اختلاف نظر تازه: چند درصد از استقلال و پرسپولیس واگذار گردد؟

به گزارش مجله 90 جعبه، عده ای از نمایندگان هم در مخالفت با این بند بیان کردند که 51 درصد از سهام این دو باشگاه نباید در اختیار یک فرد قرار گیرد. بلکه بهتر است تمام سهام این دو باشگاه به صورت خُرد در بازار عرضه گردد.

اختلاف نظر تازه: چند درصد از استقلال و پرسپولیس واگذار گردد؟

یک اختلاف نظر تازه: چند درصد واگذار گردد؟

بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال جلسه علنی مجلس امروز(دوشنبه) را حسابی فوتبالی نموده بود. نتیجه بحث و آنالیز ها هم این شد که مجلس وزارت ورزش و جوانان را مکلف کرد با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی تا خاتمه شهریور 98 شرایط پذیرش باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار پایه فرابورس را فراهم کند.

آخرین خبرها و تصمیم گیری ها درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مربوط می شد به اخباری که از تصمیم سازمان خصوصی سازی برای برگزاری مزایده در جهت واگذاری سهام سرخابی ها خبر می داد. این سازمان اعلام نموده بود با توجه به تاکید ریاست جمهوری و وزیر ورزش و جوانان مبنی بر واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، در نظر دارد تا مطابق برنامه زمانبندی شده بتواند تا خاتمه سال اقدام به برگزاری مزایده کند.

این خبر که مطرح شد تا چند هفته ای بازار شایعات درباره مشتری های این دو باشگاه داغ شد و عده ای بودند که از فرصت استفاده می کردند تا به واسطه ورود به جمع مشتریان دو باشگاه سرخابی، خود را مطرح نمایند و نام خود را برای مدتی بر سر زبان ها بیاندازند.

همان زمان هم فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش درباره تحقق واگذاری سهام دو باشگاه گفته بود: تقاضای خصوصی سازی این دو باشگاه از طرف وزارت ورزش به هیأت وزیران و سازمان خصوصی سازی اعلام شد و بعد از اینکه مصوبه سازمان خصوصی سازی و شورای خصوصی سازی صادر شد، درباره نحوه واگذاری و قیمت باشگاه ها صحبت خواهیم کرد.

نه خبری از مزایده شد و نه برنامه زمانبندی وعده داده شده از سوی سازمان خصوصی سازی. روندی که برای طرفداران چندان غریبه نبود. از همان ابتدا هم که سازمان خصوصی سازی از برگزاری مزایده تا خاتمه سال خبر داده بود، خیلی ها مطمئن بودند که این بار هم وعده ها برای خصوصی سازی به خاتمه نمی رسد.

با این حال اما مصاحبه های معاونان وزیر ورزش درباره تمایل وزارت ورزش به واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، به این نکته تأکید داشت که علت به تأخیر افتادن مزایده، وزارت ورزش نبوده است. محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش حتی در آخرین مصاحبه خود تأکید نموده بود: واگذاری پرسپولیس و استقلال باید از سازمان خصوصی سازی پیگیری گردد نه وزارت ورزش گفت که البته عجله ما برای تحقق این مهم بیشتر از همه است.

بعد از همه این کشمکش ها، مجلس حالا وارد عمل شده و نمایندگان در جلسه علنی، بند الحاقی 1 تبصره 2 لایحه بودجه سال 98 را آنالیز نموده و به تصویب رساندند.

مصوبه ای که می گوید وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی حداکثر تا خاتمه شهریور ماه 1398 شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کند.

پس از پذیرش در بازار پایه فرابورس و عرضه 5 درصد سهام هر یک از دو شرکت جهت کشف قیمت 51 درصد سهام آنها به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خُرد عرضه می گردد.

این مصوبه البته موافقان و مخالفان خودش را دارد. در جریان آنالیز این بند از تبصره 2 لایحه بودجه سال 98، تعدادی از نمایندگان در موافقت با آن بیان کردند که اکنون تنها باشگاه های دولتی در سطح کشور باشگاه پرسپولیس و استقلال است و دولت باید با واگذاری آنها از باشگاه داری خارج گردد.

عده ای از نمایندگان هم در مخالفت با این بند بیان کردند که 51 درصد از سهام این دو باشگاه نباید در اختیار یک فرد قرار گیرد. بلکه بهتر است تمام سهام این دو باشگاه به صورت خُرد در بازار عرضه گردد.

البته که حتی این مصوبه هم نمی تواند تضمینی برای واگذاری این دو باشگاه تا خاتمه سال 98 هم باشد که اگر همه شروط واگذاری مهیا گردد، باز هم اختلاف نظرهایی از این دست که چند درصد از سهام در اختیار یک فرد قرار گیرد و چند درصد از آن به صورت خُرد در بازار عرضه گردد، به تنها می تواند پروسه واگذاری را به تأخیر بیندازد.

آنچه در فرآیند نخ نما شده خصوصی سازی دو باشگاه بزرگ پایتخت اهمیت دارد هماهنگی وزارت ورزش و جوانان با سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی است. چرا که تنها یک اشتباه کوچک از سوی نهادهای تصمیم گیرنده برای واگذاری، می تواند به نابودی دو باشگاه پرهوادار و بزرگ ختم گردد و لطمات جبران ناپذیری را برای دو باشگاه، طرفدارانش و فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

2 - 700

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 32

به "اختلاف نظر تازه: چند درصد از استقلال و پرسپولیس واگذار گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف نظر تازه: چند درصد از استقلال و پرسپولیس واگذار گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید