تخریب سالانه 12 هزار هکتار جنگل در کشور، آخرین تغییرات وسعتی جنگل ها در ایران

به گزارش مجله 90 جعبه، مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ضمن تشریح آخرین تغییرات وسعت جنگل ها در ایران نسبت به دهه های گذشته گفت: در طول سال های 2015 تا 2020 سالانه 12 هزار هکتار جنگل در ایران تخریب شده است.

تخریب سالانه 12 هزار هکتار جنگل در کشور، آخرین تغییرات وسعتی جنگل ها در ایران

رضا بیانی در گفت و گو با خبرنگاران ضمن اشاره به آخرین گزارش ارسالی سازمان جنگل ها به فائو درباره شرایط جنگل های کشور اظهار کرد: در این گزارش موارد مختلفی از جمله میزان حریق در جنگل ها، آفات و بیماری، شرایط جنگل های حفاظتی و مساحت آن ها و .... برای فائو ارسال شده است. بر این اساس می توان گفت که وسعت جنگل ها در ایران حدود 14 میلیون و 319 هزار هکتار است.

شرایط جنگل کاری در کشور نسبت به تخریب آن

وی با بیان اینکه تخریب جنگل ها به دلایل مختلفی از جمله سدسازی، ساخت راه، فعالیت های عمرانی، آتش سوزی و قاچاق چوب رخ می دهد، توضیح داد: بر اساس اطلاعات دفتر جنگل کاری سازمان جنگل ها طی سال های 2015 تا 2018 در ایران سالانه حدود 11 هزار 800 هکتار جنگل کاری اجرا شده است که نسبت به تخریب ها 200 هکتار کمتر است، اما باید به این موضوع توجه کرد که طی دو سال اخیر با تامین اعتبارات سازمان جنگل ها از صندوق توسعه ملی، جنگل کاری در کشور افزایش پیدا نموده و به حدود 25 هزار هکتار در سال رسیده است.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه جنگل کاری های جدید به راحتی نمی توانند ارزش ها و خدمات جنگل های چند صد ساله و طبیعی را داشته باشند، گفت: حدود 15 سال طول می کشد تا یک منطقه جنگل کاری شده به درصدی از کارکرد جنگل های طبیعی برسد.

تغییرات وسعت جنگل ها در ایران نسبت به دهه های گذشته

بیانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وسعت جنگل ها در ایران نسبت به گذشته چه تغییراتی نموده است، اظهار کرد: اولین نقشه ای که از جنگل های شمال کشور وجود دارد مربوط به سال 1336 است. در این نقشه وسعت جنگل های شمال حدود دو میلیون و 80 هزار هکتار برآورد شده است. پس از آن بر اساس عکس برداری های سال 1346 وسعت جنگل های شمال حدود یک میلیون و 900 هزار هکتار تخمین زده می گردد. این یعنی ما پیش از انقلاب با کاهش وسعت جنگل های کشور روبرو بودیم.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات سال 1373 وسعت جنگل های ایران در شمال کشور یک میلیون و 847 هزار هکتار بود و در سال 83 با کاهش بهره برداری از جنگل های شمال وسعت آن به یک میلیون و 936 هزار هکتار رسید. بر اساس تصاویر ماهواره ای آخرین اطلاعات از وسعت جنگل های شمال کشور نشان می دهد که در حال حاضر وسعت آن، دو میلیون و چهار هزار هکتار است.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درباره چرایی افزایش وسعت جنگل ها در شمال کشور نسبت به سال های قبل شرح داد: در کنار جنگل کاری ها باید به این نکته اشاره نمود که در گذشته امکان استفاده از تصاویر ماهواره ای برای تهیه نقشه جنگل وجود نداشت. از این رو بعضی از قسمت های جنگل در نزدیکی مرزها یا در ارتفاعات صعب العبور مورد آنالیز قرار نمی گرفتند. در حال حاضر ما با در اختیار داشتن تصاویر ماهواره ای توانسته ایم این نقاط را نیز رصد و به وسعت جنگل های شمال اضافه کنیم.

کاهش وسعت جنگل های زاگرس

بیانی در ادامه درباره تغییرات وسعت جنگل های زاگرس طی سال های اخیر گفت: ما در جنگل های زاگرس با مشکل کمبود اطلاعات روبرو هستیم. اولین نقشه زاگرس حدودا در سال های 1380 تهیه شد و از این رو ما اکنون در حال تهیه نقشه جنگل های زاگرس در سال 1346 بر اساس عکس های هوایی آن دوران هستیم. با تهیه این نقشه می توانیم تغییرات جنگل های زاگرس از سال 1346 تا به امروز را مورد آنالیز قرار دهیم اما چیزی که می توان در حال حاضر گفت این است که وسعت جنگل های زاگرس قطعا نسبت به دهه های گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 4000 نیروی حفاظتی در جنگل های خارج از شمال و 2700 نیروی حفاظتی در جنگل های شمال کشور داریم، توضیح داد: پیش از این پراکنش نیروهای ما در مناطق، متناسب و بر اساس نیازها نبود اما سال جاری پراکنش نیروها بر اساس حوضه های آبخیز و نقاط بحرانی اجرا شده است تا بتوانیم برنامه های حفاظتی بهتری اجرایی کنیم.

کاداستر تمامی اراضی جنگلی تا انتها سال

به گفته مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، در جنگل های زاگرس تقریبا به ازای هر 6000 هکتار یک نیرو و در جنگل های شمال به ازای هر 2000 هکتار یک نیرو مستقر شده است همچنین تا به امروز عملیات کاداستر برای 9 میلیون از اراضی جنگلی صورت گرفته است و تا انتها سال نیز کل جنگل های کشور تحت پوشش طرح کاداستر قرار خواهند گرفت، چراکه این کار ضریب حفاظت از جنگل ها را افزایش می دهد.

بیانی در ادامه ضمن اشاره به آتش سوزی های جنگلی اظهار کرد: تقریبا تا سال 1390 سالانه بین 18 تا 20 هزار هکتار آتش سوزی در اراضی جنگلی رخ می داد اما طی سال های اخیر این عدد به حدود 3000 هکتار رسیده است که البته تاکید ما این است که آتش سوزی در جنگل های طبیعی چند ساله مخرب است چه 20 هزار هکتار باشد و چه 3000 هکتار.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در انتها با بیان اینکه از ابتدای سال تا به امروز حدود 160 مورد حریق در جنگل ها داشتیم، توضیح داد: از این تعداد تنها چند مورد محدود گسترش یافتند که آن ها هم به دلیل صعب العبور بودن منطقه امکان اطفای حریق نبود و برای خاموش کردن آن ها به بالگرد احیتاج داشتیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 968

به "تخریب سالانه 12 هزار هکتار جنگل در کشور، آخرین تغییرات وسعتی جنگل ها در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب سالانه 12 هزار هکتار جنگل در کشور، آخرین تغییرات وسعتی جنگل ها در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید