معرفی جشنواره گالونکان بالی

به گزارش مجله 90 جعبه، گالونکان یکی از مهم ترین جشنواره های مذهبی بالی است که ماهیت معنوی جزیره و میراث فرهنگی غنی مردم آن را به نمایش می گذارد. این مراسم مذهبی که قدمتی چند هزار ساله دارد، به مناسبت بازگشت ارواح اجداد برای تماشا خانه و خانواده شان برگزار می گردد. ساکنان جزیره بالی با برپایی جشن و آماده کردن هدایا برای این استقبال باشکوه آماده می شوند! جشنواره گالونکان بالی بعلاوه نمادی از پیروزی دارما (خوب) بر آدارما (شر) است که منعکس کننده ارزش های معنوی عمیق ریشه دار در هندوئیسم بالی می باشد. می خواهید درباره این جشنواره مجذوب کننده بیشتر بدانید؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

معرفی جشنواره گالونکان بالی

آنچه در این مطلب می خوانید

  • اهمیت و تاریخ جشنواره گالونکان بالی
  • رویدادهای جشنواره گالونکان بالی
  • برترین معابد برای مشاهده گالونکان در بالی
  • اهمیت گالونکان در بالی
  • آیین و جشن های گالونکان
  • جنبه های منحصر به فرد گالونکان برای گردشگران
  • نکاتی درباره شرکت جشنواره گالونکان بالی برای گردشگران
  • سوالات متداول

اهمیت و تاریخ جشنواره گالونکان بالی

در گالونکان، خدای آفرینش - آیدا سانگ هیانگ ویدی را گرامی می دارد. طبق اعتقاد بالیایی ها، این مراسم برای جشن پیروزی خیر در برابر بد یا دارما در برابر آدارما برگزار می گردد. به گفته افسانه های محلی و آیین بودا جشنواره گالونکان نشان دهنده شکست مایادنوا، پادشاه بالی است! پادشاه بسیار قدرتمند و شکست ناپذیر که به رعایای خود اجازه نداد هندوئیسم را بپذیرند یا از آن پیروی نمایند. پایان لرد ایندرا او را در نبرد خونین در تامپاکسرینگ، جیانیار شکست داد.

اعتقاد بر این است که پادشاه برای فرار از شکست ترفندهای زیادی از جمله تبدیل شدن به سنگ و مجسمه را انجام داد، اما خداوند در نهایت با تیر خود او را شکست داد. محلی که پادشاه مایادناوا در آن کشته شد اکنون محل معبد Tirta Empul است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور اندونزی از خبرنگاران کلیک کنید.

خرید تور اندونزی

رویدادهای جشنواره گالونکان بالی

گالونکان جشنی 10 روزه است که مراسم ها یا آیین های آن را می توان به سه دسته پیش از شروع آیین اصلی، روز اصلی مراسم و پس از آن تقسیم بندی کرد:

آیین های پیش از شروع مراسم اصلی

در بالی، جشن های گالونکان در روزها و دوره های مختلف برگزار می شوند. این جشنواره مهم و معروف حدود 10 روز ادامه دارد. سه روز قبل از گالونکان، در روز Penyekeban، موز به عنوان پیشکش برای خدایان آماده می گردد. Penyekeban به معنای واقعی کلمه به روزی برای پوشاندن ترجمه می گردد، زیرا بالیایی ها موز سبز را در گلدان های سفالی می پوشانند تا سریع تر رسیده گردد. روز بعد، کیک برنج سرخ شده پنیجان یا جاجا به عنوان نذری تهیه می گردد. یک روز قبل از جشنواره، پنامپاهان (مرغ و خوک) قربانی شده تا برای یک جشن بزرگ آماده شوند. بعضی از غذاهای سنتی که در این روز تهیه می گردد ساتای و لوار و گوشت خوک هستند.

آیین های اجرا شده در طول برگزاری گالونکان

در طول جشنواره گالونکان بالی میله های آمبو، با برگ های نارگیل و دیگر مصنوعات، در خیابان های جزیره قرار داده می شوند. مردم محلی لباس های سنتی می پوشند و خانه ها و دروازه های خود را با آثار هنری سنتی تزئین می نمایند. جشن های زیادی مانند جشن های کونینگان در معبدهای محلی برنامه ریزی می گردد.

در این جشن ها تقدیم گل و غذا به وسیله مردان و زنان به معبد انجام می گردد. بعلاوه اجراها و آیین های پایکوبی سنتی در طول روز از دیگر برنامه های گالونکان می باشد. روز اصلی گالونگان و یک روز بعد از آن معمولاً به ملاقات خانواده و بستگان اختصاص دارد. در طول جشنواره، یک مراسم محبوب Ngelawang یا دور کردن ارواح منفی برگزار می گردد به این صورت که بارونگی انجام و از خانه ای به خانه ای دیگر می رود و پیشکش های پولی می دهد تا خانه را از شر هر بدی خلاص کند و خیر را بازگرداند.

بیشتر بخوانید

معرفی برترین جاهای بالی برای غواصی

آیین بعد از گالونکان در بالی: کونینگان

اعتقاد بر این است که ارواح نیاکان در طول جشنواره گالونکان به دنیای زمینی برمی گردند و مردم محلی برای گرامیداشت این ارواح، آداب و رسوم مختلفی را برگزار می نمایند. کونینگان که 10 روز پس از روز گالونگان برگزار می گردد. طبق اعتقاداتی که ریشه در آیین هندو دارد، کونینگان روزی است که ارواح نیاکانی که برای گالونکان به زمین آمده بودند به مکان های مقدس خود باز می گردند. مردم بالی در این روز نذورات ویژه ای از برنج زرد تهیه می نمایند.

برترین معابد برای مشاهده گالونکان در بالی

یکی از برترین معابدی که در طول گالونکان در بالی ورد توجه قرار می گیرد، Pura Luhur Uluwatu است که یکی از بزرگترین معابد جزیره به شمار می رود. Pura Besaikh نیز یکی دیگر از معبدهای معروف است که مانند معبد Sanekan ه میزبان بسیاری از جشن ها، به ویژه جشنواره گالونکان می باشد.

جشنواره گالونکان یکی از جذابترین جشن های جزیره بالی است که حضور در آن اوغات بسیار خوشی را برایتان رقم خواهد زد. با شرکت در این جشنواره، فرهنگ بالی و باورهای آن ها را بیشتر درک نموده و می توانید این باورها را با مردم محلی جشن بگیرید.

اهمیت گالونکان در بالی

این جشنواره هر 210 روز یکبار برگزار و به مدت 10 روز ادامه دارد و در کونینگان که ارواح به بهشت باز می گردند، به اوج خود می رسد. در طول گالونکان، بالی به صحنه ای پر جنب و جوش از خیابان ها، خانه ها و معابد تزئین شده تبدیل می گردد. میله های پنجور که از بامبو ساخته شده و با برگ ها، میوه ها و گل های نارگیل تزیین شده اند در جاده ها به صورت نمایشی نصب و چشم انداز ای تماشای و زیبا را که نماد رفاه و فضل زمین است به تصویر می کشند.

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر به بالی 2024

آیین و جشن های گالونکان

Galungan با آداب و رسوم مختلفی شروع می گردد که از جمله مهم ترین آنها می توان به تهیه پیشکش و پنجور اشاره نمود. خانواده ها گرد هم می آیند تا بانتن یا هدایایی از برگ های نخل، گل و غذا بسازند که قرار است به خدایان و ارواح بازگشته تقدیم گردد. این نذورات در زیارتگاه های خانوادگی، در ورودی خانه ها و معابد عمومی قرار می گیرند.

معابد، که کانون جشن ها هستند، با دعاهای جمعی، موسیقی و اجرای پایکوبی زنده حال و هوایی خاص پیدا می نمایند. بالیایی ها لباس سنتی می پوشند و هوا مملو از عطر عود و صداهای ارکسترهای گاملان می گردد. این دوره نه تنها زمانی برای ادای عبادات مذهبی، بلکه زمانی است که خانواده ها گرد هم می آیند تا ایمان و میراث سنتی خود را جشن بگیرند. درواقع گالونکان را برترین ایام برای متحد کردن خانواده ها می دانند.

جنبه های منحصر به فرد گالونکان برای گردشگران

برای گردشگران گالونکان، بینشی منحصر به فرد از زندگی معنوی و فرهنگی بالی را ارائه می دهد. این جشنواره فرصتی را فراهم می نماید تا شاهد ادای احترام مردم جزیره به شیوه های سنتی و روح جمعی حاکم بر هندوئیسم بالی باشیم. اغلب بازتماشامایندگان از زیبایی پنجور و هدایای خلاقانه و بعلاوه دست و دلبازی که بالیایی ها در اعمال فرهنگی و مذهبی خود به اشتراک می گذارند، شگفت زده می شوند.

در طول گالونگان، گردشگران می توانند انتظار تماشا مراسم و آیین هایی را داشته باشند که معمولاً در دیگر زمان های سال انجام نمی شوند. شرکت یا مشاهده تدارکات و جشن ها یک امتیاز است که درک عمیق تری از فرهنگ جزیره و اهمیت مذهب در زندگی روزمره مردم را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید

هزینه سفر به جزیره بالی

نکاتی درباره شرکت جشنواره گالونکان بالی برای گردشگران

در حالی که گالونکان یک رویداد عمیقا مذهبی است، گردشگران از تماشای جشن ها و در بعضی موارد شرکت در آنها استقبال می نمایند. این نکته بسیار مهم است که بازتماشامایندگان با احترام و حساسیت نسبت به اهمیت فرهنگی و معنوی آیین ها در جشن ها حضور پیدا نمایند. لباس پوشیدن متواضعانه هنگام شرکت در مراسم، درخواست اجازه قبل از عکاسی، و قدردانی از فرصتی که برای تماشای این لحظات وجود دارد، همه راه هایی هستند که گردشگران می توانند با احترام در جشنواره هندو شرکت نمایند.

گالونگان گواهی بر سنت های فرهنگی پایدار بالی و ارادت مردم آن به اعتقادات معنوی خود است. برای کسانی که به میزان کافی خوش شانس هستند که در این زمان فرخنده در جزیره باشند، گالونکان یک تجربه استثنایی و غنی را ارائه می دهد و ما را به تماشا روح بالی دعوت می نماید.

سخن پایانی

مردم بالی روز گالونکان را که یادآور پیروزی دارما بر آدهارم یا خیر بر شر است جشن می گیرند. از نظر اهمیت بعد از روز سکوت نایپی یا سال نو ساکا، این مراسم در درجه دوم قرار می گیرد. چون بالیایی ها از یک سیستم تقویم 210 روزه به نام پاووکون استفاده می نمایند که به عنوان پایه ای برای مراسم روزانه، سالگرد معبد و تعطیلات در جزیره می باشد، گالونکان دو بار در سال میلادی برگزار می گردد. چند روز مانده به جشن میله های بامبو تزئین شده با تزئینات برگ نارگیل جوان در خیابان های سراسر بالی دیده می شوند. اگر در این زمان در جزیره باشید، این صحنه شگفت زده تان می نماید. تزیین خیابان ها معمولاً تا کونینگان ادامه می یابد.

سوالات متداول

.

چرا گالونکان باید جشن گرفته گردد؟

جشن پیروزی خیر بر شر! گالونکان یک جشن بالیایی است که پیروزی دارما بر آدارما (پیروزی خیر بر شر) را جشن می گیرد. بعلاوه این زمانی را نشان می دهد که ارواح اجدادی متوفی به دیداز خویشاوندان زمینی خود می آیند.

گالونکان هر چند وقت یک بار برگزار می گردد؟

جشنواره گالونگان بالی که به وسیله هندوهای جزیره جشن گرفته می گردد، هر 210 روز یک بار برگزار و به مدت 10 روز ادامه دارد.

مردم در طول گالونکان چه کارهایی انجام می دهند؟

Penjor میله هایی با تزئینات ویژه با انحنای طبیعی در قله است که با برنج، میوه، برگ نارگیل و میوه نارگیل تزئین می شوند. مردم در طول روز، همه برترین لباس های خود را می پوشند و سپس برای دعا و بردن هدایای تشریفاتی به معابد می روند.

برترین معبد برای تماشا جشنواره گالونکان در بالی کجاست؟

مکان خاصی برای جشن گالونکان وجود ندارد زیرا این جشن پر شور در سراسر بالی برگزار خواهد شد. اما در مجموع معبد اولوواتو، معبد اولون داتو براتان و تانا لوت از برترین مکان ها برای دین جشن گالونکان هستند.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 25 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1403 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2226

به "معرفی جشنواره گالونکان بالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جشنواره گالونکان بالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید