ساختار روابط بصری آنالیز می گردد

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران؛ عناصر طراحی کتابی است مناسب برای طراحان، اساتید و دانشجویان که شامل مجموعه­ ای از مباحث و تمرین ها است و خواننده را از مراحل ابتدایی کار با فرم ­های ساده تا خلق راه ­حل ­های پیچیده برای مسائل طراحی هدایت می نماید. به عنوان تفسیری بر ارتباطات بصری و فرمی موجود در طراحی، این کتاب درس­ های لازم را برای درک بهتر فرم و فضا و مبانی ارتباطات بصری طراحی سه­ بعدی به خواننده می ­آموزد.

ساختار روابط بصری آنالیز می گردد

کتاب حاضر ذیل هفت فصل ارائه شده است. زندگی و زمانۀ رووینا رید کاستلو، مبانی، مطالعات پیشرفته در فرم، مطالعات دربارۀ فضا، پیشرفت و توسعه، کارهای حرفه ­ای و پروژه ­های دانشجویی گردآوری شده است.

شعبانعلی قربانی مترجم این اثر که از اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان است، در مقدمۀ کتاب اظهار امیدواری می­ کند که ترجمۀ فارسی این کتاب با توجه به کمبود منابع تخصصی هدف مند و قابل اعتماد علمی در این زمینه، در جهت تقویت بنیۀ علمی دانشجویان و سایر علاقه مندان به رشته­ های مرتبط گامی مفید باشد.

در بخشی از مقدمۀ مترجم آمده است: مبانی طراحی سه ­بعدی فرم و فضا از جمله مهم ترین و پایه ای ترین مباحث آموزشی برای تمام دانشجویان و علاقه ­مندانی است که در کلیۀ زمینه­ های طراحی سه ­بعدی نظیر گرایش ­های مرتبط با طراحی صنعتی (طراحی محصول، طراحی خودرو، طراحی مبلمان، طراحی جواهرات، طراحی بسته­ بندی و...) معماری، معماری داخلی و دکوراسیون، مجسمه سازی، صنایع دستی و... به امر تحصیل و آموزش اشتغال دارند.

می توان اذعان داشت که بدون آموزش صحیح و کسب درک و مهارت کافی در مورد مبانی طراحی سه ­بعدی و فرم و فضا و نحوۀ ارتباط و تعامل آن ها به یکدیگر، مراحل آموزشی رشته های مذکور کامل نخواهد بود.

رووینا رید که از بنیان­گذاران رشتۀ طراحی صنعتی در دانشگاه ­های آمریکاست، متولد ششم ژوئیۀ 1900 میلادی در آمریکا است و بیش از نیم قرن در امر آموزش مبانی ارتباطات بصری سه ­بعدی فعالیت داشته است. برنامۀ جامع آموزشی وی بارها در سراسر دنیا الگوبرداری شده است. کتاب پیش رو به همت شاگردان او به منظور اعتلای درک صحیح از این مبانی برای دانشجویان و هنرمندان درگیر با فرایند طراحی سه ­بعدی نوشته شده است. این اثر شرحی از تجارب بنیادین سه­ بعدی رووینا رید است؛ حاوی تمرین ­های پیشرفته در باب مبانی سه­ بعدی و نمونه ­های علمی تشریحی.

اولین نسل اساتید طراحی صنعتی زیر نظر رووینا و همسر وی، الکساندر کاستلو که به زعم بسیاری، پدر آموزش طراحی صنعتی آمریکاست، تربیت یافته­ اند. مؤلف گیل هریت هانا این اثر را تلاشی در جهت ثبت، حفظ و انتقال میراث رووینا رید کاستلو به نسل آینده می­ داند. در قسمتی از پیشگفتار مؤلف این کتاب می­ خوانیم: این کتاب مستندسازی متد و شیوۀ تدریس و اندیشه ­های وی به مدد جمع ­آوری یادداشت­ها و جزوات افرادی که در زمرۀ شاگردانش بوده اند یا با او ارتباط آموزشی داشته ­اند و نیز نوارهای صوتی و تصویری باقی­مانده از آخرین دهۀ زندگی اوست.

در بخشی از فصل اول این کتاب ذیل بیان سرگذشت زندگی حرفه ­ای رووینا، نوشته شده است: انتزاع چیزی است که بسیاری از طراحان به آسانی به آن دست پیدا نمی­ نمایند؛ اما او اصرار داشت که درک صحیح از نظام تجسمی انتزاعی در قلب طراحی خوب قرار گرفته است و دانشجویان با پشتکار و استقامت می­ توانند در این نظام تبحر و مهارت یابند. او شیوه­ای تدوین نموده بود که دانشجویان را قادر می­ ساخت گام به گام به درک صحیح و نحوۀ به کارگیری مبانی ارتباطات طراحی سه ­بعدی انتزاعی نزدیک شوند.

بعلاوه در فصل آخر این کتاب که افزودۀ مترجم است، نمونه ­هایی مصور از پروژه­ های نو دانشجویان دانشگاه پرات نیویورک بر پایۀ مبانی طراحی سه ­بعدی رووینا رید کاستلو در زمینه های مختلفی نظیر طراحی خودرو، دوچرخه، صندلی، لوازم بیمارستانی و طراحی فضاهای داخلی، ارائه شده است.

کتاب عناصر طراحی در 272 صفحه و شمارگان 1000 نسخه با بهای 69000 تومان، در بازار کتاب موجود است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2180

به "ساختار روابط بصری آنالیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار روابط بصری آنالیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید