خواص گوجه سبز یا آلوچه چیست؟

به گزارش مجله 90 جعبه، یاری به درمان یبوست، افزایش جذب آهن در دستگاه گوارش، حفظ سلامت لثه و دندان، کاهش قند و چربی خون و برطرف خستگی از خواص گوجه سبز (Greengage) است.

خواص گوجه سبز یا آلوچه چیست؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

تا به امروز بیش از 2000 گونه آلو در سراسر جهان شناسایی شده است که تفاوت اصلی آنها در رنگ، طعم، اندازه، شکل و بعضی از مواد خصوصا محتوی ویتامینهای موجود در آنها است و بعضی از آنها کاربرد دارویی دارند. گوجه سبز یا آلوچه نیز جزو خانواده آلوها بوده، میوه آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هسته سخت است . این میوه کوچک و پرخاصیت سرشار از اسیدهای آلی مختلف، فلاونوئیدها، اسیدهای فنلی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است و می تواند متابولیسم بدن را بهبود ببخشد . حفظ سلامت لثه و دندان، رفع بوی بد دهان، پیشگیری از کم خونی، جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان از خواص گوجه سبز برای سلامتی است. در ادامه با سایر خواص گوجه سبز و کاربردهای درمانی این میوه آشنا شوید.

گیاه شناسی گوجه سبز یا آلوچه

گوجه سبز به خانواده رزاسه تعلق دارد و یکی از ارقام آلوی اروپایی محسوب میگردد. گوجه سبز درختی خزان پذیر به ارتفاع 5/4 الی 5/3 متر است که در فصل بهار شکوفه هایی به رنگ سفید و تقریبا قبل از ظهور برگها فراوری میکند.میوه گوجه سبز شکلی گرد، مدور و پوستی صاف و براق به رنگ سبز دارد که در اثر ماندگاری بر روی درخت و رسیدن بیش از اندازه به سبز مایل بهزرد تغییر رنگ می دهد و گاهی در بعضی از قسمتهای آن حالهای از رنگ صورتی مایل به قرمز را نیز به شکل کم رنگ نشان می دهد. زمانی که میوه گوجه سبز به چنین رنگی در میآید از نظر طعم و مزه تغییر نموده، ترشی آن کمتر میگردد .

خواص گوجه سبز (طبیعت و خواص درمانی)

طبع گوجه سبز سرد است. بعضی از خواص و فواید مصرف گوجه سبز به توضیح زیر میباشد:

  • گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می گردد، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی درجلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد.
  • تقویت لثه و دندانها یکی دیگر از خواص گوجه سبز است. جالب است بدانید خوردن گوجه سبز به صورت خام در کاهش درد دندان، رفع کردن خونریزی لثه ها و درمان بوی بد دهان موثر میباشد.
  • میوه گوجه سبز سرشار از مواد آنتی اکسیدان بوده و از همین رو در پیشگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد. در واقع خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم نموده و با التهاب و رادیکال های آزاد مخرب مقابله می نماید.
  • همانند خواص آلو، آلوچه یا گوجه سبز نیز دارای خاصیت ملین بوده و مصرف آن به سلامت دستگاه گوارش یاری نموده، برای درمان یبوست و پیشگیری از نفخ شکم مفید میباشد.
  • میزان ویتامین ث موجود در گوجه سبز بسیار بالا بوده، لذا مصرف این میوه برای سلامت پوست بسیار مفید میباشد. همچنین مصرف میوه گوجه سبز به جذب آهن توسط سلولهای بدن یاری نموده و لذا یکی دیگر از خواص گوجه سبز را یاری به رفع کم خونی میدانند.
  • گوجه سبز ادرار آور است و اعمال کلیه ها را تنظیم می نماید و مصرف مداوم آن سنگ مثانه را خرد و دفع می نماید.
  • گوجه سبز سرشار از انواع ویتامینهای ضروری مورد احتیاج بدن به ویژه ویتامین ث و ویتامین های گروه ب میباشد، لذا رفع خستگی و یاری به آرامش اعصاب از شناخته شده ترین خواص گوجه سبز است.

ارزش غذایی گوجه سبز

گوجه سبز و دیگر هم خانوادههای آن منبع بسیار خوبی از ویتامینهای آ، ث، ب2 ، فیبر غذایی و پتاسیم میباشند. همچنین از دیگر مواد موثر و ترکیبات موجود در میوه گوجه سبز انواع مختلف آنتی اکسیدانها، بتاکاروتن، انواعی از کربوهیدراتها و مالیک اسید است.

جدول ارزش غذایی گوجه سبز یا آلوچه

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
انرژی 46 کیلو کالری
کربوهیدرات 11/4 گرم
قند 9/9 گرم
فیبر 1/4 گرم
چربی 0/28 گرم
پروتئین 0/7 گرم
ویتامین آ 345 واحد
ویتامین ث 9/5 میلی گرم
فسفر 16 میلی گرم
پتاسیم 157 میلی گرم

مضرات گوجه سبز (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. زیاده روی در مصرف گوجه سبز حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان های مصرف کننده ایجاد می نماید.
  2. متخصصان طب سنتی معتقدند که میوه آلوچه یا گوجه سبز بسیار سرد است و مصرف زیاد آن موجب بروز عوارضی از قبیل تهوع، اسهال، سردرد و دل درد می گردد .
منبع: setare.com
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1296

به "خواص گوجه سبز یا آلوچه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گوجه سبز یا آلوچه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید