سبزترین ساختمان های جهان کدامند؟

به گزارش مجله 90 جعبه، امروزه کشورهای پیشرفته جهان درصدد پیشروی در حوزه ساختمان های سبز و پایدار هستند که از آن میان می توان به ساخت ساختمان کریستال در لندن و ساختمان پیکسل در ملبورن اشاره نمود.

سبزترین ساختمان های جهان کدامند؟

گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی جزو مسائل اجتماعی هستند که هر روز با آن روبرو هستیم. از کاهش استفاده از پلاستیک گرفته تا به حداقل رساندن استفاده از خودرو که باعث احتراق سوخت های فسیلی می گردد، جزو اموری هستند که هر انسانی باید مد نظر قرار دهد تا به این وسیله، به کاهش اثرات گرم شدن زمین یاری نموده باشد. به همین خاطر، معماران دست به طراحی ساختمان های سبز زده اند که در این مقاله 10 مورد از رجحانن ساختمان های سبز را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. کریستال، لندن، انگلیس

ساختمان کریستال (The Crystal) در لندن را معمار معروف و برنده جایزه معماری، ویلکنسون ایر به سفارش شرکت برجسته انگلیسی زیمنس طراحی نموده است. این سازه یک جاذبه پایدار شهری به شمار می رود که هر ساله هزاران بازدیدنماینده را جذب خود می نماید. علاوه بر طراحی ساختاری حیرت آور آن، کریستال یکی از سبزترین سازه های دنیا محسوب می گردد. نمای بیرونی این ساختمان شامل دو متوازی الاضلاع است که هرکدام دارای سطوح مثلثی هستند و به واسطه ساختار شیشه ای، منعکس نماینده نمای اسکله و آب و فضای سبز محیط است و در عین حال این ساختمان از نور طبیعی در طول روز نهایت استفاده را می برد. علاوه بر این، مجهز به تکنولوژی نورپردازی هوشمند است که انرژی خود را عمدتا از پنل های خورشیدی فتوولتائیک می گیرد. روشنایی این ساختمان از ترکیب چراغ های LED و فلورسنت فراهم می گردد که با توجه به نور موجود در ساختمان، خاموش و روشن می گردد.

یکی دیگر از ویژگی های جالب ساختمان کریستال، سیستم بازیافت آب فاضلاب و جمع آوری آب باران است. سقف ساختمان به صورت جمع نماینده آب باران عمل نموده و آن را تصفیه می نماید و به صورت آب آشامیدنی استفاده می گردد و بعلاوه فاضلاب فراوری شده، بازیافت شده و برای استفاده در موارد غیرخوراکی همچون شستشو و فضای سبز مجددا مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل اهمیت در این ساختمان این است که 95 درصد از زباله های فراوری شده، بازیافت می شوند. سیستم تهویه به صورت فصلی تنظیم شده و از انرژی سطح زمین بهره می برد، به گونه ای که در فصول سرد مقدار گرمای زمین را به داخل ساختمان و به طور موازی در فصول گرم مقدار گرمای داخل فضا را به زمین منتقل می نماید.

2. ساختمان پیکسل، ملبورن، استرالیا

ساختمان پیکسل (Pixel Building) در ملبورن استرالیا قرار گرفته است و استرالیایی ها یک بار دیگر ثابت نموده اند که در راستا توسعه دنیا پایدار قدم برمی دارند. این سازه به خوبی توانمندی استرالیایی ها را به رخ دنیا کشیده و راستا را برای افزایش زیرساخت های پایدار در کل استرالیا هموار نموده است. نمای این ساختمان همچون پیکسل های یک عکس است و نمای پیکسلی شکل در داخل نما نیز به چشم می خورد که بعضی به همان مقدار پیکسل های به کار رفته در سطح نما هستند.

100 درصد بدون کربن بودن این سازه، برجسته ترین ویژگی آن به شمار می رود؛ به عبارتی کربنی که در طول سال فراوری شده به انرژی تجدیدپذیر تبدیل می گردد. در واقع افتخار و ارزش اصلی این سازه به روش سیستماتیک خنثی کردن کربن در آن مربوط است و پیروز شده کربن موجود در متریالی که در ساخت و ساز این بنا به کار می رفته را خنثی کند.

3. ابتکار دگرگونی، جاده شیخ زاید، دبی

دبی در پی رجحان در همه عرصه های دنیای است و به همین علت رکوردهای دنیای نظیر مرتفع ترین آسمان خراش دنیا، بزرگ ترین نمایش آتش بازی و غیره را در کارنامه خود دارد. در سال 2013، دبی از ساختمان تجاری ابتکار دگرگونی (Change Initiative) رونمایی کرد که با کسب 107 امتیاز از 110 امتیاز، عنوان پایدارترین ساختمان دنیا را از آن خود کرد و رکورد ساختمان پیکسل در استرالیا با 105 امتیاز را شکست.

26 استراتژی زیست محیطی مختلف در این ساختمان لحاظ شده است که از آن میان می توان به پنل های خورشیدی، رنگ آمیزی بازتابنده، عایق کاری سه برابر بیشتر از یک ساختمان معمولی، مصرف دوباره آب و بازیافت مواد اشاره نمود. پنل های خورشیدی این ساختمان می توانند 40 درصد انرژی مورد احتیاج ساختمان را تامین نمایند.

4. بولیت سنتر، سیاتل، آمریکا

ساختمان بولیت سنتر (Bullitt Center)، یک ساختمان اداری 6 طبقه در شهر سیاتل آمریکا است که در سال 2013 به عنوان یکی از سبزترین و پایدارترین ساختمان های دنیا اعلام شد. این ساختمان با طول عمر ایده آل 250 ساله طراحی شده است. علاوه براین، طراحی این سازه پایدار به نحوی است که از نظر کربن و انرژی خنثی باشد. در عین حال می تواند آب مورد احتیاج ساختمان را تامین کند و سیستم فاضلاب آن مستقل از آب و فاضلاب شهری فعالیت می نماید. جالب است بدانید که بولیت سنتر برای فراوری برق از پنل های فتوولتائیک بهره می گیرد.

5. ساختمان بنیاد ACROS فوکوئوکا، فوکوئوکا، ژاپن

ساختمان بنیاد ACROS فوکوئوکا از رجحانن جاذبه های فوکوئوکا در ژاپن است که در آوریل 1995 افتتاح شد و نمونه خوبی از هماهنگی گلخانه و معماری مفهومی است که اغلب به عنوان معماری زیست محیطی شناخته می گردد. در طراحی داخلی این سازه، یک سالن بسیار بزرگ به چشم می خورد که کل فضا را با نور طبیعی روشن می نماید و باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می گردد؛ همین موضوع آن را جزو یکی از پایدارترین سازه های دنیا قرار داده است. وجه تمایز این ساختمان به طراحی سیستماتیک زهکشی آب (مشابه کوه) است. در این روش، آبیاری طبیعی به این صورت اتفاق می افتد که جریان آب از بالای ساختمان به پایین حرکت می نماید و گیاهان را آبیاری می نماید.

6. فیپس سنتر برای منظره ها پایدار، پیتسبورگ، آمریکا

آمریکایی ها نیز جزو پیشگامان ساخت ساختمان های سبز در دنیا هستند و در نتیجه جای تعجب ندارد که پیروز به ساخت فیپس سنتر برای منظره ها پایدار (Phipps Center For Sustainable Landscapes) در پیتزبورگ شده اند. این ساختمان از منابع مختلف انرژی مانند خورشید، باد و گرمای زمین استفاده می نماید و به لحاظ مصرف آب نیز قابل توجه است، زیرا آب فاضلاب بازیافت می گردد و آب باران برای مصرف خانگی به کار می رود و به این تریب احتیاجی به آب شهری ندارد. جالب است بدانید تمام این فرایندها به وسیله لوله کشی ساختمان انجام می گردد. این ساختمان یک سقف سبز نیز دارد و بازدیدنمایندگان می توانند در باغ روف تاپ آن قدم بزنند که مملو از گیاهان سرسبز و پربرگ است.

7. معبد Wat Pa Maha Chedi Kaew، سیساکت، تایلند

معبد پا ماها چدی کاو یک عبادتگاه مدرن در سیساکت تایلند است و از آنجا که از یک میلیون بطری ساخته است، آن را با نام معبد یک میلیون بطری نیز می شناسند. راهبان بودایی در سال 1984 که کار ساخت آن شروع شد، از روش های سبز استفاده کردند. این معبد شامل قبرستان و اتاق هایی است که همگی از بطری های سبز و قهوه ای ساخته شده اند.

8. مرکز تجارت دنیای بحرین، منامه، بحرین

مرکز تجارت دنیای بحرین (Bahrain World Trade Center) در منامه بحرین، یک برج دوقلوی 50 طبقه است که در سال 2008 به وسیله شرکت معروف آتکینز ساخته شده است. این سازه اولین آسمان خراش دنیا به شمار می رود که از توربین های بادی در طراحی خود استفاده نموده است. این دو برج به وسیله 3 پل هوایی به هم متصل شده اند و هر کدام 225 کیلو وات برق فراوری می نمایند که در مجموع ظرفیت فراوری برق آن ها به 675 کیلووات می رسد.

محاسبات نشان می دهد که این توربین ها 10 تا 15 درصد از احتیاج انرژی ساختمان را تامین می نمایند و به این ترتیب باعث کاهش مصرف انرژی و فراوری کربن می شوند. تعیین نیست که عمر این توربین ها چقدر خواهد بود، اما سازندگان آن می گویند که چون از نظر جغرافیایی این ساختمان در مکانی واقع شده که سازه ای در اطراف آن نیست و باد تمیز از این توربین ها عبور می نماید، شاید عمر آن ها تا 20 سال برسد.

9. بیمارستان Khoo Teck Puat، سنگاپور

سنگاپور را به عنوان کشور ببر می شناسند و گران ترین شهر دنیا به شمار می رود. این شهر از هواداران زیرساخت های پایدار است و ساخت بیمارستان Khoo Teck Puat در سنگاپور نیز یکی از این اقدامات بوده است. این بیمارستان به شکلی آگاهانه محیط سبزی دارد و در نتیجه فضای مناسبی برای التیام بیماران فراهم نموده است. این مجموعه بیمارستانی از سیستم گرمایش آب با انرژی خورشید و سایر روش های صرفه جویی در انرژی استفاده نموده و باعث شده در مقایسه با بیمارستان های معمولی، 27 درصد بیشتر در انرژی صرفه جویی کند. پنل های خورشیدی برای تبدیل انرژی خورشید به برق استفاده شده است و در عین حال یک سیستم گرمایی خورشیدی، آب داغ مورد احتیاج این مجموعه را تامین می نماید.

10. کتابخانه عمومی تایپه، تایوان

کتابخانه عمومی بیتو (Beitou Public Library)، ساختمانی سازگار با محیط زیست است و اولین ساختمان در تایوان به شمار می رود که واجد شرایط دریافت بالاترین رتبه بندی الماس تحت سیستم گواهینامه EEWH دولت شده است. این کتابخانه عمومی از پنجره های بزرگ استفاده نموده است تا در مصرف انرژی صرفه جوی کند. تقریبا همه پنجره ها باز هستند تا استفاده از کولرها و تهویه هوا به حداقل برسد. بخشی از سقف آن با سلول های فتوولتائیک پوشیده شده است و انرژی خورشید را مستقیما به برق تبدیل می نماید. علاوه براین، ساختمان این کتابخانه طوری طراحی شده است که آب باران را برای استفاده در توالت ذخیره می نماید.

منبع: کجارو / whenonearth.net
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1975

به "سبزترین ساختمان های جهان کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزترین ساختمان های جهان کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید