دسترسی رایگان به صدها شماره مجله Amazing Stories

به گزارش مجله 90 جعبه، مجله Amazing Stories که برای اولین بار در آوریل 1926 منتشر شد، به عنوان نخستین مجله ای که به طور ویژه به داستان های علمی تخیلی اختصاص داشت، تأثیر چشمگیری بر توسعه این ژانر ادبی گذاشت. این مجله به ویراستاری هوگو گرنسبک (Hugo Gernsback) منتشر شد که خود از پیشگامان علمی تخیلی به شمار می رود. با مرور تاریخچه و تأثیرات این مجله، می توان فهمید که چگونه Amazing Stories به یک مرکز نشر برجسته برای نویسندگان علمی تخیلی تبدیل شد.

دسترسی رایگان به صدها شماره مجله Amazing Stories

تاریخچه و تأسیس

هوگو گرنسبک، یک نویسنده و ویراستار با اصالت لوکزامبورگی که به آمریکا مهاجرت نموده بود، در سال 1926 مجله Amazing Stories را تأسیس کرد. گرنسبک که از علاقه مندان به علم و فناوری بود، معتقد بود که داستان های علمی تخیلی می توانند نقش مهمی در تشویق نسل جوان به علم و تکنولوژی داشته باشند. او این نوع داستان ها را علمی-تخیلی (Scientifiction) می نامید.

تأثیر بر ژانر علمی تخیلی

با انتشار Amazing Stories، گرنسبک به شکلی خارج از تصور اولیه اش پیروز به جمع آوری و انتشار داستان های علمی تخیلی شد. این مجله به طور گسترده ای توزیع می شد و به علت محتوای منحصر به فردش، به سرعت محبوبیت یافت. یکی از نکات برجسته این مجله، تمرکز بر داستان هایی بود که علم و فناوری را با تخیل ترکیب می کردند، به طوری که مفاهیمی مانند سفر در زمان، سفر به فضا و روبات ها به عنوان موضوعات اصلی مطرح شدند.

نویسندگان برجسته

Amazing Stories میزبان بسیاری از نویسندگان برجسته علمی تخیلی بود که بعضی از آن ها عبارتند از:

  1. آیزاک آسیموف (Isaac Asimov): یکی از نویسندگان برجسته علمی تخیلی که داستان های کوتاه و رمان های بسیاری در این ژانر نوشت و بسیاری از آثارش برای اولین بار در Amazing Stories منتشر شد.
  2. رابرت هاین لاین (Robert A. Heinlein): هاین لاین نیز از نویسندگانی بود که آثار اولیه اش در این مجله منتشر شد. او به عنوان یکی از بزرگان علمی تخیلی شناخته می گردد.
  3. آرتور سی. کلارک (Arthur C. Clarke): کلارک که با داستان هایی مانند 2001: ادیسه فضایی شناخته می گردد، نیز از نویسندگانی بود که آثارش در این مجله منتشر شد.

هوگو گرنسبک به عنوان ویراستار و مؤسس Amazing Stories نقش کلیدی در شکل گیری این ژانر داشت. او با انتخاب دقیق داستان ها و نویسندگان، استانداردهای بالایی برای علمی تخیلی مشخص کرد و به ترویج و توسعه آن یاری کرد. وی بعلاوه اولین جایزه ادبی در زمینه علمی تخیلی، یعنی جایزه هوگو (Hugo Award)، را پایه گذاری کرد که تا به امروز یکی از معتبرترین جوایز در این ژانر است.

اما حالا ما به آرشیو عظیمی از مجله Amazing Stories- اولین مجله علمی تخیلی دنیا - به صورت آنلاین دسترسی پیدا نموده ایم. شما می توانید صدها شماره از Amazing Stories را از اولین سال انتشار تا آخرین شماره، به وسیله آرشیو اینترنت بخوانید و دانلود کنید. این آرشیو شامل آثار نویسندگان برجسته ای مانند آیزاک آسیموف، اچ. جی. ولز، فیلیپ کی. دیک و جی. جی. بالارد است.

در سال 1929، گرنسبک مجله را فروخت و به پروژه های دیگری پرداخت که هیچ کدام پیروزیت چندانی نداشتند. Amazing Stories تحت ویراستارهای مختلف و با مخاطبان گوناگون به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در سال 2005، پس از تقریباً هشتاد سال، انتشار آن متوقف شد. این مجله در دوره های مختلف، از جمله دهه 1950 تحت ویراستاری سله گلدسمیت، به اوج خود رسید و نویسندگان بیشتری با سبک ادبی تر در آن حضور یافتند.

اگرچه محتوای مجله اغلب به سمت داستان های ماجراجویانه برای جوانان تمایل داشت، اما در نگاه به شماره های بسیار قدیمی، Amazing Stories به عنوان یک کپسول زمانی علمی تخیلی و بخش اساسی از تاریخ این ژانر دیده می گردد. این مجله با کاورهای مجذوب کننده خود، استانداردی برای مجلات و کتاب های کمیک پلیسی مشخص کرد و همچنان منبع مهمی برای داستان های علمی تخیلی باقی ماند.

هوگو گرنسبک پس از مرگش در سال 1967، شهرتش به شدت کاهش یافت و بعضی از اینکه او نویسندگان سطح پایین علمی تخیلی را هم زیر پر و بال خود می گرفت از او انتقاد می کردند. با این حال، گرنسبک یک آینده نگر بود که بعضی پیش بینی هایش به طرز شگفت آوری دقیق بودند. گرنسبک با انتشار Amazing Stories به ترویج و تعریف علمی تخیلی یاری کرد و به قول ری بردبری، ما را عاشق آینده کرد.

برای دسترسی به آرشیو کامل مجله Amazing Stories می توانید به این لینک مراجعه کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 تیر 1403 بروزرسانی: 6 تیر 1403 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2232

به "دسترسی رایگان به صدها شماره مجله Amazing Stories" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی رایگان به صدها شماره مجله Amazing Stories"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید