تداوم تنش بین ترکیه و قبرس؛ حرکت کشتی حفاری ترکیه به سمت منابع گازی مدیترانه

به گزارش مجله 90 جعبه، منابع نظامی قبرس مدعی عزیمت یک فروند کشتی حفاری ترکیه همراه با قایق های تندرو به سمت مناطق گازی شرق دریای مدیترانه شدند.

تداوم تنش بین ترکیه و قبرس؛ حرکت کشتی حفاری ترکیه به سمت منابع گازی مدیترانه

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، قبرس روز دوشنبه مدعی شد یک فروند کشتی حفاری ترکیه به منطقه ویژه مالی خود که در آنجا میادین گازی وجود دارد، راهی شده است.

به نوشته وبگاه سایپرس میل ترکیه فعالیت در بلوکهای ششم و هفتم جزیره اییز در دریای مدیترانه را از امروز دوشنبه مجدد شروع نموده و تا اواسط ماه خرداد ادامه دارد.

یک منبع مطلع نظامی قبرس گفت که کشتی حفاری یاووز ساعت 11.30 یکشنبه شب به وقت محلی راهی منطقه مورد نظر شده و انتظار می رود که بعد از ظهر دوشنبه به مقصد خود برسد. به گفته این مقام نظامی احتمال می رود که قایق های تندروی ارتش ترکیه نیز این کشتی حفاری را همراهی نمایند.

تنش ها در دریای مدیترانه از سال گذشته میلادی به این سو به دلیل کوشش های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته است. نیروی دریایی ترکیه چندی قبل برای نمایش قدرت به همسایگان خود یک رزمایش در دریای اژه برگزار کرد. (جزئیات بیشتر)

به نوشته سایپرس میل، سخنگوی وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه در توجیه این اقدام گفت که نیروهای مسلح ترکیه برای حفظ حقوق و منافع کشور در شرق دریای مدیترانه به فعالیت خود ادامه می دهند.

پیش بینی می گردد بالگردهای ترکیه نیز طی هفته های آینده برای تردد کارکنان راهی مطقه مورد نظر شوند. قبرس مدعی است که اکتشاف یا بهره برداری در بلوک هفتم حق مستقل این کشور و نه ترکیه است

این در حالی است که هفته گذشته مولود چاوش اغلو وزیر خارجه ترکیه گفت که آنکارا همچنان به حفاریها ادامه می دهد و حتی ممکن است کشتی حفاری سومی را نیز در منطقه مستقر کند.

در بحبوحه تنش های قبرس با ترکیه بابت عملیات اکتشافت میادین گازی آنکارا در دریای مدیترانه، قبرس قراردادهایی را با یک شرکت اروپایی برای خرید جنگ افزارهای تدافعی منعقد کرد. وزارت دفاع قبرس در بیانیه ای گفت: قرارداد امضا شده مرتبط با ارتقا سامانه های تسلیحاتی ویژه به ارزش 240 میلیون یورو است.

وزارت دفاع قبرس به دلیل حساسیت این موضوع و ارتباط آن با مسائل امنیتی به جزئیات بیشتر این قرارداد اشاره ای نکرد. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 860

به "تداوم تنش بین ترکیه و قبرس؛ حرکت کشتی حفاری ترکیه به سمت منابع گازی مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم تنش بین ترکیه و قبرس؛ حرکت کشتی حفاری ترکیه به سمت منابع گازی مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید