میراث جهانی شیخ صفی انتخاب اول گردشگران در شهر اردبیل است

به گزارش مجله 90 جعبه، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، میراث جهانی شیخ صفی انتخاب اول گردشگران در شهر اردبیل است.

میراث جهانی شیخ صفی انتخاب اول گردشگران در شهر اردبیل است
بیشتر بخوانیدبقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | شکوه و عظمت تاریخ در اردبیل

مجموعه پایگاه میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی در مرکز شهر اردبیل یکی از اصلی ترین مقاصد توریستی در استان است که این روزها اولین انتخاب مسافران برای بازدید در شهر اردبیل محسوب می گردد. این پایگاه جهانی که در سال 2010 میلادی در کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، یکی از 26 اثر ثبت جهانی ایران بشمار می رود. هرکدام از این آثار به نوبه خود بخشی از فرهنگ، تاریخ و طبیعت بسیار ارزشمند کشور ما هستند. مجموعه شیخ صفی این روزها علاوه بر بخش های اصلی 9 موزه با موضوعات مختلف را نیز در خود جای داده که می تواند تا شش ساعت توریستان علاقمند را در دل تاریخ به سفر ببرد.

مجموعه نفیس شیخ صفی الدین به نام جد سلاطین دودمان صفوی در سال 735 هجری قمری به دست فرزند او یعنی صدرالدین موسی بنا می گردد. این بنا در طول دهه ها تکمیل و باتوجه به علاقه سلاطین صفوی به جدشان در دوران آنها به وسیله برترین استادان تزئین و بخش های مختلفی به این مجموعه اضافه می گردد. مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی آنچنان زیبا و بزرگ بنا می گردد که اکنون پس از گذشت قرنها هنوز جز میراث ارزشمند جهانی بحساب می آید. آثار بسیار ارزشمندی از هنرمندان دوران صفوی در این مجموعه وجود داشته است که بسیاری از آنها در حمله روس ها به ایران غارت شده و هم اکنون در موزه های روسیه به نمایش گذاشته شده اند. فرش اردبیل نیز یکی از مشهورترین آثار موجود در این مجموعه بوده که امروزه در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن واقع شده است.

ثبت جهانی و رونق مجدد بقعه شیخ صفی

این مجموعه بعد از ثبت جهانی در سال 2010 مورد توجه بیشتر توریستان و البته مسوولان میراث فرهنگی کشور نهاده شد. توجه ویژه به این مجموعه باعث شد بقعه شیخ صفی در جهان شناخته گردد تا هرساله تعداد زیادی از توریستان از سراسر جهان برای تماشا این مجموعه به اردبیل سفر نمایند. ترمیم فضای پیرامونی این مجموعه، بازسازی دروازه ورودی و اضافه کردن چندین موزه به مجموعه اتفاقی است که اخیرا صورت گرفته تا مجموعه یک انتخاب مناسب برای سفر در زمان و مرور بخشی از تاریخ کشورمان باشد.

امروزه 9 موزه در این میراث جهانی وجود دارد و آثاری در شاخه های مختلف در این موزه ها برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است. عینی، سرپرست امور موزه های استان اردبیل با اشاره به موزه های ایجاد شده در مجموعه جهانی شیخ صفی می گوید: موزه های مختلف در 9 بخش چینی خانه، موزه فرش، موزه باستان شناسی، موزه سکه، موزه اسناد خطی، کتیبه های سنگی، ظروف سفالی، قطعات سفالی لعاب دار و موزه عکس های تاریخی گنجینه مهمی هستند که قابلیت بازدید در مجموعه جهانی شیخ صفی را دارند.

شاهکار معماری و تاریخی در پیش چشم بازدیدنمایندگان داخلی و خارجی

مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شاهکاری از هنر و معماری ایرانی محسوب می گردد که محل دفن شیخ صفی الدین اردبیلی، شاه اسماعیل یکم و تعدادی از صاحب منصبان دوره صفوی است. این شاهکار تاریخی در زمینه کاشی کاری و معماری ایرانی اسلامی انتخاب بسیاری از توریستان خارجی و داخلی برای بازدید است. گنبد الله الله که کاشی کاری بی نظیری دارد و کلمه الله را به زیبایی به تصویر کشیده است را میتوان اصلی ترین بنای این مجموعه بشمار آورد.

این گنبد به خواست صدرالدین موسی ساخته شد و محل دفن شیخ صفی در یک صندوق چوبی منبت و خاتم کاری است. چینی خانه یکی دیگر از بخش های مهم در این میراث جهانی است، این بخش که معماری منحصر به فردی دارد در دوره صفویه نگهداری ظروف زرینه، سیمینه و ظروف سفارشی شاه عباس اول از کشور چین را به عهده داشته است. قندیل خانه، جنت سرا، شهیدگاه، حرم خانه و چله خانه نیز از دیگر بخشهای مهم در این مجموعه جهانی بحساب می فرایند.

توریست هلندی در بازدید خود از مجموعه جهانی شیخ صفی در نوروز 1401 می گوید: اینجا خیلی خالص و واقعی است، من فکر می کنم این واقعی تر است و چیزی که در اصفهان دیده ام بعد از این ساخته شده و نسخه دوم این مجموعه است.

این توریست هلندی که به نظر می رسد تخصصی در معماری و هنر داشته باشد، می گوید برای بار دوم به این مجموعه جهانی آمده است و باز هم خواهد آمد، او معماری، کاشی کاری، فرش های موجود در مجموعه و ظروف چینی موجود را کم نظیر میداند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1980

به "میراث جهانی شیخ صفی انتخاب اول گردشگران در شهر اردبیل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث جهانی شیخ صفی انتخاب اول گردشگران در شهر اردبیل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید