تکرار گریز از ترامپیسم در شرق آسیا، کره و ژاپن چگونه از آمریکا ناامید می شوند؟

به گزارش مجله 90 جعبه، ادامه آزمایش های موشکی کره شمالی و واکنش منفعلانه اخیر ترامپ به آن باعث نگرانی کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی خواهد شد که اولین هدف حمله احتمالی پیونگ یانگ به شمار می روند؛ این کشورها برای کاهش تهدید کره شمالی به حمایت تسلیحاتی آمریکا احتیاج دارند.

تکرار گریز از ترامپیسم در شرق آسیا، کره و ژاپن چگونه از آمریکا ناامید می شوند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تعداد آزمایش های موشکی کره شمالی تقریبا به یک اتفاق روزمره تبدیل شده و تنها درهفته گذشته نزدیک به تعداد انگشتان یک دست شد. پیونگ یانگ بامداد روز آدینه به وقت محلی دو موشک کوتاه برد را آزمایش کرد. این کشور هفته گذشته نیز دو موشک بالستیک آزمایش نموده و دو هفته قبل نیز از یک زیردریایی غول پیکر با قابلیت حمل موشک های بالستیک رونمایی نموده بود. این خاتمه ماجرا نبود و روز شنبه نیز خبرگزاری رسمی کره شمالی اظهار داشت رهبر این کشور بر آزمایش یک سیستم پرتاب موشکی دیگر نظارت داشته که توانایی کره شمالی در افزایش برد موشکهایش برای اصابت بر پایگاه های نظامی در کره جنوبی و آمریکا را تقویت می نماید.

اتفاقی که در این بین عجیب به نظر می رسد تغییر ادبیات رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این آزمایش های موشکی است. پیونگ یانگ درحالی بر شدت این آزمایش ها افزوده که رهبران دو کشور پیش از این در چندین نوبت مذاکره و دیدار سعی در دستیابی به راه حلی برای حل موضوع هسته ای پیونگ یانگ داشتند. در این مذاکرات کره شمالی از مواضع خود عقب نشینی نکرد و دونالد ترامپ نیز در ابتدا بر برچیدن تسلیحات هسته ای کره شمالی تاکید داشت. با این حال پس از عدم نتیجه گیری در مذاکرات و طولانی شدن این روند ترامپ سعی کرد از اعتبار شخصی خود برای تضمین موفقیت با کره شمالی خرج کند و بر اعتماد و دوستی اش با رهبر کره شمالی تاکید دارد.

عطش ترامپ برای توافق و بازی کره شمالی

روز آدینه نیز دونالد ترامپ با استفاده از تریبون توییتر به عنوان راهی تاثیرگذار برای ارتباط با مخاطبانش سعی کرد این آزمایش را کم اهمیت جلوه دهد. وی در توییتی نوشت: این آزمایش های موشکی نقض توافقاتی که ما در سنگاپور امضا کردیم، محسوب نمی گردد زیرا ما در آنجا درباره موشک های کوتاه برد صحبتی نکردیم. وی در توییت دیگری نوشت: رئیس کیم نمی خواهد من را ناامید کند و اعتماد بینمان را از بین ببرد. کره شمالی دستاوردهای بسیار زیادی پیش رو دارد. ظرفیت کشور کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ اون، نامحدود است.

باوجود ادعاهای ترامپ مبنی بر بی اهمیت بودن این آزمایش ها بعضی از مقامات در داخل آمریکا معتقدند که این آزمایش ها می تواند نگران نماینده و غیرسازنده باشند. یو اس ای تودی به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش گردد نوشت که آزمایش ها موشکی کره شمالی به دلیل تاخیر در از سرگیری مذاکرات غیرسازنده هستند.

اما دلیل تصمیم اخیر کره شمالی در آزمایش موشکی چیست؟ مایکل فوکس، یکی از مقامات سابق در بخش آسیا پاسیفیک وزارت خارجه آمریکا در دوره باراک اوباما معتقد است رهبر کره شمالی درحال محک زدن ترامپ است و درس های بسیار مهمی از واکنش های ترامپ فرا گرفته است. وی دراین باره معتقد است: این بخشی از مذاکرات است که به نظرم کیم درحال یادگیری این موضوع است که چه دستاوردهایی از این مذاکرات خواهد داشت زیرا ترامپ به صورت علنی و صریح اعلام نموده تا چه اندازه بر روی موفقیت این فرایند (خلع سلاح کره شمالی) سرمایه گذاری نموده است. این واقعیت که کره شمالی تاکنون واقعا چیزی را کنار نگذاشته و همچنان درحال انجام آزمایش های موشکی است همگی حاکی از اهمیت موفقیتی است که ترامپ به دنبال دستیابی به آن است.

احتمال تکرار تجربه خاورمیانه در شبه جزیره

در ظاهر ترامپ به این توافق به شدت احتیاج دارد و ممکن است برای دستیابی به آن متحدان قدیمی خود مانند کره جنوبی و ژاپن را به خطر بیاندازد؛ دو کشوری که به راحتی در برد موشک های کوتاه برد کره شمالی قرار دارند. حال این دو کشور درصورت احساس خطر از سوی کره شمالی بیش از هر زمانی به حمایت آمریکا احتیاج دارند. همچنین انتظار می رود این تحولات شاید این دو کشور همپیمان قدیمی آمریکا را همچون امارات و عربستان در منطقه خاورمیانه به این برداشت سوق دهد که نباید تمام و کمال به آمریکای تحت امر ترامپ متکی باشند و باید رویکرد همگرایی با کشورهای منطقه ای خود در پیش گرفته و از تهدیدات کم نمایند.

دلیل دیگری که شاید بتوان احتمال جدی بودن آن را آنالیز کرد، مسئله بازی تجاری ترامپ است. بر کسی پوشیده نیست که دونالد ترامپ شخصیتی تاجر است و شاید مهمترین بخش هر موضوعی برای او جنبه مالی آن باشد. مدت زمان زیادی نیست که رئیس جمهوری کنونی آمریکا به بهانه تهدید هسته ای ایران از توافق هسته ای خارج شد و از همین مسئله برای هراس همپیمانان خود در منطقه و عقد قراردادهای میلیارد دلاری تسلیحاتی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بخصوص عربستان و امارات استفاده کرد.

کره جنوبی سال گذشته نزدیک به 830 میلیون دلار که معادل 40 درصد هزینه استقرار 28500 نظامی آمریکایی بود، اختصاص داد. باوجود صرف این هزینه دونالد ترامپ همیشه خواهان پرداخت هزینه بیشتری از سوی کره جنوبی بود و با توجه به تشدید ناآرامی ها در شبه جزیره کره، رئیس جمهوری آمریکا به هدف خود رسید. در قرارداد جدید بین دو کشور سئول 925 میلیون دلار در امسال برای تامین هزینه نیروهای آمریکایی خواهد پرداخت.

تهدید کره شمالی تنها شامل حال همسایه جنوبی این کشور نبوده و ژاپنی ها نیز نگران وضعیت در شبه جزیره کره هستند. اختلافات تاریخی بین کره شمالی و ژاپن شاید به اندازه ای باشد که توکیو را به یکی از اهداف اصلی حملات کره شمالی تبدیل نموده است. هرچند ژاپنی ها به دلیل دور افتادن از روند مذاکرات هسته ای آمریکا- کره جنوبی- کره شمالی چندان دل خوشی ندارند و به گفته بعضی کارشناسان دلیل اختلاف تجاری اخیر بین توکیو و سئول نیز تا حدی به این موضوع مربوط است اما در هر صورت اختلافات تاریخ از یک سو و حضور نظامیان آمریکایی در خاک ژاپن این کشور را به هدف بالقوه مناسبی برای پیونگ یانگ تبدیل نموده است. برای دفع این تهدیدات احتمالی در اواخر ژانویه امسال دولت ترامپ تایید نهایی خود برای فروش یک سیستم دفاع موشکی به ژاپن را پیشنهاد داد. این قرارداد شامل فروش دو رهیاب موشکی آگیس و بیانگر احساس احتیاج ژاپن به حمایت نظامی آمریکا در قبال تهدیدات موشکی اخیر کره شمالی بود. با توجه به روابط نزدیک بین آمریکا و ژاپن، به ویژه ارتباط ترامپ و شینزو آبه و اخلاق خاص ترامپ در ارائه پیشنهاد قراردادهای تجاری به کشورهای دیگر و رسانه ای کردن (حالت مغرورانه ترامپ مقابل دوربین ها در زمان شرح قرارداد 12.5 میلیارد دلاری تسلیحات با عربستان را به خاطر بیاورید) شاید توکیو مجبور به قبول چنین پیشنهادات تسلیحاتی شده است. مسلماً هزینه 900 میلیون دلاری برای نظامیان آمریکایی نیز به همین دلیل به سئول تحمیل شده است.

هرچند دونالد ترامپ همیشه از کوشش برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره و دستیابی به توافق هسته ای با این کشور صحبت می نماید اما مسلما ناآرامی در این منطقه بیش از اینکه برای آمریکا خطرناک باشد، کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی را تهدید می نماید. با وجود این که نمی توان آینده مذاکرات هسته ای بین آمریکا و کره شمالی را حدس زد که یکی از مهمترین دلایل آن غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ و حتی رهبر کره شمالی است اما باتوجه به اظهارات ترامپ مبنی بر اعتماد وی به رهبر کره شمالی شاید این احتمال را نیز نباید از ذهن دور ساخت که ادامه آزمایش های موشکی کره شمالی علاوه بر نگرانی ژاپن و کره شمالی می تواند سود زیادی را نصیب شرکتهای نظامی آمریکایی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 131

به "تکرار گریز از ترامپیسم در شرق آسیا، کره و ژاپن چگونه از آمریکا ناامید می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار گریز از ترامپیسم در شرق آسیا، کره و ژاپن چگونه از آمریکا ناامید می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید