حفظ منظر روستا به صیانت از بافت تاریخی آن و جذب گردشگر یاری می نماید

به گزارش مجله 90 جعبه، به مناسبت فرا رسیدن 29 فروردین، روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی، نشست مناظر روستایی به مثابه میراث امروز چهارشنبه 28 فروردین 98 در محل دفتر معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید.

حفظ منظر روستا به صیانت از بافت تاریخی آن و جذب گردشگر یاری می نماید

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، در این نشست که با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، سید هادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی و مدیران و نمایندگانی از دستگاه های مختلف برگزار گردید، موضوعات مرتبط با حفظ منظر روستا مورد آنالیز نهاده شد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این نشست گفت: مناظر روستایی به مثابه میراث به این معنا است که یک دانش و تجربه چند صد ساله پشت ایجاد آن است و شایسته توجه و حفظ و حراست است.

او اضافه کرد: حفظ مناظر روستایی می تواند علاوه بر حفظ زیبایی های روستا و نیز فرهنگ و سننن مردم خوب روستا به توسعه گردشگری در مناطق روستایی نیز یاری کند.

طالبیان گفت: همکاری مطلوب دستگاه هایی مثل میراث فرهنگی، وزارت کشور، بنیاد مسکن و ... می تواند به حفظ مناسب منظر روستا یاری کند.

او ادامه داد: باید معماری زیبای روستا حفظ گردد و بر اساس دانش موجود که از گذشته در معماری روستاها وجود داشته است بتوانیم منظر روستایی را حفظ کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور توضیح داد: در ایران روستاهای بسیار زیادی داریم که بسیارهم زیبا هستند و حفظ منظر آن ها می تواند باعث جلوگیری از مهاجرت و نیز افزایش جذب گردشگر به آن مناطق گردد.

او در بخش دیگری از صحبت ها خود به روستاهای هدف گردشگری در کشور اشاره نمود و اضافه کرد: روستاهای هدف گردشگری یک ظرفیت بسیار بزرگ است و توانسته است ضمن ایجاد شغل برای مردم روستا به جذب گردشگر به این مناطق یاری کند.

طالبیان اظهار داشت: افزایش جذب گردشگر به روستاهای هدف گردشگری و انجام اقداماتی مثل احداث اقامتگاه های بومگردی، باعث شده تا شاهد مهاجرت معکوس روستاییان باشیم.

سید هادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی نیز در این نشست با تأکید بر افزایش مشارکت دستگاه های مختلف برای صیانت هرچه بهتر از روستاها و بافت های تاریخی گفت: حفظ منظر روستا ها در حقیقت حفظ میراث فرهنگی و تاریخی کشور است.

او اضافه کرد: روستاها بیانگر هویت تاریخی و معرفی کننده میراث ناملموس و نشان دهنده دانش معماری چند صد ساله هستند که صیانت از آن ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست همچنین مدیران و نمایندگان دستگاه های مختلف نیز به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند و بر تقویت همدلی و افزایش مشارکت ها و نیز تداوم برگزاری نشست های تخصصی تأکید کردند.

در این نشست، مدیران و نمایندگانی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، اداره کل همکاری و توافق های ملی گردشگری، دفتر مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری، دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری و ... حضور داشتند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 59

به "حفظ منظر روستا به صیانت از بافت تاریخی آن و جذب گردشگر یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ منظر روستا به صیانت از بافت تاریخی آن و جذب گردشگر یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید