین 35 تا 40 دلار در هر بشکه مسئله ای ندارد.

چین؛ برنده کرونایی نفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، محمد خاقانی ، درباره فرایند تغییرات قیمت نفت طی روزهای اخیر گفت: قیمت نفت خام در بازار آنگونه که انتظار می رفت افزایش نیافت، زیرا بازار هنوز نگران بهبود اوضاع مالی و افزایش تقاضا برای مصرف انرژی است.

وی درباره کاهش سرمایه گذاری در صنعت انرژی گفت: الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اخیرا گفته است سرمایه گذاری درصنعت نفت تا حدود یک سوم درسال 2020 کاهش خواهد یافت. دوران شیوع اولیه ویروس کرونا مصرف نفت در جهان روزانه حدود 30 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک سعی دارند با کاهش فراوری و عرضه نفت خام به بازار جلوی سقوط قیمت ها را بگیرند. اما تا به امروز موفقیت چشمگیری نداشته اند. آژانس بین المللی انرژی در گزارشی که درماه می 2020 منتشر کرد نوشت بزرگترین کاهش سرمایه گزاری سالیانه درصنعت انرژی (حدود 400 میلیارد دلار) را تجربه خواهیم کرد. این گزارش هشدار داده است که سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز در مقایسه با سال 2019 میلادی حدود 245 میلیارد دلار کمتر خواهد بود.

کاهش 30 درصدی سرمایه گذاری در نفت

این کارشناس بین المللی انرژی گفت: بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی بیشترین فشار روی فراوری شیل اویل و شیل گاز خواهد بود. انتظار می رود سرمایه گذاری در این صنعت در سال 2020 تا حدود 50 درصد کاهش پیدا کند. بعضی تخمین ها حاکی از این است که بطور کلی سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز درسال جاری میلادی تا حدود 30 درصد کمتر از سال گذشته میلادی خواهد بود.

سراب افزایش قیمت نفت

وی گفت: فراوری نفت خام در کشورهای عضو اوپک روزانه حدود 23 میلیون بشکه کاهش یافته و این رقم در 30 سال گذشته کم سابقه بوده است. در همین حال با کاهش حدود 5 میلیون نفر آمار بیکاران در آمریکا و بهبود اوضاع مالی در چین، بازار امیدوار شد که قیمت ها بالاتر خواهد رفت. اما، بسیاری از کارشناسان هنوز نسبت به این امیدواری تردیدهائی را مطرح می نمایند.

چین؛ برنده کرونایی نفت

خاقانی در ادامه برنده اصلی بازار نفت کرونائی را چین دانست و گفت: چین با برنامه ریزی بسیار خوب نفت خام ارزان موجود در بازار را خریداری و در انبارهای راهبردی خود ذخیره کرد. چین روزانه حدود 300 میلیون دلار سود نموده است. در ماه می سال 2020 واردات نفت خام این کشور افزایش چشمگیری داشت و در همین حال حجم فرآورش نفت خام در پالایشگاه های چین هم افزایش پیدا کرد که نمایانگر افزایش تقاضا برای مصرف در اقتصاد چین پس از مقابله اولیه با بحران شیوع ویروس کرونا است. نکته ای که کارشناسان به آن توجه نموده اند این واقعیت است که چین حتی در طول مدت کاهش فراوری مالی و بسته بودن کارخانجات بدلیل شیوع ویروس کرونا درماه مارس و آوریل 2020 به خرید و واردات نفت خام با قیمت های پائین ادامه داد.

مسابقه چین و امریکا برای کنترل بازار

وی در ادامه با اشاره به اهداف چین برای کنترل بازار نفت گفت: بعد از اینکه در اوایل ماه ژوئن سال 2017 دولت ترامپ در یک اقدام شبه کودتائی زمام امور خانواده آل سعود را به شاهزاده بن سلمان منتقل و با حضور نظامی در عربستان، سوریه، عراق، قطر، بحرین و سایر کشورهای نفت خیز خاورمیانه از تسلط برمنابع نفت و گاز منطقه اطمینان حاصل کرد، سیاست جدید انرژی دولت ترامپ مبنی بر تسلط کامل و تاثیرگذاری بر بازارهای بین المللی انرژی را در 29 ژوئن سال 2017 در راستای سیاست آمریکا در جهان فزونی دارد و اول است گفت، چین هم بورس بین المللی انرژی شانگهای را که در سال 2003 اجازه تاسیس داده بود، در ماه مارس 2018 توسعه داده و فعال تر کرد. علاوه برآن حجم ذخائر راهبردی نفت خام برای چین را ایجاد و وسعت داد . در همین حال در ظرفیت فرآورش نفت خام در چین و سایر کشورها سرمایه گذاری کرد.

یک ذخیره سازی عجولانه

این کارشناس حوزه نفت تاکید نمود: چین برای کنترل قیمت ها در بازار نفت خام از حجم بالای فرآورش نفت خام و عرضه فرآورده نفتی به بازار استفاده خواهد نمود. در واقع شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای فرآورده های نفتی که موجب کاهش شدید قیمت نفت شد آزمایش خوبی برای برنامه چین در راستای کنترل بازار نفت به وسیله عرضه فرآورده های نفتی است. ماه گذشته میلادی چین روزانه حدود 11.5 میلیون بشکه نفت خام در بازار خریداری و ذخیره کرد. خبرگزاری رویترز در گزارشی محاسبه نموده بود که چین بین ژانویه و ماه می 2020 بطور میانگین روزانه یک میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام ذخیره نموده است. این رقم حدود 670000 بشکه در روز بیشتر از سال 2019 است که روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه بود.

چین نفت جهان را درو کرد

وی بیان نمود: تا به امروز چین رقم و آماری از میزان حجم نفت خام ذخیره ای خود را اعلام ننموده است. به همین دلیل تحلیلگران با محاسبه میزان حجم واردات نفت به چین و کسر میزان مصرف داخلی و حجمی که در پالایشگاه ها فرآورش شده است، میزان حجم ذخیره نفت خام راهبردی چین را حدس می زنند. بر اساس همین حدس ها میزان نفت خام ذخیره شده در چین 440 میلیون بشکه افزایش نشان می دهد که بالاترین رقم افزایش ذخیره نفت خام در انبارهای راهبردی طی شش ماه اخیر در جهان است.

پکن هوادار نفت گران شد

خاقانی گفت: در واقع خرید نفت خام و انبار کردن آن توسط چین بر اساس نظریه کارشناسان دلیل اصلی حمایت و افزایش از قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی بوده است، زیرا نفتی که چین ارزان خریده است در بازار قیمت بالاتری پیدا می نماید و احتمالا چین با قمیت نفت خام بین 35 تا 40 دلار در هر بشکه مسئله ای ندارد. در همین حال حجم نفت خام پالایش شده در چین افزایش یافته و در پنج ماه اخیر حدود 10.5 درصد بالا رفته و به یک میلیون و 570 هزار بشکه در روز رسیده است. اکنون چالشی که چین و بسیاری از کشورها از جمله ایران و آمریکا با آن روبرو هستند موج دوم شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت های مالی است، زیرا ممکن است تقاضا برای مصرف انرژی در داخل و امکانات صادرات به خارج را محدود کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1042

به "چین؛ برنده کرونایی نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین؛ برنده کرونایی نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید