اخسیکنت یادگار هنر معماری قرن سوم پیش از میلاد در نمنگان

به گزارش مجله 90 جعبه، شهر اخسیکنت یکی از یادگاری های معماری نمنگان در آسیای مرکزی بوده و در شرق ازبکستان قرار گرفته است.

اخسیکنت یادگار هنر معماری قرن سوم پیش از میلاد در نمنگان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند ، شهر اخسیکنت یکی از یادگاری های معماری نمنگان در آسیای مرکزی می باشد و در شرق ازبکستان واقع شده است.

عبدالحمید اناربایف باستان شناس ازبک در این باره گفت: یادگار معماری اخسیکنت، ویرانه های شهر فرغانه (یوان) پایتخت دولت فرغانه دا یوان بوده در قرن سوم پیش از میلاد ساخته شده است.

وی اضافه کرد: در ابتدا مساحت این مکان تاریخی 50 هکتار بود و برای نخستین بار در مورد شهر اخسیکنت در منابع چینی مطالبی نوشته شده است.

اناربایف گفت: در سال 127 قبل از میلاد جان سیانگ دیپلمات معروف چین به فرغانه سفر می کند پس از آن به سغد و بعد به باختر و جنوب می رود.

این کارشناس ادامه داد: پس از سفر به سغد یعنی سمرقند، بخارا و قشقه دریا در سال 126 قبل از میلاد به چین بازمی گردد و به اودو امپراتور چین گزارشاتی را در مورد سفر خود ارائه می کند.

وی در گزارش خود می نویسد: فرغانه یک دولت بزرگ است که آن را پادشاهان اداره می کنند. پادشاه 2 مشاور دارد و اینجا شورای آق ساقال ها یعنی مجلس فعالیت می کند. مجلس می تواند پادشاه را برکنار و پادشاه جدید را منصوب کند. مردان و زنان حقوق برابر دارند. زنان می توانند مانند مردان اسب سوار شوند، جنگ کنند و حتی روی اسب تیراندازی کنند.

وی اضافه کرد: سیانگ شهر فرغانه را با واژه یوان و دولت فرغانه را با دا یوان ترجمه می کند. دا معنی بزرگ را می دهد.

اناربایف گفت: ما در اینجا سال های زیادی است کارهای پژوهشی انجام می دهیم. تا اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم واژه فرغانه در منابع دیگر به چشم نمی خورد فقط اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم الطبری مورخ عرب در مورد شهر فرغانه نوشته است.

وی اضافه کرد: واژه اخسیکنت از نیمه دوم قرن نهم استفاده شده است و معنی شهری در کنار آب سفید را می دهد و به زبان سغد قدیم معنی شهر آهن یا شهر آهن سازان را دارد.

اناربایف یادآوری کرد: تا اواسط قرن یازدهم این شهر در سکه ها به شکل هم فرغانه و هم اخسیکنت نوشته شده است ولی در منابع کتبی فقط اخسیکنت آمده در قرون نهم و دوازدهم مساحت شهر به 400 هکتار رسیده اما امروز فقط 60 هکتار آن باقی مانده است.

وی گفت: در قرون دهم و سیزدهم اخسیکنت یکی از بزرگ ترین شهرهای وادی فرغانه بوده با وجود اینکه در قرن سیزدهم این شهر در نتیجه تاخت و تاز مغول ها ویران شد اما در قرن پانزدهم به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرها بوده است.

عمرشیخ پدر ظهیرالدین بابر که حکمران اخسیکنت بود بر تمام وادی فرغانه حکمفرمایی کرده و در سال 1620 میلادی این شهر در نتیجه زلزله شدید ویران شده و مردم اخسیکنت که پس از زلزله سالم ماندند به نمنگان مهاجرت کردند.

انتهای پیام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 94

به "اخسیکنت یادگار هنر معماری قرن سوم پیش از میلاد در نمنگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخسیکنت یادگار هنر معماری قرن سوم پیش از میلاد در نمنگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید