فشار چین به پاکستان برای تسریع روند صلح افغانستان

به گزارش مجله 90 جعبه، خبرنگاران: رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با سفر به دهلی نو خاطرنشان کرد که چین با افزایش فشارها بر پاکستان به تسریع روند صلح دولت کابل و طالبان افغانستان یاری کند.

فشار چین به پاکستان برای تسریع روند صلح افغانستان

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان طی سفری به هند و در یک نشست در دهلی نو خاطرنشان کرد: چین می تواند با نفوذ خود روی پاکستان، برای حضور طالبان افغانستان در روند مذاکرات صلح با دولت کابل همکاری کند.

وی اضافه نمود: بهبود روابط کابل و پکن از دوره حکومت حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان شروع شده و امیدواریم همکاری های میان دوکشور بیش از پیش گسترش یابد.

عبدالله در این کنفرانس که روز گذشته برگزار گردید اضافه نمود: تاکنون پکن چند دوره با طالبان افغانستان مذاکره داشته است و در این گفت وگوها از آن ها خواسته شده تا با دولت کابل وارد مذاکره شوند.

وی تأکید کرد: حکومت چین از سه ماه گذشته به این سو، دو یا سه دور مذاکرتی را با طالبان افغانستان داشته اند.

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفت: این حرکت چین اتفاق خوبی است، اما تعیین نیست که این کوشش ها چه نتیجه ای دربر خواهد داشت.

عبدالله عبدالله در سخنان خود از محل مذاکرات حکومت چین و طالبان افغانستان سخنی به میان نیاورد.

یادآور می گردد وزیر خارجه چین ماه گذشته میلادی در جریان دیدارش از اسلام آباد خاطرنشان نموده بود: پکن مایل به همکاری برای انتها دادن به جنگ در افغانستان است.

همچنین هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین هفته گذشته اخبار منتشر شده مبنی بر ملاقات هیئت عالی رتبه چینی با طالبان افغانستان را در اسلام آباد تکذیب کرد.

لازم به ذکر است که طالبان افغانستان تاکنون چندین مرتبه هرگونه خبری مبنی بر حضور در روند مذاکرات صلح یا زمینه حضور خود در آن را تکذیب نموده است.

طالبان افغانستان خاطرنشان کردند که سفرهای آن ها به کشورهای مختلف به هیچ وجه ارتباطی با مذاکرات صلح ندارد.

گروه طالبان برای اینکه به روند مذاکرات صلح بپیوندد پنج شرط مطرح نموده است:

1. آزادی افغانستان را با انتها دادن به اشغال این کشور توسط نیروهای خارجی تحت هر نام و عنوان و دفاع از مرزهای کشور کامل نمایند.

2. دولت اسلامی در کشور تشکیل دهند و قوانین شریعت را اجرا نمایند.

3. صلح و امنیت را در سراسر کشور برقرار نمایند.

4. تمام اقوام براساس توانایی و قابلیت ها در دولت سهیم شوند.

5. تمام افغان ها بدون تبعیض و تفاوت نژادی به تحصیلات، اقتصاد، خدمات پزشکی، فرهنگی و اجتماعی به صورت مساوی دسترسی داشته باشند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 425

به "فشار چین به پاکستان برای تسریع روند صلح افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار چین به پاکستان برای تسریع روند صلح افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید