نیسان اکس تریل 2021 معرفی گردید
به گزارش مجله 90 جعبه، شرکت نیسان از نسل چهارم کراس اوور محبوب و پرفروش اکس تریل (X-Trail) رونمایی کرد. این نسل بر اساس همان فرمول پیروز و آشنای سه نسل قبلی ساخته شده و بنا به گفته نیسان ایمنی، عملکرد و راحتی استفاده از آن بهتر از همواره خواهد بود. اکس تریل که در ایالات متحده با نام روگ (Rogue) شناخته می گردد، بسیار پرطرفدار است، طوری که طبق آمار این کراس اوور کامپکت سال گذشته توانسته به عنوان سومین خودروی پرفروش در کلاس خود دست پیدا کند.
با بازنگری هایی که نیسان در نمای بیرونی و داخلی اکس تریل 2021 انجام داده ، چهره این کراس اوور متمایزتر و کابین آن نیز بروزتر، راحت تر و مدرن تر از قبل شده است.
مثل بعضی از کمپانی های رقیب، نیسان نیز ظاهرا به جلوپنجره عظیم و حجیم علاقه مند شده، چرا که در اکس تریل 2021 جلوپنجره اختصاصی این شرکت - موسوم به V-Motion - رشد ابعاد زیادی داشته و نمای روبرو را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. ساختار دو تکه چراغ های اصلی دیگر نکته ای است که در این نما جلب توجه می نماید.
در اکس تریل 2021 آینه های جانبی به روی درها منتقل شده اند
دامنه تغییرات در نمای عقب نیز گسترده است و شباهت چندانی بین نسل جدید و قبلی مشاهده نمی گردد. به دلیل ترکیب انواع خطوط تیز با تورفتگی ها و حجم های بعضا اغراق آمیز، این نما عضلانی از آب درآمده و حس قدرت را به بیننده القا می نماید.
اگر چه اخیرا بیشتر خودروسازان ترجیح می دهند نسل جدید محصولات خود را با ابعادی عظیم تر راهی بازار نمایند، اما نیسان از این قاعده پیروی ننموده و اکس تریل 2021 از لحاظ فاصله محوری 2.54، از لحاظ ارتفاع سقف 53.3 و از لحاظ طول 43.2 میلی متر از نسل پیشین خود کوتاه تر است.
نیسان اکس تریل 2021 بر مبنای پلتفرم CMF-C/D توسعه یافته است
با وجود کاهش فاصله محوری، فضای پای سرنشینان عقب در اکس تریل 2021 به اندازه 15.24 و فضای سر آنها به اندازه 17.78 میلی متر بیشتر شده است. در عوض جایگاه های ردیف سوم حذف شده و امکان حمل بیش از 5 نفر سرنشین دیگر میسر نیست، ضمن اینکه ظرفیت قسمت بار از 1112 لیتر (39.3 فوت مکعب) به 1033 لیتر (36.5 فوت مکعب) کاهش یافته است.
البته در صورت خواباندن جایگاه های عقب این رقم به 2098 لیتر می رسد که در مقایسه با رقم 1982 لیتری مربوط به نسل قبل بیشتر است. با چنین اعدادی اکس تریل 2021 پس از هوندا CR-V و تویوتا RAV4 بیشترین ظرفیت حمل بار را در کلاس خود دارد.
نیسان وعده داده به لطف بازنگری های کلی در شاسی و بهره گیری از سیستم تعلیق چند اتصالی (مولتی لینک) در محور عقب، اکس تریل یا همان روگ 2021 لذت رانندگی مطلوبی را ارایه خواهد نمود.
نیسان اکس تریل 2021 در داخل کابین نیز تا حد زیادی متحول شده و اکنون شاهد استفاده از یک نمایشگر 8 اینچی نیمه ایستاده در قسمت میانی داشبورد هستیم. این نمایشگر استاندارد با اپل کارپلی و اندروید اوتو سازگاری دارد. برای افرادی که به دنبال نمایشگر عظیم تری هستند، نیسان نمونه 9 اینچی با رزولوشن بالاتر را پیشنهاد می نماید. این نمایشگر هم دارای سیستم مسیریاب داخلی بوده و برای پکیج های SL Premium و Platinum قابل انتخاب است.
تریم های میان رده و پایین رده از اکس تریل 2021 به جای نمایشگر 5 اینچی سابق حالا از نمایشگر 7 اینچی در پشت فرمان سود می برند. نیسان نمایشگر 12.3 اینچی کاملا دیجیتال را هم برای مدل های Platinum کنار گذاشته است؛ این مدل ها دارای هداپ دیسپلی 10.8 اینچی نیز هستند.
کنسول میانی نسل جدید اکس تریل اینک حالت صاف تری داشته و میزبان دسته دنده ای کوتاه تر همراه با دو جالیوانی، ترمز دستی الکترونیکی و دکمه گردان انتخاب حالت رانندگی است. در محل تلاقی کنسول میانی و داشبورد، دکمه استارت، پد شارژ بی سیم و همچنین خروجی های USB-C و USB-A قرار دارند که به منظور اتصال یا شارژ لوازم دیجیتال تعبیه شده اند.
همانند سایر محصولات نیسان، تریم Platinum پرچمدار خانواده اکس تریل است. پوشش چرم برنزی با طرح الماسی شکل، سیستم رانندگی نیمه اتوماتیک پروپایلوت با Navi-Link، سیستم کنترل حرکت خودرو، اپل کارپلی بی سیم، شارژ وایرلس، نورپردازی زیبا و سیستم صوتی Bose با 10 اسپیکر از جمله مشخصات این تریم هستند.
سیستم پروپایلوت نیسان حالا به راداری با برد بیشتر و دوربین با میدان دید وسیع تر مجهز بوده و می تواند ضمن حفظ بهتر خودرو در بین خطوط، عابرین پیاده را نیز تشخیص دهد.
سیستم کنترل حرکت خودرو (Vehicle Motion Control) که در اکس تریل برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته، با همکاری سیستم انتقال قدرت به تمامی چرخ ها، هر کدام از چرخ ها را به صورت مستقل مدیریت می نماید. به گفته مدیر بخش تحقیق و توسعه نیسان در ایالات متحده، این سیستم جهت حرکت، شتابگیری و ترمزگیری را همیشه پایش نموده و با پیش بینی حرکات بعدی راننده، سواری نرم و هدلینگ بهتری را برای اکس تریل/روگ 2021 به ارمغان می آورد.
نیسان وظیفه تامین نیروی نسل چهارم اکس تریل را بر عهده موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر جدید گذاشته است. این موتور حامل کد PR25DD بوده و با همکاری گیربکس CVT جدیدی که در آلتیمای 2019 معرفی گردید، چرخ ها را به حرکت وادار می نماید. خروجی این موتور 181 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور اعلام شده است.
خودروساز ژاپنی حدبیشتر میزان مصرف سوخت اکس تریل دیفرانسیل جلو را در شهر، اتوبان و حالت ترکیبی به ترتیب 9، 6.9 و 8.1 لیتر برآورد نموده، این ارقام برای نسخه دو دیفرانسیل 9.4، 7.3 و 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر تخمین زده شده اند. آنطور که نشریه موتورترند گزارش نموده، این کراس اوور توانایی کشش تنها 612 کیلوگرم وزن را دارد که در کلاس خود بدترین است.
تنوع رنگ و امکان سفارش رنگ بدنه و سقف متفاوت از تدابیر نیسان برای جلب توجه هر چه بیشتر مشتریان به سمت اکس تریل جدید است.
لازم به ذکر است اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فروش اکس تریل/روگ 2021 از پاییز سال جاری آغاز خواهد شد.
منبع: آی تابناک