سرریز سد کمال صالح شروع شد

به گزارش مجله 90 جعبه، خبرنگاران/مرکزی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی گفت: سد کمال صالح اراک، از روز گذشته با تکمیل تراز آبی، سرریز کرد.

سرریز سد کمال صالح شروع شد

عزت اله آمره ای در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه کرد: حجم بارشی مطلوب بهاره و بارش های خوب فصل آبی جاری باعث شد بیش از 95 میلیون مترمکعب آب در دریاچه سد کمال صالح اراک ذخیره شده و نهایتا سرریز کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دبی خروجی از سد کمال صالح هشت متر مکعب بر ثانیه است و پیش بینی می گردد با افزایش دبی ورودی به سد، میزان آبی که سرریز می نماید بیشتر گردد.

این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی، دبی ورودی به سدکمال صالح را 12 متر مکعب بر ثانیه بیان کرد و اضافه کرد: سرریز شدن سدکمال صالح هیچ مسئله ای را برای نقاط پائین دستی ایجاد نکرده و میزان آبی که از سد خارج می گردد به سمت استان لرستان راهنمایی شده و به حجم آب دریاچه سد مروک لرستان اضافه کرده می گردد.

وی در مورد شرایط آبی سدالغدیر ساوه نیز گفت: حجم سدالغدیر ساوه 277 میلیون متر مکعب است که هم اکنون 270 میلیون متر مکعب آب در دریاچه سد ذخیره شده و به تراز نهایی نزدیک است.

آمره ای اضافه کرد: به منظور کنترل وروی و خروجی سدالغدیر و مدیریت سیلاب های احتمالی از هفته گذشته به جای سرریز سد، دریچه های تحتانی سدالغدیر باز شده است و به تناسب میزان دبی ورودی به سد از این سد تمام بتنی استان مرکزی آب خارج می گردد.

وی توضیح داد: بارندگی های فصل آبی بویژه در فصل بهار موجب تکمیل تراز آبی بیشتر سدهای استان شد و خوشبختانه سرریز شدن آنها و سیلابی شدن استان هیچ خسارتی بر جای نگذاشت.

سد کمال صالح در جنوبی ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم 95 میلیون مترمکعب برای اولین بار در طول 7 سال اخیر، در اسفندماه سال 1397 به میزان 8 مترمکعب در ثانیه سرریز کرد. آب این سد تا به امروز 2 مرتبه در فصل بهار سرریز داشته است که این سرریز به سمت سد مروک در استان لرستان در 10 کیلومتری سد کمال صالح راهنمایی می گردد.

این سد از نوع سنگ ریزه ای است، ارتفاع تاج سد به 12 متر و ارتفاع سد به 80 متر می رسد و در 45 کیلومتری جنوب شازند و 78 کیلومتری اراک واقع شده است.

سد کمال صالح دارای 2 رودخانه از سرشاخه های شهرستان دز است که بالغ بر 40 میلیون مترمکعب احتیاج آبی استان را تأمین می نماید و 62 درصد شهر اراک را پوشش آبی داده است.

اهمیت سلامت آب بسیار بالاست و از آنجا که آب های سطحی تأمین کننده آب سد کمال صالح هستند و از نظر EC آب، کدورت، سختی و PH در شرایط ایده آل و کاملاً استانداردی قرار گرفته است.

این سد در 29 اردیبهشت ماه سال 1388 به بهره برداری رسید و به وسیله آن آب مورد احتیاج شهرهای اراک، شازند و صنایع عظیم منطقه تامین می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 861

به "سرریز سد کمال صالح شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرریز سد کمال صالح شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید