زیباترین گل های هلند (تور هلند ارزان)

به گزارش مجله 90 جعبه، نام هلند و گل لاله با هم پیوند خورده است. هلند توانست با سرمایه گذاری در بخش باغبانی صنعت گل و تجارت آن را در دنیا در دستان خود قرار دهد، بعلاوه این کشور از پیشگامان تحقیق و فناوری در زمینه گلخانه ها به شمار می آید. کلکتورهای خورشیدی Solar thermal collector روی سقف گلخانه ها که یک مبدل حرارتی برای تبدیل انرژی خورشید به گرماست و انرژی اضافی آن در فصل زمستان خانه های مسکونی را گرم می نماید و در تابستان باعث خنک شدن گلخانه ها می گردد یا تحقیقات در خصوص جایگزینی ترکیبات طبیعی به جای مواد شیمیایی در محافظت از محصولات را می توان از دیگر اقدامات این کشور دانست. ما در خبرنگاران بر آن شدیم تا به معرفی زیباترین گل های هلند بپردازیم. برای آغاز ابتدا توضیح مختصری بر معرفی این کشور، سپس به معرفی گل ها و مزارع دیدنی آن می پردازیم.

زیباترین گل های هلند (تور هلند ارزان)

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

شرایط گل های کشور هلند

با شنیدن نام هلند اولین چیزی که به فکر متبادر می گردد گل های لاله است. هلند یا ندرلند Nederland که در شمال غربی اروپا با مساحت 42000 کیلومتر مربع واقع شده است؛ از آن با لقب کشور گل های لاله و سرزمین آسیاب بادی یاد می نمایند بیش از 10000هزار هکتار باغ گل دارد تا جایی که اولین و بزرگ ترین صادرنماینده گل شاخه ای و پیاز آن به تمام جهان است و از این روش درآمدی 6.2 میلیارد یورویی (در سال) کسب می نماید. 52درصد از تجارت گل در بازارهای جهانی به کشور هلند مرتبط است. 60 درصد از گل های شاخه ای بریده شده و 80 درصد یعنی بیش از دو سوم از 3 میلیارد از پیازهای گل که بیشتر آن ها لاله هستند به بازار جهانی و به کشورهایی مانند آلمان و آمریکا صادر می گردد. در هلند فصل گل لاله از ماه مارس تا ماه آگوست است که در طول این دوره چند نسل از لاله ها رشد نمایند. در نهایت زمین ها با سبزیجات پس از برداشت آخرین محصولات از گل های لاله کشت می شوند.

معرفی زیباترین گل های هلند

با این که گل لاله که به نوعی جزو امضای رسمی کشور هلند به شمار می آید اما جالب است بدانید که به جز انواع لاله گل های دیگری هم در این کشور وجود دارد. عموما از این گل ها در صنعت عطرسازی برای گرفتن اسانس استفاده می گردد.

سرگذشت گل لاله در هلند

گل لاله که سرده ای Genus از تیره سوسنیان است در هلند سرگذشت جالبی دارد. در سال 1562 گل لاله به هلند رسید و بعد از آن مسیری پر فراز و نشیب را طی کرد. از سال 1634 تا 1637 در اوایل قرن 17 جنون گل لاله Tulip mania در بین مردم توسعه پیدا کرد تا جایی که در معاملات قیمت پیاز این گل به بالاترین حد پیشروی کرد و سپس به طور ناگهانی سقوط کرد که از آن به عنوان اولین حادثه ای که منجر به ایجاد حباب مالی در تاریخ اروپا در جهان شد یاد می نمایند. از آن جایی که تکثیر گل لاله در مدت زمان کوتاه میسر نبود و برای گل دادن در صورت کاشت پیاز 1 سال و در صورت کاشت بذر 3 تا 7 سال زمان احتیاج بود تمایل به خرید و فروش پیاز گل لاله به دلیل کمیاب بودن آن و قیمت بالا افزایش پیدا کرد که در نهایت عدم توازن بین عرضه و تقاضا به وجود آمد که پای دلالان را به بازار باز کرد تا جایی که قیمت ها به شکلی کاذب افزایش پیدا کرد.

مردم به طمع دست یافتن به سود کلان وارد بازار رقابتی شدند این رفتار که از آن به رفتار گله ای Herding Behavior یا توده ای هم یاد می گردد (به سبب تشابه با گله های حیوانات که از ویژگی اصلی آن عدم تفکر و تحلیل و صرفا پیروی کورکورانه است) باعث شد تا بازار وارد فاز هیجان گردد اما در نهایت در سوم فوریه 1637 به دلیل رشد بالای رقم های نجومی و نداشتن توان مالی هیچ یک از خریداران، حباب قیمت به یکباره ترکید. در اینجا تئوری مالی احمق بزرگتر Greater fool theory بر همین مبنا شکل گرفت زمانیکه ارزش یک کالا براساس انتظارات غیر منطقی بازار و نه بر حسب ارزش ذاتی آن تعیین می گردد یعنی همیشه فرد احمق تری وجود دارد تا با قیمتی بالاتر دارایی خاصی را با وجود ارزشمند نبودن خریداری کند تا بتواند آن را به فرد احمق تری بفروشد و این سیکل معیوب که چون مردم می خرند قیمت افزایش می یابد و چون قیمت افزایش می یابد مردم می خرند باعث شد تا انتها این حباب ها ترکیده و به دلیل فروش زیر قیمت و یکباره آن سقوط سریعی را تجربه نمایند. شاید برای ملموس شدن این نظریه دیدن فیلم تب لاله Tulip Fever که محصول سال 2007 به کارگردانی جاستین چادویک Justin Chadwick است و داستان آن در بستر این رویداد تاریخی اتفاق می افتد خالی از لطف نباشد.

150 گونه گل لاله در میان 3000 نوع دسته بندی شده در 15 دسته به این کشور تعلق دارد.

گل رز هلندی

گل رز هلندی که از تیره گل سرخ است از جمله گل هایی ست که در بازار جهانی هواخواهان بسیاری دارد. از اصلی ترین مصارف آن می توان در صنعت عطر سازی یاد کرد. اسانس این گل که به ملکه اسانس ها مشهور است جزو گران ترین ها در جهانست. این گل مصارف خوراکی هم دارد.

گل داوودی هلند

گل داوودی chrysanthemum که یک واژه یونانی دو بخشی به معنی گل طلایی ست خواص درمانی فراوانی دارد و در طب سنتی چینی از جایگاه بالایی برخوردار است. این گل نماد زندگی طولانی و شادی به شمار می رود.

گل سوسن یا لیلی هلندی

سوسن یا لیلی lili که سرده ای از گیاهان زینتی ست معمولا در هلند شمالی رشد می نماید. این گل را نمادی از تثلیت -پدر، پسر، روح القدس- و گره ای که میان گل سوسن پیچیده را نماد مریم مقدس می دانند که این سه را به هم متصل کرد. سفیدی این گل نمادی از مریم مقدس در کلیسای کاتولیک است. از برخی از انواع معطر این گل در صنعت عطر سازی استفاده می گردد. این گل چهارمین گل پرفروش در هلند در بازار جهانی ست.

گل نرگس هلندی

گل نرگس daffodils نقل شده است که در اساطیر یونانی اکو که بسیار پرحرف بود و محکوم به سکوت ابدی شد اما می تواند بازتاب آخرین سیلاب صدای دیگران را نجوا کند. او عاشق نارسیس می گردد اما نارسیس از او رو برمی گرداند و او را مسخره می نماید. نارسیس به نفرینی دچار می گردد که به کسی که عاشق اوست هیچگاه نرسد. روزی انعکاس تصویر خود را در آب می بیند و به درون آب می افتد و غرق می گردد و از همان جا گل نرگس رشد می نماید. برخی معتقدند که شکل ظاهری گل نرگس هلندی که به سمت زمین خم شده است حکایت از نارسیس و دیدن کردن خود در آب است. این گل نماد شادی، امید، تولدی دوباره، آگاهی، خلاقیت و الهام است. گل نرگس خواص بسیاری دارد که مهم ترین آن ها اثربخشی در درمان بیماری سرطان و آلزایمر است که به وسیله محققان اثبات شد. به دلیل سمی بودن از مصرف خودسرانه آن جدا خودداری کنید.

سایر گل های هلندی

سنبل hyacinths که در صنعت گل آرایی و عطرسازی به کار می رود و مصارف دارویی دارویی دارد. این گل نماد صلح و آرامش و عشق است.

کروکوس crocuses یا زعفران با داشتن خواص ضد سرطانی و بعلاوه مصارف خوراکی دارد در هلند کاشته می گردد.

کوکب Dahlia یک گل زینتی از خانواده کاسنیان است و نماد عشق و صبر زیاد است.

میخک carnations به معنای گل خدایان و گل بهشتی ست هم مصارف پزشکی دارد و هم در صنعت عطرسازی از آن استفاده می گردد.

آستر aster یا گل ستاره ای از خانواده کاسنیان است که علاوه بر زیبایی ظاهری با گلبرگ های رنگی مصارف پزشکی هم دارد. این گل نماد ظرافت و زیبایی ست.

گلادیاس gladiolas که به آن سوسن شمشیر هم گفته می گردد جزو گیاهان زینتی ست که در خاک و آبی متناسب با هلند شمالی خوب کشت و صادر می گردد.

سنبل

کروکوس

کوکب

میخک

آستر

گلادیاس

زیباترین مزارع گل لاله در هلند

مزارع گل های هلند از جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می آیند. بسیاری از گردشگران برای بازدید از این مزارع، کسب اطلاع از چگونگی کاشت و بهره برداری این محصولات و بعلاوه گونه های کمیاب و یا برای به تصویر کشیدن و عکاسی کردن از مزارع خود را به هلند می رسانند.

بیشترین مزارع گل لاله در فلیولاند Flevoland در منطقه نورد اوست پولدر Noordoostpolder در هلند شمالی بزرگترین پروژه احیای زمین در جهان است. ترکیب هوای دریا با خاک حفر شده از تپه های شن و ماسه که ذغال سنگ نارس یا تورب بر روی آن رشد کرد به همراه اسیدیته یا PH آب و هوای مرطوب از دلایل شکوفایی بیشتر گل هایی چون لاله، نرگس، کروکوس و سنبل از اواخر ماه مارس تا ماه می (اسفند تا تیر) و در تابستان گل های کوکب ، میخک، آستر و گلادیاس در این منطقه نسبت به جنوب هلند است. میلیون ها گل در این خشکی که زمانی کف دریا زدرزی Zuiderzee بود، به وجود می آید. پیاده روی، دوچرخه سواری یا رانندگی جزو فعالیت های لذت بخش در طول سفر با مسیرهای زیبا از حومه اطراف دوقونته Dronten ، لیفهرستاد Lelystad و زیولده Zeewolde به شمار می آید. مسافت هر مسیر که در آن ایستگاه هایی برای استراحت قرار داده شده از 10 تا 70 کیلومتر است. نورد اوست پولدر با دارا بودن بیش از 2000 نوع گل لاله در ماه های آوریل و می با برگزاری فستیوال های سالیانه آماده پذیرایی از علاقمندان است. جزیره شاکلند که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که به وسیله نوردوستپلدر احاطه شده است.

کوپفانوردهولندز Kop van Noord-Holland بزرگترین مزرعه گل جهان و بزرگترین میدان پیاز تک گل جهان است از اواسط مارس تا اواسط می با دریایی از گل روبرو می شوید اما در اواخر آوریل شاهد زیباترین چشم انداز ها خواهید بود. دوچرخه سواری در میان مزارع بی خاتمه از گل ها حس و حالی وصف ناشدنی و رویایی دارد. گل های لاله، آسیاب بادی، ساحل و تپه های شنی از دیگر چشم اندازهای این مزرعه هستند.

بولستریک Bollenstreek که به منطقه پیاز شناخته می گردد در نزدیکی آمستردام واقع شده است. در این منطقه گردشگران و علاقمندان می توانند به دیدنی گونه های مختلف از لاله ها بپردازند. بعلاوه می توانید با 30 دقیقه رانندگی خود را به مزارع گل های لاله در پشت تپه های شنی دریای شمال برسانید.

نورتویکرهاوت Noordwijkerhout که مابین دو شهر لیدن Leiden و هارلم Haarlem قرار گرفته منطقه ای بسیار زیبل با بافتی روستایی ست. شما می توانید به فعالیت هایی چون دوچرخه سواری یا پیاده روی از میان مزارع زیبای گل لاله به خصوص در فصل بهار با چشم انداز ها بسیار رویایی و رنگارنگ دیدن کنید.

نالدویک Naaldwijk یکی از اصلی ترین منطقه ها در هلند است. در این منطقه بیشترین مزارع گل لاله، بزرگترین گلخانه جهان و بعلاوه خانه حراج Naaldwijk در حراج گل است.

دوقونته Dronten که بر اساس تصمیمات مقامات محلی در سال 2015 اقدام به بهره برداری مسیرهای ویژه پیاده روی، اتوموبیل رانی و دوچرخه سواری برای جذب بیشتر گردشگران کردند.

لیسه Lisse که در قرون وسطی جزو قلعه تیلینگن Teylingen Castle بود در هلند جنوبی واقع شده است که با گل های لاله مکانی زیبا را به وجو آورده است. بعلاوه امکان بازدید از موزه زوارت گل لاله the Museum of Zwarte Tulp با قدمتی طولانی در سنت لاله های هلندی ست.

هلندزکاون Hollands Kroon یا تاج هلند که می توان از مزارع لاله در آن دیدن کرد از ادغام سه شهرداری با هم هلندزکرون Hollands Kroon تشکیل شد این مزارع که در منطقه آناپالونا Anna Paulowna واقع شده است به همراه آسیاب های بادی و خانه های قدیمی چشم انداز ای دلنشین خلق می نماید.

شگن Schagen با دارا بودن بیش از 1300 هکتار از مزارع گل لاله در هلند شمالی بین آلکمار Alkmaar و دن هلدر Den Helder واقع شده است.

درخترلاند Drechterland در هلند شمالی 858 هکتار را به مزارع گل لاله اختصاص داده است.

میدمبلیک Medemblik از دیگر مزارع گل لاله با مساحتی بالغ بر 847 هکتار است. گردشگران می توانند با قطار بخار از شهرهای انکژه Enkhuizen، هورن Hoorn و میدمبلیک عبور نموده و به دیدنی مزارع لاله بپردازند.

نورد اوست پولدر Noordoostpolder

کوپفانوردهولندز Kop van Noord-Holland

بولستریک Bollenstreek

نورتویکرهاوت Noordwijkerhout

باغ کوکنهوف هلند

کوکنهوف Keukenhof بزرگ ترین و مشهورترین باغ گل جهان که با لقب باغ اروپا شناخته شده مساحتی بالغ بر 32 هکتار دارد که 7 میلیون پیاز گل لاله از 800 نوع در آن کاشته شده است. در این باغ بزرگ ترین نمایشگاه گل لاله و گل سوسن برای گردشگران به نمایش گذاشته می گردد. این باغ در سال 1950 برای بازدید عموم آزاد گذاشته شد. همه ساله با آغاز فصل بهار از 22 مارس تا 20 می (اسفند تا خرداد) به مدت 2 ماه برای علاقمندان باز است. این باغ در بین کشورهای اروپایی یکی از پرجاذبه ترین منطقه ها و در جهانی عکاسی از پرنگاره ترین منطقه ها جهان به شمار می آید. اتوبوس ایستگاه مرکزی آمستردام شماره 397 شما را مستقیم به مقصد می رساند. هزینه بلیت بچه ها 8 یورو و بزرگسالان 18 یورو است. این باغ گل از ساعت 8:00 تا 19:30 در اواسط دو ماه مارس و می (اسفند تا خرداد) بازگشایی می گردد.

آدرس: هلند، لیسه، ایستگاه 166

ADDRESS: Stationsweg 166A, 2161 AM Lisse, Netherlands

رژه گل در هلند

هلند یکی از بزرگترین کشورهای برگزار نماینده رژه گل در جهان است که خلاقانه ترین طرح ها در آن به چشم می خورد در بهار تا پاییز فرصت دیدن این رژه برای شما وجود دارد.

بولوکورژو ژندک Bloemencorso Zundert بزرگترین رژه گل در جهان در سپتامبر (10 شهریور تا 8 مهر) برگزار می گردد که در آن ده ها شناور با طرح هایی خلاقانه که هر سال موضوعی متفاوت را دنبال می نماید با گل های سنبل، نرگس، لاله و سایر گل ها تزیین می شوند و با 42 کیلونتر از نوردویک Noordwijk به هارلم Haarlem به همراه موسیقی و تفریح ست مردم می پیوندند، غینزبورخ Rijnsburg در دومین شنبه ماه آگوست (مرداد)، سینتیانکونستر Sint Jansklooster در سومین اخر هفته ماه آگوست (اواخر مرداد-اوایل شهریور)، آلسمیر Aalsmeer در ژوئن (11خرداد تا 9تیر)، فقت کورشو وستلانت Varend Corso Westland در جولای (10 تیر تا 9 مرداد) و بولوموکورشو بول استریک Bloemencorso Bollenstreek در آوریل (12 بهمن تا 10 اردیبهشت).

یکی از جاذبه های گردشگری در شهر هلند بازدید از باغ های گل به خصوص در ماه می (از 11 اردیبهشت تا 10 خرداد) است که می تواند تجربه ای سرشار از لطافت و زیبایی به همراه حظ بصری را برای گردشگران به ارمغان بیاورد

روز نوزدهم ژانویه(دی ماه) که روز ملی گل لاله نامگذاری شده همه ساله میزبان گردشگران بسیاری در فستیوال گل لاله در هلند است.

برترین زمان بازدید از گل های هلند

به طور کلی برترین زمان برای بازدید از مزارع گل اوایل آوریل (از دوازدهم فروردین) است با این وجود بیشتر گل ها از اواسط مارس (اسفند) می شکفند.

سخن خبرنگاران

اگر به هلند سفر کردید لطفا برای عکس گرفتن در میان گل ها وارد مزارع گل نشوید میلیون ها یورو خسارت از صدمه زدن به گل ها و پیازها گرفته تا انتقال بیماری به آن ها تنها چیزی ست که نصیب باغبانان می گردد.

ایران در چه شرایطی می تواند مانند هلند از پتانسیل های خود در صادرات استفاده کند؟ آیا تا کنون تجربه سفر و خرید تور هلند را داشتید؟ اگر بازدید از مزارع گل را تجربه کردید در صورت تمایل خاطرات خود از سفر به هلند را تعریف کنید. شما جای چه مواردی را در فهرست بالا خالی می بینید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع: فاینداتور
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2104

به "زیباترین گل های هلند (تور هلند ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین گل های هلند (تور هلند ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید