با گرفتگی گوش در هواپیما چه کنیم؟

به گزارش مجله 90 جعبه، دلیل گرفتگی گوش در هواپیما

حتما برای شما پیش آمده که در مسافرت های هوایی دچار درد یا گرفتگی در گوش شوید. گرفتگی گوش بیشتر هنگام صعود و فرود هواپیما رخ می دهد. در واقع، شنوایی در اثر گرفتگی گوش دچار اختلال می گردد. برخی مواقع گرفتگی گوش در طول سفر همراه مسافر است و همین امر سبب می گردد که پروازهای هوایی برای بسیاری از مردم آزار دهنده باشد. بسیاری از مواقع، بچه ها در سفرهای هوایی دچار مشکل می شوند و والدین آن ها نمی دانند که برای درمان گرفتگی گوش آن ها چه باید بکنند. مجله گردشگری خبرنگاران میخواهد در این پست راه های جلوگیری و درمان گرفتگی گوش را بیان کند. با ما همراه باشید.

با گرفتگی گوش در هواپیما چه کنیم؟

علت گوش گرفتگی در هواپیما چیست؟

بسیاری از مردم علت گرفتگی گوش در مسافرت های هوایی را نمی دانند. گرفتگی گوش در هواپیما زمانی اتفاق می افتد که گوش شما تحت تأثیر فشار هوای داخل هواپیما قرار گیرد. به طور معمول، فشار هوا در داخل و خارج گوش ها یکسان است. درواقع، هنگامی که هواپیما بلند می گردد یا فرود می آید گوش گرفتگی برای برخی از مسافران رخ می دهد.

علت این امر تغییر سریع ارتفاع است که سبب تغییر فشار هوا در داخل کابین می گردد. بعبارتی، به علت تغییر سریع ارتفاع در سفرهای هوایی، گوش فرصت کافی برای یکسان سازی فشار هوای داخلی و خارجی گوش را باهم ندارد.

هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است متوجه فشار یا گرفتگی ناخوشایندی در گوش شوید. ممکن است برخی از مسافران علاوه بر گرفتگی گوش دچار درد شوند. درد یا گرفتگی گوش در برخی از افراد تا خاتمه سفر هوایی باقی می ماند. باید بدانید که پس از فرود هواپیما و برابر شدن فشار هوا، گرفتگی گوش در بیشتر افراد به سرعت بهبود می یابد.

گرفتگی گوش در هواپیما چقدر رایج است؟

برای بسیاری از مردم سوال می گردد که گرفتگی گوش در هواپیما چیست و چرا هنگام کوهنوردی که باز هم در ارتفاعات هستیم، این اتفاق رخ نمی دهد. در وهله اول باید بدانید که گرفتگی گوش در سفرهای هوایی امری رایج به شمار میرود.

البته، این اتفاق از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد. برخی ممکن است احساس درد نمایند، در حالی که برخی از افراد فقط از ناراحتی جزئی شکایت دارند (یا اصلاً دردی ندارند). اگر سرماخوردگی یا عفونت گوش دارید، علائم گرفتگی گوش در هواپیما ممکن است ناراحت نماینده تر باشند.

جالب است بدانید که کوهنوردان هنگام صعود به ارتفاعات دچار گرفتگی گوش نمی شوند. زیرا حرکت به سمت ارتفاعات به آرامی صورت می گیرد و گوش می تواند فشار بیرونی و داخلی را باهم یکسان کند.

راه های درمان گرفتگی گوش در هواپیما

خمیازه بکشید! هنگام فرود و صعود هواپیما سعی کنید خمیازه بکشید. اگر خمیازه کشیدن برای شما سخت است عمل بعلیدن را انجام دهید. برای بلعیدن می توانید آب نبات یا آدامس بجوید. انجام این روش ها باعث می گردد که عضلات باز نماینده لوله های استاش گوش را را فعال نمایند.

یکی دیگر از راه های درمان گرفتگی گوش در ارتفاع، دمیدن در دهان است. به این عمل مانور والسا می گویند. توجه داشته باشید هنگام دمیدن در دهان با دست های خود سوراخ های بینی را بگیرید. بعلاوه دهان تان باید هنگام دمیدن بسته باشد. این حرکت را چندین بار مخصوصاً هنگام فرود تکرار کنید تا فشار بین گوش و کابین هواپیما برابر گردد.

هنگام برخاستن و فرود آمدن هواپیما خواب نباشید. اگر در هنگام صعود و فرود هواپیما بیدار باشید، می توانید این تکنیک را برای جلوگیری و مراقبت از خود انجام دهید. در صورت امکان هنگام سرماخوردگی، عفونت سینوس، گرفتگی بینی یا عفونت گوش پرواز نکنید. اگر اخیراً جراحی گوش نموده اید، با پزشک خود در خصوص اینکه چه زمانی مسافرت برای شما مسئله ای ایجاد نمی کند مشورت کنید.

اگر گرفتگی گوش در هواپیما برایتان همواره اتفاق می افتد از اسپری های بینی بدون نسخه بهره ببرید. از این اسپری های بینی می توانید حدود 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از برخاستن و نشستن هواپیما بهره ببرید. توجه داشته باشید، استفاده بیش از حد این اسپری ها باعث افزایش گرفتگی بینی می شوند.

از گوش بندهای فیلتر دار بهره ببرید. این گوش بندها در هنگام صعود و فرود هواپیما می توانند به آرامی هوای داخلی گوش و بیرونی را یکسان نمایند. این گوش بندها را می توانید از داروخانه ها، فروشگاه های لوازم بهداشتی یا کلینیک های شنوایی بخرید، اما در هر حال باید خمیازه بکشید و ببلعید تا فشار هوا کاهش پیدا کند.

درمان گرفتگی گوش بچه ها در ارتفاع

هنگام سفرهای هوایی در صورت گرفتگی گوش، بچه ها خود را به قورت دادن تشویق کنید. برای تشویق به بلع مکرر، می توانید از پستانک بهره ببرید. هنگام نوشیدن از کودک بخواهید در جای خود بنشیند. بچه ها بالای 4 سال می توانند آدامس بخورند یا به وسیله نی به داخل نوشیدنی بدمند تا حباب در نوشیدنی ایجاد گردد. بعلاوه مکیدن آبنبات چوبی برای برطرف گرفتگی گوش در بچه ها توصیه می گردد. توجه باشید، نباید به بچه ها داروهای ضد احتقان بدهید.

کلام آخر

گرفتگی گوش در هواپیما براساس تغییرات فشار هوا در هنگام صعود و فرود رخ می دهد. زیرا گوش در کوشش است تا فشار هوای گوش میانی شما را با فشار کابین برابر کند. بعلاوه داشتن عفونت گوش می تواند در فرایند یکسان سازی فشار هوا اختلال ایجاد کند. این اختلال همراه با درد خواهد بود.

اگر سفر هوایی در برنامه خود دارید و از عفونت گوش رنج می برید، با پزشک خود در خصوص اقدامات لازم برای کاهش درد و گرفتگی گوش، مشورت کنید. در صورت مسافرت با کودک، از پزشک متخصص اطفال در خصوص ایمن تر و راحت تر شدن سفر هدایت بخواهید.

اگر می خواهید از بروز گرفتگی گوش در هواپیما جلوگیری کنید، هنگام صعود و فرود نخوابید. در صورت گرفتگی گوش در دهان خود بدمید یا آدامس بجوید.

طاهره یلفانی

  • شرایط ورود به ارمنستان در دوران کرونا
  • پروازهای تهران آنکارا ماهان ایر
  • کاهش محدودیت های سفر به انگلیس

Set your Author Custom HTML Tab Content on your Profile page

منبع: فلای تودی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1673

به "با گرفتگی گوش در هواپیما چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با گرفتگی گوش در هواپیما چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید