بازداشت کفاشیان سپر تاج!

به گزارش مجله 90 جعبه، فضای فوتبال ایران در هشت سال اخیر آن قدر التهاب داشته که اگر با تلاطمی سیاسی مقایسه گردد، چندان بی ربط به نظر نمی رسد. اتفاقا فضایش شباهت زیادی به سیاست انتخابات در روسیه و تحولات اخیرش داشت؛ جایی که پوتین، سرشناس ترین فرد این کشور پهناور، در دوره ای کوتاه قدرت را به دست معاونش؛ یعنی مدودف سپرد تا خودش از دور کار ها را کنترل کند و در فرصت مناسب دوباره وارد چرخه ریاست گردد.

بازداشت کفاشیان سپر تاج!

مدل این اتفاق در فدراسیون فوتبال ایران رخ داد؛ البته نه از روی اختیار، بلکه از روی اجبار! اردیبهشت 1395 بود که مهدی تاج، معاون علی کفاشیان، رئیس دوره قبلی فدراسیون فوتبال، به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد. تاج بعد از انتخاب شدنش که با اعتراض دیگر رقبایش همراه بود، علی کفاشیان را به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال معرفی کرد. درواقع تاج (پوتینِ داستان فوتبال ایران) که خودش در دوره قبلی، مهدی تاج را به عنوان نایب رئیس داشت، این بار، نایب رئیس معاونش شد (تاج در نقش مدودف) تا فوتبال ایران به زندگی نه چندان شادش ادامه دهد. اصطلاح پوتین - مدودف برای کفاشیان و تاج، از همان زمان شکل گرفت، ولی همان طور که در سطور بالا آمد، این اصطلاح چندان اختیاری نبود و بیشتر از روی اجبار شکل گرفته بود.

ماجرا از این قرار بود که چند ماه قبل از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در آن سال، عرصه بر علی کفاشیان به عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال تنگ شده بود. او با وجود ریاست هشت ساله اش بر فدراسیون، می خواست برای دوره جدید هم ثبت نام کند؛ بااین حال، طرح موضوعاتی مانند فساد، ناکارآمدی و البته بهانه ای به نام بازنشستگی مانع از آن شد که علی کفاشیان دوباره برای انتخابات نام نویسی کند. فضا در آن برهه به گونه ای بود که حتی محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش، جواب سلام علی کفاشیان را نمی داد.

از سوی دیگر، گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس هم خبر از این می داد که علی کفاشیان متهم شماره یک فساد است! همه این موضوعات دست به دست هم داد تا مانع از اسم نویسی مجدد کفاشیان در فدراسیون فوتبال گردد.

کفاشیان این موارد را در مصاحبه با شرق این طور شرح داد: نمی خواستند من شرکت کنم؛ می گفتند کفاشیان بالاخره هشت سال ریاست نموده و دیگر بس است؛ بهتر است برود و در منزلش دیگر استراحت کند تا نفر بعدی با انرژی و پتانسیل بیشتری بیاید. این اهداف درواقع اهداف مسئولان بیرون از فوتبال است. البته این را هم بگویم که به طرق مختلف هماهنگی های لازم را هم با هم کردند که من نباشم... افراد با سلیقه های مختلف و شخصی آمد ند به من گفتند نیا. مهدی تاج، اما شاید به لطف رفاقت دیرینه ای که با علی کفاشیان داشت، او را به عنوان نایب رئیس اول انتخاب کرد؛ آن هم در شرایطی که مخالفان کفاشیان می گفتند او بازنشسته است و از آنجا که نایب رئیسی شغل است، در نتیجه نمی تواند در همین پست هم باقی بماند. بااین حال کفاشیان به عنوان نایب رئیس در فدراسیون به کارش ادامه داد تا این شایعه که او در پشت پرده همه امور فدراسیون را می چرخاند (شبیه پوتین در سیاست روسیه) و مهدی تاج فقط اوامر را اجرا می نماید (مدودف) قوی تر گردد.

البته رفتاری که با کفاشیان شده بود نشان می داد او نه تن ها قدرت پوتین در سیاست گذاری های کلان را ندارد، بلکه آن قدر در مخمصه گیر نموده که هیچ پشتیبانی هم ندارد؛ وزارت ورزش وقت دل خوشی از کفاشیان نداشت و رسانه ها هر روز به مواردی اشاره می کردند که نام فساد در فدراسیون کفاشیان به گوش می رسید. گزارش اصل 90 هم که برای او دردسر تازه ای به همراه داشت. از همه مهم تر، اما شاید نداشتن سپر رسانه ای یا چیزی شبیه به آن بود که باعث شد علی کفاشیان بابت اتفاقات ریزودرشت برود و جواب پس بدهد؛ از شایعه ماشین گران قیمتی که عنوان شده بود رویانیان به پسر او داده تا فساد های مطرح شده در پرونده های دیگر.

پایان کار به جایی رسید که علی کفاشیان حتی چند روزی را بازداشت شد و لباس زندانی ها را به تن کرد؛ موضوعی که خودش این گونه به آن اشاره می نماید: بنده را گرفتند و به زندان بردند و حتی لباس زندانی ها را هم تنم کردند و ما آن تجربه را هم به دست آوردیم، ولی نهایتا تعیین شد چیز خاصی نیست و همه دعوا ها به خاطر پست ریاست فدراسیون فوتبال است. این پست، پستی است که چنین مباحثی را دارد، ولی مسئولانی که چنین کاری می نمایند به نظرم امتحان بدی می دهند؛ آن ها هم بهتر است با قوانین و مقررات حرکت نمایند، به افراد احترام بگذارند و خودشان را از همه بالاتر نبینند. به نظرم هیچ فرقی بین انسان ها نیست؛ رئیس جمهور هم یک انسان است و یک فرد عادی هم انسان است. همه با هم یکسان هستند و باید این حقوق رعایت گردد. متأسفانه برخی جا ها به خاطر امیال و سلیقه های شخصی و افکار خراب چنین معضلاتی را به وجود می آورند. البته این را هم بگویم که منظورم از بیان این مطالب این نیست که من هم خیلی خوب و کاملا در سلامت کار نموده ام، ولی باید قبول کنیم عقل و نظر جمعی مثل اعضای مجمع که با بنده سروکار دارند به عقل یک یا دو نفر ارجحیت دارد.... در یکی از روزنامه ها درباره من نوشته بودند: سردار رویانیان یک ماشین گران قیمت به پسر کفاشیان داده است. نمی دانم ماشین مازراتی بود یا هرچیزی. جالب است درباره همین موضوع از من سؤال و بازپرسی می کردند؛ می گفتند آقا این ماشین ماجرایش چه شد؟ گفتم این چه سؤالی است که از من می پرسید؟ چرا اصلا او باید ماشین به ما بدهد؟! اصلا چرا من باید ماشین را از او بگیرم؟ مگر چیز ساده ای است که ماشین خیلی گران قیمتی را بیاید به پسر من بدهد؟ به هرحال روزنامه دیگری هم می نویسد پسر کفاشیان میلیارد ها برداشته و برده، چه می گردد کرد؟.

کفاشیان نه تنها به خاطر شایعه ماشین پسر و فساد در فدراسیونش بار ها مورد بازپرسی نهاده شد، بلکه گوشش را هم برای مذاکره جهت واگذاری پخش تلویزیونی با یک شبکه خارجی کشیدند! او به زعم خودش می خواست به فوتبال خدمت کند. اگرچه در آن برهه محرومیتی برای علی کفاشیان در نظر گرفته نشد، ولی تعیین بود که روی او زوم شده و هر حرکتی می کرد باید برایش پاسخی داشته باشد. پس آدمی که برای شایعات (بنا بر ادعای خود کفاشیان) هم باید بازپرسی می شد قطعا نمی توانست پوتین داستان باشد. او آن قدر تحت فشار بود که حتی نتوانست برای ریاست فدراسیون فوتبال در دوره بعدی اسم بنویسد.

ماجرا برای مدودف داستان، اما کاملا به گونه ای متفاوت پیش رفته است؛ اگر ابهامات اقتصادی و مدیریتی در دوره فدراسیون کفاشیان زیاد بود، در مقایسه با دوره ریاست مهدی تاج، به نظر نمی رسد عدد چندان درشتی باشد! درواقع بیش از آنکه بحث ابهامات اقتصادی در فدراسیون تحت نظر کفاشیان مطرح باشد، در دوره مهدی تاج مطرح است؛ اگر پسر علی کفاشیان برایش دردسر درست نموده بود، پسر مهدی تاج هم کم شایعه پشت سرش ندارد. چطور می گردد با یکی مثل علی کفاشیان به خاطر حتی شایعات برخورد می گردد و او مورد بازپرسی قرار می گیرد، ولی یکی مثل مهدی تاج نه تن ها مورد مؤاخذه از سوی مسئولان امر قرار نمی گیرد، بلکه وقتی از او نقدی هم می گردد، با تندی به رقیب می تازد و خودش را مبرا از هرگونه اشتباهی می داند. آیا همه این موارد به خاطر این شایعه نیست که مهدی تاج سپر قوی ای دارد که مانع از هرگونه ارائه شرحی از سویش می گردد؟ (ادعایی که در برنامه فوتبال برتر از سوی مجری برنامه مطرح شد و بسیاری به اشتباه سپر رسانه ای را عادل فردوسی پور قلمداد کردند) آیا حامیان مهدی تاج باعث شده اند تا او از افتضاح قرارداد ویلموتس به عنوان یک قرارداد بسیار خوب یاد کند و رقبا را به بی دانشی متهم؟ و سؤال مهم تر اینکه آیا اراده ای برای مؤاخذه از مردی که عجیب ترین قرارداد تاریخ فدراسیون فوتبال را با همراهی مشاوران و حامیانش نوشته، وجود دارد؟

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 973

به "بازداشت کفاشیان سپر تاج!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازداشت کفاشیان سپر تاج!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید