پرواز بزرگترین هواپیمای دنیا برای اولین بار

به گزارش مجله 90 جعبه، پرواز بزرگترین هواپیمای دنیا

پرواز بزرگترین هواپیمای دنیا که متعلق به شرکت هواپیمایی استارتولانچ می باشد برای نخستین بار انجام شد. بر اساس گزارش ایسنا و به نقل از سی نت، شرکت آمریکایی استراتولانچ (Stratolaunch) که در سال 2011 توسط فردی به نام پل آلن (Paul Allen) پایه گذاری شد. در آزمایش اولیه استراتولانچ، این هواپیما توانست با سرعت 74 کیلومتر بر ساعت روی باند فرودگاه حرکت کند. روز 9 ژانویه و در طول دومین آزمایش این هواپیما پیروز به حرکت با سرعت 126 مایل بر ساعت (202 کیلومتر بر ساعت) روی باند فرودگاه پایگاه هوایی و فضایی موهاوی (Mojave Air & Space Port) گشت. در طول این آزمایش سرعت این هواپیما توانست تا میزان 110 گره افزایش یابد. گره (knot) که به آن گره دریایی نیز گفته می گردد واحدی برای سنجش سرعت بوده که هر گره برابر با 1852 متر در ساعت است. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این خبر بیشتر بخوانیم.

پرواز بزرگترین هواپیمای دنیا برای اولین بار

روز گذشته پرواز عظیمترین هواپیمای دنیا برای اولین با انجام شد. اولین پرواز این هواپیما 2 و نیم ساعت به طول انجامیده که طی آن توانست در ارتفاع 17 هزار فوتی صحرای مجاوه (Mojave desert) پرواز کرد و حداکثر سرعت هواپیما تا میزان 189 مایل در ساعت (304 کیلومتر بر ساعت) افزایش یافت. پرواز عظیمترین هواپیمای دنیا برای اولین بار در ساعت 7 صبح به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام (6:30 شب به وقت تهران) در روز 13 آوریل انجام شد. این هواپیمای 6 موتوره که با شکلی خاص طراحی شده است دارای 2 مخزن سوخت بوده که برای پرتاب موشک به مدار زمین ساخته شده است. وزن این هواپیما نیز به میزان 500 هزار پوند بوده و هواپیمای استراتولانچ طوری طراحی شده است تا بتواند تا میزان 3 موشک متصل به مرکز بال های عظیم خود را به فضا پرتاب کند. طول بال های عظیمترین هواپیمای دنیا 117 متر بوده که می تواند موشک های فضاپیما را از ارتفاع 35 هزار فوتی به فضا پرتاب نموده و موتورهای خود را روشن نماید.

پیش از در دوره های قبلی موتورهای شش موتوره توربوفن این هواپیمای غول پیکر که از دو هواپیمای بویینگ 747 سری 400 باز شده بودند با موفقیت در پایگاه فضایی موهاوی کالیفرنیا مورد آزمایش شد. هدف شرکت آمریکایی استراتولانچ از ساخت و پرواز عظیمترین هواپیمای دنیا این است که بتواند موشک های فضایی را به دومین لایه اتمسفر منتقل نموده تا سپس به فضا پرتاب شوند. استراتولانچ میخواهد تا در ابتدا برای پرتاب راکت های پگاسوس ایکس ال ساخت شرکت هوافضای Northrop Grumman از این هواپیما استفاده کند. هواپیمای استراتولانچ در هر پرواز می تواند سه راکت را حمل نموده که بر روی پایه های بال بین بدنه دوقلوی هواپیما نصب خواهند شد.

با این حال، شرکت در حال ساخت پرتابگرهای اختصاصی خود بوده که امکان حمل توسط هواپیما برای آن ها وجود داشته باشد. استراتولانچ در اواخر ماه اوت گذشته بیان کرد که وسیله پرتاب متوسط (Medium Launch Vehicle) با توانایی قرار دادن 3400 کیلوگرم محموله در مدار نزدیک زمین که قرار است برای اولین بار در سال 2022 پرتاب شود. این شرکت در اندیشه ساخت مدل های مفهومی از یک هواپیمای فضایی سرنشین دار و همچنین مدلی سنگین تر از وسیله پرتابش است تا بتواند محموله ای با وزن 6 هزار کیلوگرم را در مدار زمین قرار دهد. این وسایل پرتاب مجهز به موتوری به نام PGA خواهند بود که خود شرکت استراتولانچ در حال توسعه آن می باشد. این موتور که از پیشرانه های اکسیژن مایع و هیدروژن مایع استفاده می کند، 200 هزار پوند نیروی رانش فراوری خواهد نمود.

پرواز عظیمترین هواپیمای دنیا برای اولین بار که شاید بتواند نقطه شروعی برای فصلی تازه در صنعت هوا فضا باشد با وجود یکی از غول پیکرترین هواپیماهای دنیا فراوری شده در شرکت استراتولانچ تا به امروز از آزمایشات خود توانسته به خوبی و سربلند خارج شود. این هواپیما که وزنی معادل 227 تن را دارا می باشد قادر است وزنی بیش از دو برابر وزن خود را به وسیله موشک های فضاپیما حمل کند. استراتولانچ توانسته همه این وزن بسیار سنگین را بر روی 28 چرخ و محموله موشک خود را نیز با استفاده از 6 موتور عظیم خود حمل کند. اما قبل از اینکه استرتولانچ قادر به پرتاب موشک به فضا باشد، بایستی آزمایش های فراوانی برای پرواز عظیمترین هواپیمای دنیا را خود پشت سر بگذارد. در اولین نمایش این هواپیما که در روز دهم خرداد سال گذشته بود قصد بر این بود که هواپیما آشیانه خود را ترک نموده و چرخ های این هواپیمای غول پیکر وزن 227 تنی آن را تجربه نماید.

شرکت استرتولانچ نیز در وبسایت خود این طور بیان نموده بود که خروج این هواپیمای غول پیکر از آشیانه خود برای آزمایش زمینی، آزمایش موتورها، آزمایش حرکت هواپیما بر روی باند و در نهایت اولین پرواز خود، گامی بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. حال که نزدیک به یکسال از آن زمان می گذرد استراتولانچ توانسته تا پرواز عظیمترین هواپیمای دنیا که ساخته دست او می باشد را برای اولین بار مشاهده نماید. با توجه به فرایند برنامه های این شرکت قرار است تا در سال 2022 این هواپیما بتواند اولین پرتاب موشک خود را از لایه دوم اتمسفر به انجام رسانده که امیدوارم آن نیز با موفقیت اجرا شده و فصلی جدید در صنعت هوانوردی و فضاپیماهای دنیا ایجاد شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 855

به "پرواز بزرگترین هواپیمای دنیا برای اولین بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز بزرگترین هواپیمای دنیا برای اولین بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید