تاثیر نورپردازی در معماری

به گزارش مجله 90 جعبه، نورپردازی از جمله مباحثی است که همیشه در حوزه زیبایی شناسی مطرح می گردد. یکی از هنرهایی که نقش نورپردازی در آن بسیار پررنگ است هنر معماری است. در معماری از نور طبیعی بهره گرفته می گردد و ابزار و تجهیزات روشنایی برای تامین نور مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند.

تاثیر نورپردازی در معماری

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

نور در کنار سایر المان ها نظیر الگوها، بافت ها، رنگ ها و مصالح معنا پیدا می کند و استفاده از آن جلوه ای متفاوت به فضا می بخشد. نور و معماری رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و همدیگر را تکمیل می نمایند. نور از نظر بصری به فضای مورد نظر وسعت می بخشد و در کنار مصالح ساختمانی نمود پیدا می کند.

خلق یک فضای ایده آل و برجسته از نظر معماری تنها با استفاده از نور امکان پذیر است، بنابراین یک معمار تا حد توان سعی می کند بین نور و تاثیر آن بر عناصر معماری تعادل برقرار نماید. نور مرز بین دو فضای مجاور را معین می کند، هر چند نمی تواند دو فضا را از هم جدا کند اما تنظیم مقدار آن قادر به تشدید و یا تخفیف جدایی دو فضا است. تاثیر نورپردازی به اندازه ای است که می توان با ترفندهای مختلف به فضا روح و جان بخشید.

هنر نورپردازی و معماری

وقتی پرتوهای نور در یک فضای بسته منعکس می شوند و بر روی سقف، ستون ها، دیوار و یا کف نمود پیدا می نمایند، فضا به درک صحیحی از تناسب طول، عرض و ارتفاع می رسد. اشکال هندسی در تاریکی و روشنایی شکل خود را تغییر نمی دهند اما نور آنها را به شیوه ای جذاب تر در برابر چشم هر بیننده به نمایش می گذارد.

مداخله نور در فضای بسته بر پیوند فضای بیرون و درون خانه اثر می گذارد، به نحوی که فرد را با یک فضای بیگانه و متفاوت از خانه یا فضایی خودمانی همانند خانه رو به رو می سازد. نور یکی از پدیده هایی است که نقش اساسی در طراحی و خلق یک اثر ممتاز از نظر معماری می گذارد. در واقع این پدیده چشم اندازی بی نظیر در عرصه های هندسی به وجود می آورد و به آنها ماهیتی جدید می بخشد.

نقش اولیه نور قابل رویت نمودن اشیاء است، سپس به عنوان راهکاری برای دکوراتیو نمودن فضا در نظر گرفته می شود. تامین روشنایی برای فضاهای معماری با توجه به فعالیتی که در آن انجام می شود صورت می گیرد، البته همواره استفاده از نور طبیعی در معماری تاکید شده اما نور مصنوعی نیز می تواند به شیوه ای اصولی و کاربردی در فضا پخش شود.

اهمیت روشنایی در ساختمان

در فضاهای داخلی روشنایی نقش بسیاری در زنده کردن فضا ایفا می کند. نور آرامش بصری و روانی ایجاد می کند و فضای معماری را پایدارتر نشان می دهد. استفاده از نور طبیعی و مصنوعی بر اساس نوع کاربری فضا و مقدار نور مورد احتیاج صورت می گیرد. نوری که با هدف معین راهنمایی می شود فضا را روشن تر نموده و آرامش را در آن برقرار می کند.

نور، قدرت بیان به فضاهای طراحی شده توسط معماران و طراحان می بخشد و کیفیت بصری فضا را دو چندان می کند. بدون وجود روشنایی نمی توان فضای پیرامون را مشاهده کرد و یک اثر هنری بی نظیر خلق نمود. یک معماری ایده آل تنها با نور معنا پبدا می کند، در غیر این صورت به شکل یک بنای معمولی در چشم بیننده پدیدار می شود.

اگر روشنایی فضا با نور یکنواخت پر شود فضا خنثی به نظر می آید اما در صورت وجود سایه روشن، فضا از نظر بصری ایده آل و جذاب خواهد بود. در نورپردازی یک فضا باید به مواردی نظیر نوع روشنایی، انتخاب سیستم روشنایی و انواع لامپ، معین رنگ و شرایط فضا و محاسبه روشنایی مورد احتیاج توجه شود. در اجرای طرح های روشنایی از تمام ابزارها و تجهیزات برای سایه اندازی مناسب استفاده می شود.

زیبایی فاکتور بسیار مهمی است که در انتخاب لامپ باید مد نظر قرار گیرد. هماهنگی بین لامپ ها و اشکال موجود در فضا تاثیر بسزایی در زیبایی فضا می گذارد. تامین نور لازم در ساختمان های امروزی با استفاده از نور مصنوعی صورت می گیرد. نور مصنوعی فضایی متفاوت در شب برای ساختمان فراهم می کند.

اصول نور پردازی در معماری

نورپردازی اگر به صورت سطحی انجام شود محدوده معینی از فضا را روشن می کند اما نورپردازی عمومی تنوع و جذابیت را به همراه می آورد و یک فضا را با سایه روشن های متفاوت نشان می دهد. یکی از ترفندهایی که برای متفاوت نشان دادن معماری بنا مورد استفاده قرار می گیرد، دخالت نور در فضا است. نوری که به محیط وارد می شود پویایی فوق العاده ای به آن می بخشد، خصوصاً اگر از نظر رنگ بتواند اشیاء و المان های موجود را تحت تاثیر قرار دهد.

رنگ نور نقش بسزایی در آسایش و پویایی فضا دارد و از نظر بصری تاثیر شگرفی بر آن می گذارد. نورپردازی نه تنها در تزیین نمای ساختمان، بلکه در دکوراسیون داخلی یک اصل محسوب می شود و ارتباط حسی با فضا را ایجاد می کند.

نورپردازی نوعی بازی با نور است و در شکل گیری ساختمان های معماری از نظر بصری نقش منحصر بفردی ایفا می کند و فضاهای مختلف را در بر می گیرد، از جمله نورپردازی آشپزخانه، اتاق خواب، سقف، نمای ساختمان، اتاق پذیرایی، سرویس بهداشتی، استخر و محوطه. در دنیای مدرن امروز با تعبیه انواع لامپ ها و چراغ ها و طرح های متنوع نورپردازی می توان معماری را بسیار چشمگیر نشان داد و زیبایی آن را به گونه ای متفاوت به فضا القا کرد.

به یاری نور می توان فضا را عظیم تر و یا کوچک تر نشان داد. کیفیت نور در هر قسمت از ساختمان قابل تنظیم است، بنابراین با تنظیم آن می توان بعضی قسمت ها را برجسته تر و سایر نقاط را کم اهمیت تر جلوه داد. زندگی با نور معنا پیدا می کند و از گذشته تا امروز پیوند عمیقی با معماری داشته و خواهد داشت.

انواع نورپردازی در معماری

  • نورپردازی عمومی

نور عمومی یکی از مهم ترین انواع نورپردازی است. نوری ملایم که تمام فضا را پوشش می دهد و برای عملنمودهای عمومی فرد مانند حرکت کردن ایمن در فضا است.

  • نورپردازی وظیفه ای

این نور کوچک تر و متمرکزتر از نور عمومی است. هنگام کار، شما به نور وظیفه ای دور و برتان احتیاج دارید که به آن نور اداری نیز می گویند. نورپردازی وظیفه ای، برای مواقعی است که کاری را انجام می دهید که احتیاج به نور بیشتری دارد، مانند مطالعه کردن، آشپزی، نوشتن، دوختن.

  • نورپردازی تاکیدی

نور تاکیدی، در واقع نورهای بسیار متمرکزی هستند که هدفشان راهنمایی دید به سمت نقاط کانونی می باشد.

کلام آخر

ما در این مقاله به آنالیز اهمیت نور و نورپردازی در معماری و اصول آن پرداختیم. همانطور که گفتیم نورپردازی در معماری نقشی مرکزی را در طراحی محیط بصری بازی می کند و تعریف نماینده منطقه ها و مرزهاست. از طریق نور می توان فضایی را کوچک تر و یا عظیمتر نشان داد. امیدواریم این نوشته اطلاعات مفیدی در خصوص معماری و رابطه آن با نورپردازی برای شما عزیزان ارائه نموده باشد. شما نیز می توانید اطلاعات خود در این زمینه را با اهالی ما به اشتراک بگذارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 978

به "تاثیر نورپردازی در معماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر نورپردازی در معماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید