راه اندازی سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی

به گزارش مجله 90 جعبه، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در شمال استان اردبیل راه اندازی خواهد شد.

راه اندازی سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی

ایسنا نوشت: سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: سازمان حفاظت محیط زیست وظایف متعددی را در صیانت از محیط زیست سالم و به دور از بی نظمی برعهده دارد بطوریکه همکاران ما به عنوان ضابط خاص قضایی در امر حفاظت و صیانت از محیط زیست و سرمایه های موجود در آن کوشش می نمایند.

وی گفت: در بخش مدیریت حیات وحش، هم اکنون در استان اردبیل دو سایت مارال در فندقلوی نمین و آهو در پارس آباد داریم که نسبت به تکثیر و رهاسازی این گونه ها اقدام نموده و سعی بر حفاظت از آنها داریم.

  • مجله جانوران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: اردبیل به عنوان زیستگاه مناسب برای گوزن زرد ایرانی که در حال انقراض است، مشخص شده و به زودی سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در شمال این استان راه اندازی خواهد شد.

شهند از تجهیز و راه اندازی کلینیک حیات وحش در استان با همکاری دامپزشکی اطلاع داد و بیان کرد: امیدواریم با این امر زمینه خوبی برای صیانت از حیات وحش فراهم آید.

  • موزه منابع طبیعی در اردبیل بهسازی می گردد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در خصوص موزه تاریخ طبیعی اردبیل با 20 سال قدمت و ارائه خدمات به اهالی استان و گردشگران، گفت: کوشش می کنیم تا با تامین اعتبار استانی و ملی این موزه بهسازی و بازسازی گردد.

شهند به ممنوعیت شکار و صید غیرمجاز در استان اردبیل و برخورد جدی با متخلفان در این زمینه اشاره نمود و افزود: ما با هدف تقویت تنوع زیستی آبزیان، کنارآبزیان و خشکزیان سعی داریم از پرندگان، ماهیان و دوزیستان صیانت نموده و از صدور مجوزهای شکار و صید بی رویه جلوگیری کنیم.

وی در خصوص تالاب نئور به عنوان نگین فیروزه ای این استان و تدوین برنامه حفاظتی این تالاب، توضیح داد: در قالب چهار کارگروه مدیریت زیست بومی تالاب نئور تا دو ماه آینده، برنامه احیای این دریاچه با طرح در شورای برنامه ریزی استان اردبیل تصویب و از اواخر سال جاری زمینه عملیاتی شدن این برنامه فراهم می آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: با احیای این تالاب و سایر تالاب های خشک شده در این استان و به دنبال تغییرات اکوسیستمی که رخ داده سعی مان بر توانمندی آنهاست بطوریکه در تالاب نئور هدف اصلی ما احیای گونه گاماروس است که خود به خود به تقویت و توسعه ماهی قزل آلا منجر می گردد.

شهند اظهار کرد: در کنار مبارزه و کنترل گونه مهاجم کاراس کوشش می گردد تا در شرایط خاص نئور و وضعیت جغرافیایی آن بتوانیم به احیای گاماروس اقدام نموده و به نوعی به پاکسازی این تالاب یاری کنیم.

وی گفت: در کنار توجه به مطالبات مردم انتظار می رود ما با حوصله کار را به پیش ببریم تا با پاکسازی و احیای مجدد تالاب نئور به فراوری ماهیان قزل آلا در این مجموعه یاری کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، مناطق تحت مدیریت استان را 140 هکتار بیان کرد و گفت: سه منطقه حفاظتی استان شامل آق داغ، مغان و تالاب نئور و دو اثر طبیعی و ملی این استان سبلان و غار یخگان در کنار دو سایت تکثیر و توسعه گونه مارال و آهو ظرفیت بی نظیر به شمار می روند.

شهند افزود: به شکل استاندارد باید به ازای هر هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان باشد که ما باید به طور استاندارد 140 محیط بان داشته باشیم، در حالی که این تعداد در وضعیت کنونی کمتر از 70 نفر است.

وی ضرورت تامین این نیروها و خرید تجهیزات حفاظتی مورد احتیاج را در شکارگاه ها و مناطق حفاظتی یادآور شد و بیان کرد: با استقرار واحدهای صنعتی سازمان حفاظت محیط زیست با کنترل و نظارت دقیق و پاسخ به استعلامات سعی دارد تا از فعالیت صنایع آلاینده جلوگیری کند به طوری که 780 واحد فراوریی این استان تحت کنترل و نظارت محیط زیست هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 417

به "راه اندازی سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید