آشنایی با انواع بیماری های چشم بچه ها

به گزارش مجله 90 جعبه، چشم یکی از حساس ترین و مهم ترین اعضای بدن است و هر گونه مشکل و آسیبی به آن جدی و مهم تلقی می گردد. در بچه ها نیز در دوره و سنین خاصی و به دلایلی مسائل بینایی و بیماری هایی ایجاد می گردد که به سرعت باید آن ها را تشخیص داد و درمان کرد.

آشنایی با انواع بیماری های چشم بچه ها

نکات کلی دربارۀ بیماری های چشم بچه ها

عوامل متعددی می تواند سلامت بینایی و چشم بچه ها را تحت تأثیر خود قرار دهد و موجب ایجاد بیماری های چشم بچه ها گردد. بیماری های چشم انواع مختلفی دارد که دلایل ایجاد هرکدام از آن ها نیز می تواند متفاوت با دیگری باشد. مهم ترین نکته در زمینۀ بیماری های چشم بچه ها تشخیص به موقع براساس علائم موجود و شروع به موقع فرایند درمان است. بنابراین بهتر است بر روی کودک غربالگری بینایی نیز صورت گرفته باشد. تشخیص به موقع انواع بیماری های چشم به خصوص در بچه ها می تواند جلوی اختلال های بینایی را در بقیۀ سال های زندگانی فرد بگیرد. در ادامه به رایج ترین بیماری های چشم بچه ها، معرفی آن ها، علائمشان و اقدامات درمانی خواهیم پرداخت. اگر هرکدام از علائم را در چشم ها و بینایی کودک خود مشاهده کردید، هر چه سریع تر باید او را نزد چشم پزشک متخصص برای انجام شدن معاینه های تخصصی ببرید.

آمبلیوپی

این نام برای بیماری های چشم بچه ها درواقع اصطلاحی است که شامل بینایی بد و دارای اختلال در چشم است که گاهی اوقات از آن با عنوان چشم تنبل یا تنبلی چشم نیز یاد می گردد. بیماری های چشم آمبلیوپی زمانی است که اندازه بینایی در یکی از چشم های کودک بیشتر و بهتر از چشم دیگر باشد.

اقدامات لازم:اگر می بینید که بینایی کودک شما در یکی از چشم هایش بیشتر از چشم دیگر اوست یا شکل مردمک های چشم او تراز نیست، باید فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

پتوز

معمولاً این دسته از بیماری های چشم بچه ها پلک های بالا یا پایین را درگیر خود می نماید و از آن با عنوان افتادگی پلک نیز یاد می گردد که موجب اختلال در بینایی کامل می گردد و بینایی کودک در این بیماری های چشم به اصطلاح بلوکه می گردد.

بیماری های چشم بچه ها

چشم های ابری

اگر سطح چشم یا چشم های کودک شما که معمولاً شفاف و روشن است حالتی ابری و کدر به خود گرفته باشد، ممکن است کودک شما مبتلا به یکی از بیماری های چشم بچه ها که در اصطلاح عامیانه به آن آب مروارید می گویند شده باشد.

کنجنکتوییت

این دسته از بیماری های چشم که به آن اختلال چشم صورتی نیز گفته می گردد، یک واکنش آلرژیک غیر مسری در سیستم بینایی کودک است که می تواند بر اثر هجوم ویروس ها و باکتری ها به چشم کودک ایجاد شده باشد. علامت این گروه از بیماری های چشم بچه ها این است که به دلیل وجود التهاب در درون چشم کودک، چشم او قرمز یا صورتی می گردد و معمولاً مدام از چشم او اشک خارج می گردد و چشم ها می خارند. اگر دلیل ایجاد این بیماری های چشم یک عفونت ویروسی بوده باشد، التهاب چشم کودک با علائم دیگری مانند تب، گلو درد و آبریزش بینی نیز همراه خواهد بود.

اقدامات لازم:

بهتر است کودک را در خانه نگه دارید و به مدرسه یا بیرون از محیط خانه نفرستید تا آلودگی چشمش به دیگران منتقل نگردد. این بیماری های چشم به طور کلی خیلی نگران نماینده نیست و اگر کودک بین سه تا هفت روز استراحت کامل داشته باشد برطرف خواهد شد.

استایدر این سری از بیماری های چشم بچه ها یک تودۀ قرمز رنگ، نسبتاً بزرگ و دردناک در لبۀ پلک یا نزدیکی آن ایجاد می گردد و دلیل ایجاد آن نیز آلودگی فولیکول مژه هاست. در اصطلاح عامیانه به این بیماری های چشم گل مژه نیز گفته می گردد.

بیماری های چشم بچه ها

سلولیت

دلیل ایجاد این بیماری های چشم بچه ها عفونت مربوط به تروما، عفونت های قسمت فوقانی بدن و عفونت های تنفسی است. در این بیماری های چشم بافت های پیرامون چشم متورم، قرمز و دردناک می گردد و معمولاً در یکی از چشم ها ایجاد می گردد. این عفونت ممکن است در شکل ظاهری چشم نیز تغییراتی ایجاد کند و با کاهش اندازه بینایی و از دست دادن توانایی حرکت دادن چشم ها همراه باشد.

اقدامات لازم:

این نوع از بیماری های چشم بچه ها بسیار جدی و خطرناک هستند و در صورت مشاهده باید فوراً کودک را نزد پزشک ببرید.

کانال های مسدود شدهدر این بیماری های چشم مجراهای خروج اشک مسدود می گردد و اشک داخل چشم ها نمی تواند به صورت معمول تخلیه گردد. این امر موجب افزایش اندازه انواع آلودگی در چشم می گردد. نمناک و آبدار شدن بیش از حد چشم ها بدون خروج آن از چشم می تواند از نشانه های این گروه از بیماری های چشم بچه ها باشد.

اقدامات لازم:

برخی از بچه ها ممکن است با این عارضۀ چشمی متولد شوند و تا یک سالگی این مشکل در آن ها به طور خود به خود حل گردد. اگر احتیاج به مراجعه به پزشک متخصص احساس شد، اغلب پزشکان از ماساژ چشمی خاصی برای باز کردن پوشش غشایی چشم ها استفاده می نمایند. نحوۀ انجام صحیح این ماساژ را نیز پزشک متخصص بیماری های چشم بچه ها به خود کودک یا والدین او آموزش خواهد داد.

آسیب های ورزشی

در زمانی که بچه ها فعالیت یا ورزش خاصی را به صورت پیوسته انجام می دهند، احتمال اینکه در حین فعالیت به چشمانشان آسیبی برسد بسیار است. این آسیب ها و بیماری های چشم بچه ها معمولاً در میانگین سنی 5 تا 14 سال برای بچه ها رخ می دهد که به راحتی و با استفاده از پوشش های خاص چشم ها که محافظ چشمان هستند می توان از این بیماری های چشم و آسیب ها جلوگیری کرد.

بیماری های چشم بچه ها

اقدامات لازم:

اسپری ها و مواد شیمیایی نباید در دسترس کودک قرار داشته باشد.

در ورزش هایی مثل فوتبال، بسکتبال، راکت، پینت بال و... بچه ها باید برای پیشگیری از بیماری های چشم از محافظ ها و لنزهای ساخته شده از پلی کربنات استفاده نمایند.

اسباب بازی هایی که برای کودک خریداری می گردد باید کاملاً ایمن و استاندارد باشد تا با پرش قطعه ای از اسباب بازی به داخل چشم کودک و... آسیبی به چشم او نرسد و از بیماری های چشم بچه ها جلوگیری به عمل آمده باشد.

چه اقداماتی هنگام بیماری های چشم بچه ها پیش از مراجعه به پزشک باید انجام داد؟

اگر به صورت ناگهانی اتفاق غیرمنتظره ای برای چشمان کودک شما افتاد یا متوجه بیماری های چشم در کودک خود شدید، این نکات را رعایت کنید:

1- به هیچ عنوان در بیماری های چشم بچه ها چشم کودک را لمس نکنید، و آن را مالش یا فشار ندهید.

2- از هیچ دارو یا پمادی برای برطرف شدن بیماری های چشم کودک خود به صورت خودسرانه استفاده نکنید.

3- اگر زخم یا برشی روی چشم کودک یا اطراف آن ایجاد شده است، فقط به آرامی اطراف و روی آن را بپوشانید.

منبع: www.aao.org

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1775

به "آشنایی با انواع بیماری های چشم بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع بیماری های چشم بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید