پایان نامه مرگ؛ موضوعی که به آن پرداخته نمی گردد

به گزارش مجله 90 جعبه، خبر خودکشی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز این روز ها دست به دست می چرخد و باعث ایجاد ترس و اضطراب در دل خانواده های دانشجویان شده است.

پایان نامه مرگ؛ موضوعی که به آن پرداخته نمی گردد

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار خودکشی در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز؛ خبری که این روز ها دست به دست می چرخد و باعث ایجاد ترس و اضطراب در دل خانواده های دانشجویان شده است و بر خرمن ناامیدی در آینده کاری و شغلی و تحصیلی سایر دانشجویان آتش دمیده.

خودکشی یکی از معضلات بهداشت روان است و بر اساس آمار سازمان بهداشت دنیای خودکشی سومین علت شایع مرگ و میر در سنین 15 تا 44 سال می باشد. مقوله خودکشی در کشور های توسعه یافته به شدت مورد توجه است، ولی در کشور های در حال توسعه مورد بی توجهی قرار گرفته است. در بیش از نیمی از کشور های دنیا آماری از خودکشی وجود ندارد. این پدیده در بین قشر جوان و دانشجویان به این دلیل که در مقطع حساسی زندگی می نمایند بیشتر است. بر اساس تحقیقی که در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان اجرا شده بیش از 26 درصد از دانشجویان دارای افکار خودکشی بوده و سکونت در خوابگاه یکی از عوامل تشدید نماینده این افکار بوده است.

پدیده خودکشی، به ویژه خودکشی در بین دانشجویان، در این سال ها به یکی از موضوعات دارای اولویت در سازمان دنیای بهداشت تبدیل شده است. این پدیده در بین دانشجویان به دلیل مسائلی از قبیل تجرد، زندگی خوابگاهی و جدایی از خانواده، آشنایی با محیط و افراد جدید که خوشایند نیست، آن را به دومین علت مرگ و میر در بین دانشجویان تبدیل نموده است.

اما طی یک ماه گذشته خبر خودکشی دو دانشجو و اقدام به خودکشی یک دانشجوی دیگر فضای دانشجویی را ملتهب نموده و بر بازار داغ شایعات نیز دامن زده به گونه که حتی در بعضی محافل مطرح شده که 15 دانشجو اقدام به خودکشی نموده اند، امری که با آنالیز مستندات و دلایل می توان به کذب بودن آن رسید و روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در اطلاعیه ای اعلام کر؛ در روز هشتم آذر ماه، یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه پسران (خوابگاه شهید علم الهدی)، دانشجوی رشته کامپیوتر از خوابگاه خارج می گردد و در روز بعد، پیکر بی جان این دانشجو، در خیابان اول منطقه بوستان اهواز پیدا می گردد. تا این لحظه علت مرگ وی معین نشده است و در نتیجه تا معین شدن علت دقیق حادثه، نمی توان اظهار نظر دقیقی در خصوص علت مرگ ارائه کرد.

افسردگی، حاصل بی خوابی زیاد دانشجویان

در حادثه دوم نیز یکی از دانشجویان پسر ساکن خوابگاه شهید علم الهدی، اهل شهرستان باغملک و دانشجوی رشته زیست شناسی، ساعت 4 بامداد روز 12 آذر ماه، خود را از درختان پشت خوابگاه حلق آویز نموده بود، ساکنان خوابگاه متوجه موضوع شدند و وی را به سرعت به مراکز درمانی رساندند، ولی متاسفانه او درگذشت.

اما به راستی علت این خود کشی ها چیست؟ خودکشی های دانشجویان به خصوص در دانشگاه های معروف در این سال ها بیشتر به چشم می خورد و گویی همه آن را قبول نموده اند و خود کشی چند دانشجو در سال را طبیعی قلمداد می نمایند. دانشجویانی که رنج کنکور برای ورود به دانشگاه های معروف را تحمل نموده اند، در شرایط سنی خاصی هستند و زندگی خوابگاهی، جدایی از خانواده و شرایط سخت دیگری را به جان خریده اند برای آینده روشنی که در تصوراتشان است. آینده ای که بعد از گذراندن چند ترم جلوی چشمهایشان خراب می گردد و به واقعیت آینده ای که در انتظارشان نیست پی می برند.

نتیجه پژوهشی درخصوص خودکشی های دانشجویی نشان می دهد که شرایط معیشت دانشجویی اعم از خوابگاه، تغذیه و سایر موارد در شرایط مطلوب قرار ندارد. 60 درصد از دانشجویان غیر بومی در خوابگاه هایی قرار دارند که ظرفیت یک و نیم برابر استاندارد است و افسردگی به وفور به چشم می خورد. این در حالی است که مراکز مشاوره دانشگاه ها یکی از مراکزی است که برای سامان دادن به شرایط همین دانشجویان بودجه هایی کلان دریافت می نماید، ولی خروجی محسوسی از این مراکز مشاهده نمی گردد.

مرکز مشاوره دانشگاه ها هر سال با ورود دانشجو های جدید فقط برای برطرف تکلیف کارگاه برگزار می نماید و بعد از مراجعه افراد هیچ پیگیری انجام نمی گردد. اغلب خانواده را در جریان مسائل دانشجو ها قرار می دهند و دانشجویان به مشاوران دانشگاه ها اعتماد ندارند چرا که ادعا می نمایند اطلاعات شخصی دانشجو ها فاش می گردد. در بسیاری از دانشگاه ها نیز دانشجویان اصلا خبری از مراکز مشاوره ندارند و اگر هم مرکز مشاوره ای در کار باشد هیچ کس را نمی توان در آنجا برای مشاوره دریافت پیدا کرد.

بعد از وقوع این دو خودکشی در دانشگاه اهواز تیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه برای مشاوره دادن به دانشجویان در محل دو خوابگاهی که این رخ داده بود حاضر شدند (نوش دارویی بعد از مرگ سهراب البته) مشاورانی که اگر پیش از این ها به این خوابگاه ها مراجعه می کردند شاید شاهد این اتفاقات تلخ نبودیم.

ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در بیست و نهمین گردهمایی روسای مراکز مشاور دانشگاهی سراسر کشور اظهار کرد: امروزه ما با مسائلی نظیر مصرف مواد مخدر و خودکشی در میان دانشجویان روبرو هستیم و مسئله خودکشی به یکی از معضلات در قشر دانشجویان تبدیل شده است و طی آمار رسیده شاخصه های خودکشی در کشور از شاخصه دنیای پایین تر است.

تکرار خودکشی ها نشان دهنده تداوم صورت مساله و نبودن راه حل مناسب و عدم عزم جزم مسئولان مربوطه است. گذشته از این عدم انتشار آمار خودکشی های دانشجویی، پیوست کردن عوامل عاطفی، شکست عشقی و ارائه عوامل دیگری از این دست، از حجم خودکشی ها نکاسته بلکه آن را به آتشی زیر خاکستر تبدیل نموده که هر سال جرقه های آن را در گوشه گوشه دانشگاه ها می بینیم، اما نمی بینیم! آدم های زیادی بعد از ورود به دانشگاه با این شرایط روبروند. دانشگاهی که فکر می کردند اگر از سد کنکورش بگذرند و به آن راه پیدا کند توانمند می گردد و مهارت های کاری وی را تامین می نماید.

اما چرا این دانشجویانی که با انگیزه ای بالا توانسته اند در دانشگاهی برند قبول شوند افسرگی می گیرند و به مرز خودکشی می رسند؟ در واقع باید گفت ریشه این عوامل فقدان استعدادیابی درست و وجود نوعی اجبار اجتماعی در جامعه برای دکتر یا مهندس شدن است که باعث می گردد افراد بسیاری را در صندلی نادرست قرار دهد. علاقه مصنوعی که حاصل القای جامعه و سیستم مدرسه و خانواده بوده است، فرد را در موقعیتی قرار می دهد که شاید دقیقا به آن تعلق نداشته باشد. به هر حال پس از مدتی ما با یک فرد افسرده روبرو هستیم. یک موجود پارادوکسیکالِ بی حس که بر خلاف ظاهرِ بی خیالش دچار اضطراب است.

کاهش افکار خودکشی در میان دانشجویان

اختلال حافظه، اختلال تمرکز، اختلال خواب و اشتها، ناتوانی در انجام امور روزمره و تکالیف درسی از جمله معضلاتی است که دانشجوی افسرده با آن ها روبه رو است. علاوه بر مسائل ذکر شده، خروج از محیط کنترل شده دبیرستان که همه چیز در آن روشن و واضح بود و وارد شدن به دنیای پر از ابهام دانشگاه نیز مزید بر علت می گردد. در تحقیقاتی که در کشور درباره میزان شیوع افسردگی در میان دانشجویان اجرا شده است، به عددی بیش از 50 درصد برمی خوریم. این عدد در میان دانشجویان بومی بیشتر از دانشجویان غیربومی بوده است.

اگر کسی قصد خودکشی داشته باشد، کمتر پیش می آید که آن را پنهان کند. شاید حرف زدن فرد را آرام کند. به او گوش دهید. کوشش کنید تا دریابید که نقطه نظر او از شرایطش چیست. شاید بتواند به شما بگوید که به چیزی احتیاج دارد و چه کسی می تواند کمکش کند. بحث کنید! بکوشید تا کشف کنید که چه چیزی شرایط را تغییر می دهد، بی آنکه راه حل خودتان را تحمیل کنید.

چاره ای کاربردی در جهت حل مساله ارائه کنید، اما فراتر از محدودیت های تان چیزی را متعهد نشوید و قول هایی ندهید که نمی توانید برآورده کنید. با او درباره افراد دیگری که می توانند کمکش نمایند، صحبت کنید. پژوهش آکسفورد درباره خودکشی دانشجویی سفارش می نماید که محتاطانه به دانشجویان تازه وارد انگیزه بدهیم، به دنبال کاستن استرس و نگرانی های تحصیلی شان باشیم و خدمات مشاوره ای و روان پزشکی را در دسترس کامل و مستقیم شان قراردهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 509

به "پایان نامه مرگ؛ موضوعی که به آن پرداخته نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان نامه مرگ؛ موضوعی که به آن پرداخته نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید