حضور مسئولان غیر مرتبط در اکسپو دبی چه لزومی دارد؟

به گزارش مجله 90 جعبه، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این سوال مطرح می شود که حضور مسئولان غیر مرتبط در اکسپو دبی چه لزومی دارد؟

حضور مسئولان غیر مرتبط در اکسپو دبی چه لزومی دارد؟

عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص لیست کارمندان سازمان ملی فرش و وزارت صنعت و معدن در اکسپو دبی اظهار کرد: اکسپو نمایشگاهی که هر 5 سال در یک کشور برگزار می گردد، امسال نیز دبی میزبانی این نمایشگاه را بر عهده داشت. امسال نیز در پاوین ایران در دبی سالنی مخصوص برای فرش های ایرانی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: امسال سه سالن در اختیار سازمان ملی فرش ایران قرار گرفته که تنها بخشی از فرش های قم در آن به نمایش گذاشته شده و دیگر فرش های ایرانی در آن جایگاهی ندارند.

عضو انجمن علمی فرش ایران مدعی شد: بخش دیگری که باید به آن اشاره مستقیم داشته باشیم نامه ای است که در آن لیست افراد برای حضور در اکسپو دبی مطرح شده و در میان آنها تنها نام مسئولین و کارمندان وزارت صمت و سازمان ملی فرش ایران بچشم می خورد. البته این لیست هنوز از طریق وزارت صمت تایید نشده است.

احراری ادامه داد: باید گفت که حضور در اکسپو باید برای فعالان فرش و افرادی که توانایی جذب سرمایه در این حوزه را دارد، فراهم گردد؛ اما متاسفانه با لیست منتشر شده تنها نام کارمندان سازمان ها بچشم می خورد که با سفر به دبی تنها بازدیدکننده خواهند بود که برای این کار من توصیه می کنم از تهران به قم سفر کنند و تماشاچی فرش های این شهر باشند.

وی گفت: اکسپو محلی است که به عقیده من تعدادی واردکننده و صادرکننده و بخش خصوصی باید در آن شرکت کنند تا حضور آنها نتیجه ای برای فرش ایران داشته باشد، البته باز هم تاکید می کنم که وزارت صمت به لیست افرادی که برای سفر به دبی در حوزه فرش مطرح شده، پاسخ مثبت نداده است.

چرا در اکسپو از حضور فرش های تمام استانها استفاده نشده است؟

عضو انجمن علمی فرش ایران اضافه کرد: اما در کل سوالی مطرح می گردد که چرا برای اکسپو از حضور فرش های تمام استان های کشور استفاده نشده است؟ حداقل یک کننده برای معرفی فرش ها و دستبافته های استان ها باید در این نمایشگاه حضور می داشت؛ چرا که ما در استانهایی همچون خوزستان، خراسان رضوی، فارس، کرمان و ... دست بافته های محبوب و مشهوری داریم.

احراری مطرح نمود: البته متولیان این حوزه مدعی هستند که نامه حضور فعالین حوزه فرش به استان ها ابلاغ شده است، اما استانها اعلام نکرده اند که این مورد همچنین به نوع مدیریت آنها باز می گردد که در این صورت باید از روشهای دیگری همچون مکاتبه مستقیم با تشکل های فرش برای اطلاع رسانی استفاده می کردند.

وی گفت: بحث دیگری که در ابتدای صحبت نیز به آن اشاره کردم، اعزام گروهی افراد است. حضور رئیس و معاونین در اکسپو دبی در حوزه فرش طبیعی است اما لیست طولانی افراد آن هم به صورت گلچین شده صورت خوشی برای فعالین این حوزه که بدنبال فرصت برای جذب سرمایه هستند، ندارد.

عضو انجمن ملی فرش ایران ادامه داد: سفر تعدادی زیادی از افراد به هزینه دولت در شرایط وخیم اقتصادی کشور نیز شکل خوبی ندارد، این در صورتی است که در حوزه فرش بسیاری از پروژه ها روی زمین مانده اند و می توان گفت که لیست طولانی افراد برای سفر به اکسپو دبی هزینه های زیادی را برای متولیان این حوزه به همراه خواهد داشت.

احراری در خصوص حضور فعالان فرش خراسان رضوی در اکسپو دبی به دعوت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تشریح کرد: برای حضور فعالان فرش خراسان رضوی در حال حاضر هنوز چیزی به ما اعلام نشده و تا جایی که من اطلاع دارم از خراسان بزرگ و حتی شرق کشور از گروه یا فردی برای حضور در اکسپو دبی زمان حضور خراسان رضوی دعوتی صورت نگرفته است.

تنها فعالان حوزه فرش حضوری نتیجه بخش در اکسپو خواهند داشت

وی گفت: البته به عقیده من حضور کارمندان اداره فرش خراسان رضوی نیز در اکسپو درست نیست و این فعالان حوزه فرش خراسان رضوی هستند که حضوری نتیجه بخش در اکسپو خواهند داشت؛ چرا که این افراد می توانند همچنین با هزینه های خود در اکسپو برای فعالیت حضور پیدا کنند.

عضو انجمن علمی فرش ایران ادامه داد: همانطور که گفته شده حضور کارمندان ارگان های فعال در حوزه فرش نتیجه ای نخواهد داشت؛ چرا که بهانه اداره سالن های فرش در پاوین ایران نیز با توجه به اینکه این سالن ها در اختیار یک برند و شرکت قمی هستند، امکانپذیر نیست. همچنین متاسفانه تا انتهای اکسپو سالن های فرش در پاوین ایران تنها به نمایش بخشی از فرش های قم خواهند پرداخت و دست بافته ای دیگر استان های کشور در معرض نمایش قرار نخواهند گرفت.

منبع: همگردی
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1920

به "حضور مسئولان غیر مرتبط در اکسپو دبی چه لزومی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور مسئولان غیر مرتبط در اکسپو دبی چه لزومی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید