مصرف ماهیانه 140 هزار تن برنج خارجی در کشور

به گزارش مجله 90 جعبه، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار اعلامی قیمت برنج خارجی نسبت به هفته گذشته 7 درصد کاهش داشته است.

مصرف ماهیانه 140 هزار تن برنج خارجی در کشور

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار اعلامی، قیمت برنج خارجی نسبت به هفته قبل 7 درصد کاهش یافته و برنج ایرانی بدون نوسان بوده است. با افزایش قیمت برنج ایرانی در ماه های اخیر، بخشی از جامعه که امکان تهیه برنج ایرانی را ندارند، به سمت برنج خارجی سوق داده شدند.

کشاورز ادامه داد: گرچه سهم عادی برنج خارجی ماهیانه 120 تا 140 هزار تن است، اما پیش بینی می شود که اگر قیمت برنج ایرانی کاهش نیابد، به تناسب تقاضا شاهد افزایش سرانه مصرف خواهیم بود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با افزایش سرانه مصرف برنج خارجی، مقدار واردات ماهیانه باید بالاتر از 140 هزار تن باشد تا احتیاج آن بخش از جامعه که امکان خرید برنج ایرانی ندارند، تامین شود. همه ساله 80 درصد برنج خارجی از هند، 15 درصد از پاکستان و 5 درصد از سایر کشور ها وارد کشور می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در دوره برداشت برنج در هر کشوری، قیمت کالا نسبت به قبل کاهش می یابد و اخیرا به نظر می رسد که قیمت برنج هندی بیشتر و پاکستان کمتر افزایش داشته است.

او گفت: بخش خصوصی برای کنترل ابزار خود چانه زنی می نماید یا خرید را به تاخیر می اندازد، در حالی که بخش دولتی شرایط بخش خصوصی را ندارد و همیشه با برگزاری مناقصه قیمت پایه ای برای فروش در هند ایجاد می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: سال گذشته قیمت برنج در هند بالا بود که بخش خصوصی برای کاهش قیمت مقاومت کرد و سال جاری هم مقاومت می کنیم تا در سطح مصرف با مشکل گرانی روبرو نشویم.

به گفته او، در حال حاضر قیمت برنج پاکستانی در مقایسه با هند مناسب تر است که با این وجود ممکن است زودتر در بازار عرضه شود.

کشاورز گفت: قیمت هر کیلو برنج هندی در بنادر 26 هزار تومان و برنج پاکستانی 25 هزار تومان است. این اقلام با احتساب حداکثر 3 درصد سود به بنکدار و 12 درصد در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با توجه به فرایند افزایشی قیمت های جهانی برآورد دقیقی از شرایط بازار نمی توان داشت، اما با کنترل قیمت جهانی، نرخ برنج و شرایط بازار به قبل از دوره ممنوعیت باز می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1842

به "مصرف ماهیانه 140 هزار تن برنج خارجی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف ماهیانه 140 هزار تن برنج خارجی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید