با کشور و زبان ایتالیا بیشتر آشنا شوید

به گزارش مجله 90 جعبه، کشور ایتالیا با نام رسمی جمهوری ایتالیا (به ایتالیایی: Repubblica Italiana)، در جنوب قاره اروپا واقع شده است و حدود شصت میلیون نفر جمعیت دارد، که بیش از 90 درصد آنها مسیحی بوده و به زبان ایتالیایی صحبت می نمایند. ایتالیا کشوری است که از سه سمت به دریا…

با کشور و زبان ایتالیا بیشتر آشنا شوید

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

کشور ایتالیا از شبه جزیره ایتالیا و دو جزیرهٔ سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده است و از جنوب با دریای ایونی، از غرب با دریای تیرنه و از شرق با دریای آدریاتیک مرز دارد. به همین دلیل کشوری با سواحل متعدد است که تعدادی از آنها در زمره جاذبه های گردشگری ایتالیا به شمار می فرایند. از سوی دیگر این کشور 20 ناحیه و 110 استان دارد.

ایتالیا یکی از قدرت های اصلی مالیِ جهان و هشتمین اقتصاد عظیم جهان از نظر فراوری ناخالص داخلی است.

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا حدود 60 میلیون و 400 هزار نفر است و 93/9 درصد مردم آن مسیحی هستند. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت جهان است. ایتالیا آب وهوای معتدل فصلی دارد و آب وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان های داخلی تفاوت زیادی دارد.

دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس واقع شده است که کامپیونه دیتالیا نامیده می شود. رم، پایتخت ایتالیا، به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ، برای سده های پیاپی از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب بود. پس از فروپاشی امپراتوری روم، منطقهٔ ایتالیا به مناطق و شهرهای خودگردان بسیاری تقسیم شده بود (ازجمله جمهوری ونیز و دولت کلیسا) ولی واحدهای مختلف سیاسی در منطقه ایتالیا در سال 1861 متحد شده و کشور کنونی ایتالیا را به وجود آوردند.

کشور ایتالیا به عنوان یکی از تاریخی ترین کشورهای جهان به شمار می رود. در واقع ایتالیای امروزه به جامانده امپراتوری قدرتمند روم بوده و شهر رم در این کشور یادگاری از دوران اوج و شکوه امپراتوری قدرتمند روم است. البته کشور ایتالیا علاوه بر دوران باستان در دوران دیگر نیز همواره از مکان های مهم اروپا به شمار می رفت.

برای مثال در دوره های مختلف تاریخی این کشور تحت فرمان پاپ ها، بیزانسی ها، فرانک ها، اعراب و نورمن ها بوده و امروزه توانسته به عنوان یکی از هشت کشور صنعتی جهان لقب بگیرد. به همین دلیل این کشور توانسته در بسیاری از موارد به عنوان یک کشور مهم لقب بگیرد.

برای مثال این کشور در زمینه صنعتی بسیار شاخص است و محصولاتی مثل خودروهای فیات، فراری، مازراتی و لامبورگینی همگی محصولات این کشور هستند. همچنین این کشور از لحاظ مذهبی نیز در قاره اروپا شهرت دارد و به دلیل دارا بودن کشور مذهبی و کوچک واتیکان در شهر رم، و همچنین حضور شخص پاپ در این کشور، بر اهمیت آن افزوده شده است. هر ساله میلیون ها نفر تنها به عنوان گردشگر از این کشور دیدن می نمایند.

معرفی زبان ایتالیایی

زبان ایتالیایی (La Lingua Italiana یا Italiano) از شاخه های زبان لاتین است و با زبان های دیگر لاتین مانند اسپانیایی، فرانسوی، رومانیایی و پرتغالی شباهاتهای زیادی دیده می شود. در بین زبان های لاتین، ایتالیایی بیشترین واژگان مشترک با لاتین و نزدیک ترین زبان به آن است.

گویشوران این زبان که در ایتالیا، برخی از کانتونهای کشور سوئیس که با ایتالیا مرز مشترک دارند، اتیوپی، مالت، واتیکان، سان مارینو، ونزوئلا، کرواسی، مراکش، اسلوونی، لیبی، تونس، سومالی، سومالی لند، اریتره، جزیره کرس و شهر نیس فرانسه (هردو پیشتر جزو خاک ایتالیا بودند)، آمریکا، کانادا، استرالیا، آلبانی، بخش هایی از کشور آرژانتین و قسمت هایی از برزیل زندگی می نمایند.

نسل قبلی کشورهایی همانند مراکش و لیبی هنوز به زبان ایتالیایی سخن می گویند ولی میزان سخن وران این زبان در این کشورها، پس از تأکید بیشتر بر روی زبان های بومی و زبان عربی و انگلیسی کاهش پیدا نموده است.

زبان های رایج در ایتالیا:

عمده ایتالیایی ها رومی تبار هستند و زبان های رایج در ایتالیا هم تقریباً همگی شاخه هایی از زبان رومی به شمار می فرایند. با وجود اینکه زبان رسمی ایتالیا زبان ایتالیایی است اما زبان های پرگویشور دیگری در این کشور وجود دارند که حالتی نیمه رسمی و گاه محلی دارند. بسیاری از این زبان ها در معرض نابودی قرار گرفته اند که آغاز مرگ تدریجی این زبان ها به دوره حکومت فاشیسم بر ایتالیا بازمی شود. ایتالیایی زبان رسمی این کشور است که از سال 1861 تا به امروز این مقام را دارد.

  • آلمانی: آلمانی زبان رسمی ایالت خودمختار تیرول جنوبی در شمال ایتالیا است. همچنین در بخش هایی از ایالت بولتزانو به دلیل هم مرز بودن با اتریش مردم به این زبان تکلم می نمایند.
  • فرانسوی: در شمال غربی و در ایالت وال له داوستا به دلیل هم مرز بودن با فرانسه مردم با این زبان آشنایی دارند.
  • لیگوری: در مناطق شمالی ایتالیا به ویژه شهر جنوا رایج است و بیش از یک میلیون گویشور در ایتالیا دارد. گویش جنوایی و بریگاسکی از مهم ترین گویش های این زبان در ایتالیا هستند.
  • اسلوونیایی: در شهرهای تریسته و گوریتزیا مردم به دلیل همسایگی با اسلوونی با این زبان آشنایی دارند.
  • لومباردی: در مناطق شمالی ایتالیا به ویژه نقاط هم مرز با سوئیس رایج است و بیش از سه میلیون گویشور در ایتالیا دارد.
  • پیدمونتی: زبان رایج منطقه پیدمونت ایتالیاست که بیش از دومیلیون نفر از مردم ایتالیا بدان تکلم می نمایند.
  • ونیزی: زبان قدیمی منطقه ونیز که از زبان های رومی به شمار می رود و در ایتالیا قریب دو میلیون نفر از اهالی منطقه ونیز و مناطق مجاور بدان تکلم می نمایند. این زبان در اسلوونی نیز رایج است.
  • ناپلی: زبان رایج منطقه جنوب ایتالیا به ویژه نواحی پالرمو و ناپولی است که بیش از شش میلیون نفر از سکنه ایتالیا بدان سخن می گویند. گویش ایتالیایی جنوبی در واقع گویشی از همین زبان است و نه ایتالیایی.
  • توسکانی: زبان رایج در منطقه توسکانی است که گاهی گویشی از زبان ایتالیایی نیز شمرده می شود. حدود سه میلیون تن به این زبان تکلم می نمایند.
  • ساساری: این زبان اگرچه تنها 125 هزارتن گویشور دارد اما در منطقه خودمختار ساردینیا زبان رسمی به شمار می رود.
  • ساردوکمپیدانی از زبان های بومی جنوب ایتالیاست که هنوز نزدیک به یک میلیون گویشور دارد اما بیشتر گویشورانش در مناطق کوهستانی شمال ایتالیا به سر می برند که این به دلیل سیاست های فاشیستی ایتالیا در زمان جنگ جهانی دوم بوده است.
  • زبان ایتالیایی-یهودی از زبان های رومی است که در ایتالیا امروزه بیش از دویست تن گویشور ندارد.

آشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری کشور ایتالیا

شهر ورونا Verona ایتالیا

شهر ورونا تا حدود زیادی به خاطر اینکه شهریست که داستان رومئو و ژولیت در آنجا شکل گرفته، معروف شده است ولی تاریخ ورونا به خیلی قبل تر از نوشتن این نمایشنامه بر می شود. در شهر شگفت انگیز ورونا یک آمفی تئاتر رومی وجود دارد که 2000 سال قبل ساخته شده است. علیرغم قدمت زیادی که آمفی تئاتر ورونا دارد، به بهترین شکل باقی مانده است و گنجایش میزبانی از 30 هزار نفر را دارد. در حال حاضر گردشگر ها و گردشگران می توانند در اجراهای موسیقی زنده این آمفی تئاتر حاضر شوند و به نوعی فرهنگ و تاریخ ایتالیا را زنده نگه می دارند.

هرکولانیوم Herculaneum

در پایه کوه وزوو، شهر باستانی هرکولیوم قرار گرفته است. هرکولیوم شهری با قدمت 2000 هزار ساله است که در اثر فوران آتشفشان از بین رفته است. دقیقا مثل رقیب عظیمترش شهر پمپی که در اثر فوران گدازه های آتشفشانی، بیشتر ساختمان های آن تبدیل به فسیل شدند. گردشگر هایی که از هرکولانیوم دیدن می نمایند می توانند خانه های اصلی شهر قدیمی که بازسازی شده اند، همینطور اسکلت های فسیل شده، اعلان های قدیمی و کاشی و سفال های زیبای هزاران سال قبل را ببینند.

البا Elba

جزیره البا تاریخ طول و درازی دارد. در جزیره البا قبلا قوم لیگور، یونانی ها، اتروسک ها و رومی ها سکونت داشتند. مشهور ترین ساکن جزیره البا ناپلئون بود که در سال 1814 به البا تبعید شد. خانه های زمستانی و تابستانی ناپلئون هنوز در جزیره پابرجا هستند و از آنها برای سکونت گردشگر ها استفاده می شود. البا همچنین سومین جزیره عظیم ایتالیا می باشد که بیش از 150 ساحل دارد.

قصر داسال (اربینو) Plazzo Ducale

قصر داسال یک بنا از دوره رنسانس است که در شهر اربینو ایتالیا قرار گرفته است. قصر داسال در قرن 15 ساخته شد. بیشترین تعداد افرادی که تا کنون در این قصر ساکن بودند به طور میانگین 600 نفر است. قصر داسال در حال حاضر به روی عموم باز است. بسیاری از اتاقهای قصر بازسازی شده اند تا به همان شکلی که در قرن پانزدهم بودند در آیند. در قصر داسال همچنین گالری ملی مارکه واقع شده است که مجموعه های بی شماری از نقاشی های دوره رنسانس را نمایش می دهد.

سانتا ماریا دل گرازی (میلان) Santa Maria dell Grazie

سانتا ماریا دل گرازی یک کلیسا و صومعه در شهر میلان است. بنای صومعه مریم مقدس، نمونه برجسته ای از معماری دوره رنسانس است که جزئیات معماری آن دوره مثل سالن تزئین شده و ورودی پر نور در آن دیده می شود. نکته قابل توجهی که در خصوص کلیسا و صومعه سانتا ماریا وجود دارد این است که تابلوی معروف شام آخر اثر لئورناردو داوینچی در این کلیسا واقع شده است. بیشتر گردشگر ها برای دیدن این تابلوی معروف به سانتا ماریا می آیند.

لاپلوسا La Pelosa

در ساحل غربی دور و در قلب دریای تایرنین جزیره ای به نام ساردینیا وجود دارد. در حالیکه ساردینا از داشتن تعدادی ساحل خیره نماینده به خود افتخار می نماید، هیچ کدام از آنها به اندازه لا پلوسا شناخته شده و زیبا نیستند. ساحل لاپلوسا به خاطر ساحل شنی و آبهای کم عمق و شفاف که براحتی عمق آب را می توانید ببینید، یک ساحل بسیار تماشایی است. لاپلوسا را اغلب با جزایر کاراییب به خاطر داشتن خصوصیات مشترک مقایسه می نمایند. موج سواری، قایق سواری و حتی غواصی همه را می توانید در لاپلوسا یا نزدیک آن امتحان کنید.

دولومیتس Dolomites

دولومیتس رشته کوههایی در شمال ایتالیا است که جای معروفی برای انجام ورزش های زمستانی مثل اسکی و اسنوبورد هستند. فرقی نمی نماید چه فصلی از سال است در این رشته کوهها همواره صحنه های باورنکردنی شما را شگفت زده می نمایند. هنگام غروب خورشید، قله ها به رنگ صورتی یا بنفش کمرنگ به نظر می رسند که منظره بسیار زیبایی است. گردشگر ها در کوههای دولومیتس می توانند کوهپیمایی نمایند یا در ترنتو که شهری دینی در دولومیتس با یک قلعه زیباست، خرید نمایند.

ساسی دی ماترا Sassi di Matera

در شهر ماترا، مجموعه ای از خانه های غار مانند که مجموعا به آنها ساسی دی ماترا می گویند، ساخته شده اند. این خانه ها محل سکونت انسانهای اولیه در ایتالیا بودند. این خانه ها بیش از 9 هزار سال قدمت دارند. از این خانه های حفر شده در دل سنگ ها هنوز هم به عنوان خانه و کافه یا محل کسب و کار استفاده می شود. شرکت در تور سفر به خانه های غار مانند می تواند یک تجربه باورنکردنی باشد.

کاپری Capri

جزیره کاپری که تقریبا در 5 کیلومتری شهر ناپل واقع شده است، یک مقصد گردشگری با فرهنگ و فضای منحصر بفرد است. پس از اینکه با قایق به آنجا رسیدید برای دیدن غاری که از زمان روم باستان مورد ستایش بوده، می روید. جزیره کاپری علاوه بر داشتن سواحل زیبا دارای معماری تاریخی نیز می باشد. حتما در بازدید از جزیره کاپری از کلیسای سبک باروک سن میشل آرکانجلو و ویلا جویس اقامتگاه سابق امپراتور تیبریوس دیدن کنید.

نکات مهم برای سفر به کشور ایتالیا

کشور ایتالیا مکان مناسبی برای مسافرت و گردشگرهای خارجی است. اگر تمایل دارید با فرهنگ، هنر و قدمت اروپا و جهانی غرب و باستان آشنا شوید ایتالیا مرجع کاملی است که می تواند به شما یاری نماید. برای مسافرت به کشور اروپا برنامه ریزی اهمیت زیادی دارد. با برنامه ریزی می توان از نقاط دیدنی و بیشمار این کشور دیدن کرد. همچنین آشنایی با زبان ایتالیایی می تواند به شما در این مسافرت یاری کند. موسسه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان که با نام سخن سرایان فعالیت دارد می تواند به شما در این رابطه یاری نماید. این مجموعه در واقع یک مدرسه ایتالیایی است.

شما برای فراگرفتن این زبان می توانید در مدرسه ایتالیایی یا موسسه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان در کوتاه ترین مدت با بهترین کیفیت این زبان را فرا بگیرید.

کشور ایتالیا دارای مردمی با زندگی و فرهنگی شبیه به مردم ایران است. و مردم آن از لحاظ نژادی نیز بیشترین شباهت را به ایرانی ها دارند قطعا با سفر به این کشور و قبل از آن فراگرفتن آموزش زبان ایتالیایی در مدرسه ایتالیایی و صحبت کردن به زبان ایتالیایی می توانید، مسافرت ویژه و خاصی را تجربه کنید.

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1030

به "با کشور و زبان ایتالیا بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کشور و زبان ایتالیا بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید