گزارش های متعدد از فزونی اگزینوس 2100 بر اسنپدراگون 875 خبر می دهند

به گزارش مجله 90 جعبه، گلکسی اس 21 هم مانند تمام پرچم داران سامسونگ، با پردازنده های اگزینوس 2100 و اسنپدراگون 875 راهی بازار می گردد. اما با توجه به گزارش های متعددی که تا به امروز پیرامون این سری منتشر شده، به نظر می رسد این بار نسخه های مجهز به اگزینوس عملکرد بهتری از برادران مجهز به اسنپدراگون خواهند داشت.

گزارش های متعدد از فزونی اگزینوس 2100 بر اسنپدراگون 875 خبر می دهند

طی چند سال اخیر، سامسونگ پرچم داران خود را در دو مدل با پردازنده های اگزینوس و اسنپدراگون راهی بازارهای مختلف می کرد. در واقع مدل مجهز به اسنپدراگون در آمریکا و مدل مجهز به اگزینوس هم در بازارهای بین المللی به فروش می رسیدند. اما کاربران بازارهای بین المللی همواره از این بابت که سامسونگ مدل های اسنپدراگون را به یک بازار خاص محدود می کرد شکایت داشتند.

البته تا حدودی هم حق با کاربران بود. اگزینوس ها اگرچه پردازنده های قدرتمندی بودند اما در مجموع به نسبت همتای خود از کوالکام، عملکرد ضعیف تری داشتند. البته این موضوع آنقدرها اهمیت نداشت تا اینکه سامسونگ گلکسی اس 20 را با اگزینوس 990 و اسنپدراگون 865 عرضه کرد.

میزان رضایت کاربران از نسخه اسنپدراگون خوب بود. یعنی هیچ مسئله ای از این بابت گریبان گیر سامسونگ نشد. اما در رابطه با اگزینوس ها تا حدی به این شرکت فشار وارد شد که غول کره ای تصمیم گرفت برای از دست ندادن بازار در کشور کره، سری اس 20 را با پردازنده کوالکام عرضه کند. در حال حاضر تفاوت بین پردازنده های گوشی های اندرویدی به توضیح زیر است:

  • اگزینوس 1000 در بنچمارک گیک بنچ اسنپدراگون 875 را پشت سر گذاشت

به نظر می رسد دلیل اعتراضات هم واقعا موجه بوده. اما برای سال 2021 همه چیز تغییر خواهد نمود. گفته می گردد این شرکت در نظر دارد به زودی از پرازنده میان رده ی اگزینوس 1080 با لیتوگرافی 5 نانومتری رونمایی کند که توان گرافیکی آن حتی از اسنپدراگون 865 پلاس نیز بیشتر است. این در حالی است که باید آن را جانشین اگزینوس 980، پردازنده بکار رفته در گلکسی A71 5G و A51 5G بدانیم.

اگر این ادعا درست باشد، بنابراین اگزینوس 2100 که قرار است به عنوان پرچم دار سامسونگ در گوشی های سری اس 21 مورد استفاده قرار بگیرد به میزان زیادی توان پردازشی و گرافیکی بالاتری از اسنپدراگون 865 خواهد داشت. این پردازنده نیز از لیتوگرافی مشابه 5 نانومتری بهره می برد منتها به جای هسته های Cortex-A78 در اگزینوس 1080، از هسته قدرتمند Cortex-X1 شرکت ARM استفاده خواهد نمود که 30 درصد از Cortex-A78 توان پردازشی بیشتری دارد.

البته با توجه به گزارشات اخیر شنیده بودیم از لحاظ ترکیب هسته و لیتوگرافی، اگزینوس 2100 و اسنپدراگون 875 مشابه هم هستند. (یک هسته عظیم X1، سه هسته Cortex-A78 و چهار هسته Cortex-A55). اتفاقا باید به این موضوع هم اشاره کنیم که تراشه اسنپدراگون 875 هم با لیتوگرافی 5 نانومتری سامسونگ فراوری خواهد شد چون اگر فرایند ساخت به TSMC واگذار می شد، قیمت تمام شده بسیار افزایش می یافت. از آن جایی هم که اسنپدراگون 865 از قیمت بالایی برخوردار بود، کوالکام تصمیم گرفت فرایند ساخت مدل جدید را به سامسونگ واگذار کند تا بدین ترتیب از قیمت تمام شده کاسته گردد.

بنابراین انتظار داریم به طور کلی، عملکرد پردازشی اگزینوس 2100 و اسنپدراگون 875 در یک سطح قرار داشته باشد. این موضوع می تواند به سامسونگ که فراوری نماینده چیپ اگزینوس است یاری زیادی کند. اما اخیرا بنچمارکی از سوی یک وب سایت کره ای منتشر شد که در آن، شاهد عملکرد بهتر اس 21 مجهز به اگزینوس 2100 به نسبت مدل مجهز به اسنپدراگون 875 بودیم.

  • از اسنپدراگون 875 چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

طبق این بنچمارک، امتیاز نماینده کوالکام در بخش تک و چند هسته ای به عدد 1204 و 4121 رسید. این در حالی بود که برای مدل اگزینوس این اعداد به 1323 و 4215 افزایش پیدا کرد. البته تفاوت بین این دو آنقدرها زیاد نیست که کاربران در استفاده روزمره متوجه آن شوند اما اینکه بدانیم پردازنده اگزینوس بالاخره توانست همتای خود از کوالکام را شکست دهد بسیار خبر خوبی است. چون این گوشی ها قرار است در بازارهای بین المللی عرضه شوند.

تنها مسأله ای که می تواند همچنان نگران نماینده باشد، پردازشگر گرافیکی است. جایی که سامسونگ در مدل های اگزینوس همواره از سری Mali-G استفاده می نموده و گفته می گردد در اگزینوس 2100، وظیفه فعالیت های گرافیکی به Mali-G78 سپرده می گردد. به ادعای Ice Universe که سابقه درخشانی هم در افشای اطلاعات مربوط به سامسونگ دارد، این گرافیک به خوبی آدرنو 660 بکار رفته در اسنپدراگون 875 خواهد بود. با این حال گفته می گردد توان آدرنو 660 حدودا 10 درصد بیشتر از Mali-G78 است که می توان از آن چشم پوشید.

مثل همواره، سامسونگ به عملکرد پردازنده های خود امیدوار است تا بتواند دوباره مردم کشور خود را با اگزینوس ها آشتی دهد. اگر این ادعاها صحت داشته باشد و تفاوت پردازشی و گرافیکی بین دو پردازنده نامحسوس باشد، قطعا کاربران راضی خواهند شد چون تعداد بسیار زیادی از آن ها هر سال باید مدل های مجهز به اگزینوس را خریداری نمایند.

در حال حاضر بازار پردازنده های موبایل در اختیار کوالکام است چون بسیاری از شرکت های سازنده گوشی هوشمند از پردازنده های این شرکت استفاده می نمایند. اما افزایش قیمت مدل های جدید باعث شده بعضی از شرکت ها نظیر گوگل، پرچم داران خود را با اسنپدراگون 765G عرضه نمایند. اگر سامسونگ واقعا در فراوری چیپ ها به اندازه ای که گفته می گردد پیشرفت نموده باشد، قطعا این فزونی کوالکام دوام نخواهد داشت. خصوصا اینکه غول کره ای تصمیم گرفته پردازنده های خود را به شرکت های سازنده گوشی نیز بفروشد.

  • سال آینده تعداد بیشتری از گوشی های گلکسی اس 21 به اگزینوس 1000 مجهز می شوند

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1165

به "گزارش های متعدد از فزونی اگزینوس 2100 بر اسنپدراگون 875 خبر می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش های متعدد از فزونی اگزینوس 2100 بر اسنپدراگون 875 خبر می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید