پیشنهاد سفر: عاشقانه های نخل تقی

به گزارش مجله 90 جعبه، خبرنگاران: اینجا کجای جغرافیای توست، ای نیلی ترین عاشقانه بی تکرار تا من روی شن هایش پایکوبی کنم و با بچه هام زیر بارش بی امان قطرات سبکبار، یک دل سیر بخندم. دل به تو می سپارم دریا ،جان دلم خلیج فارسم !

پیشنهاد سفر: عاشقانه های نخل تقی

هماحاصلی: اینجا کجای جغرافیای توست، ای نیلی ترین عاشقانه بی تکرار تا من روی شن هایش پایکوبی کنم و با بچه هام زیر بارش بی امان قطرات سبکبار، یک دل سیر بخندم. دل به تو می سپارم دریا ،نیلی عزیزم خلیج فارسم !

آمده ایم نخل تقی در عسلویه در جنوبی ترین کرانه بی کران .اینجا دریا دارد و شب هایش آتش دارد شعله هایی نشان از ثروت این آب و خاک پر برکت. ماهش شبانگاهان فریبنده درآغوش دریا آرام می گیرد و در میان ململی از مه پرنده ای آواز سر می دهد. صبحگاهان آفتاب که درآید ؛ مرد ماهیگیر دل به دریا می زند و آفتاب طلاپوش زل می زند به شوق چشم های مرد و به اندوه ماهی اسیر و تور و روزی و بچه ها منتظر صیاد. چرخه عجیبی است که نامش زندگی است.اینجا دریا زندگی است و زندگی دریا.

نخل تقی در بخش مرکزی شهرستان عسلویه و استان بوشهر دلربایی می نماید. این بندر از سمت شرق به عسلویه، از طرف غرب به بندر شیرینو و از جنوب نیز به خلیج همواره فارس منتهی می گردد و دنباله کوه های زاگرس در شمال آن واقع است. پارک ساحلی یا دهکده گردشگری خلیج فارس نخل نقی، در ساحل و اسکله این بندر واقع شده است.

حتما می پرسید چرا به این بندر نخل تقی می گویند . برایتان می گویم. قصه از قرن 9 هجری قمری آغاز شد زمانی که قبیله آل نصور از عربستان به منطقه شبیکوه در بندر کنگان مهاجرت کردند، فردی به نام محمد تقی این ناحیه را برای کشاورزی انتخاب و به آبادانی آن یاری می نماید و آن را به زیر کشت درختان نخل می برد. به علت این اقدامات محمد تقی و فراوانی نخلستان های خرما در این منطقه و از آنجا که مردم شبیکوه به نخلستان نخل می گفتند، نخلستان تقی به نخل تقی معروف شد. یعیمه نیز از نام های است که عرب های مهاجر سواحل جنوبی خلیج فارس در دو سده پیش برای نخل تقی به کار می بردند.

اکنون نخل تقی بزرگ ترین پارک ساحلی جنوب ایران است و با داشتن امکانات تفریحی و رفاهی متنوع و متعدد به یکی از مکان های تفریحی گردشگران، مردمان محلی و به ویژه کارکنان صنایع پارس جنوبی در این منطقه تبدیل شده است.این بندر کوچک بازارهای ته لنجی جذابی برای خرید دارد و گردشگران زیادی برای خرید به این بندر زیبا سر می زنند.

نخل تقی نزدیک سیراف است. بندر سیراف یا طاهری بندر و شهری با قدمت و دیرینه و پیشینه طولانی از شهرهای باستانی ایران زیبای ماست که در مرکز شهرستان کنگان از شهرستان های استان بوشهر واقع شده است. جدا از موقعیت ویژه و استراتژیکی این بندر و نقش آن در مبادلات مالی در گذشته، سیراف از دیدنی ترین بنادر کشورمان است که تاریخ کهن آن مورد توجه محققان و تاریخ دانان است و نیز این منطقه از نظر باستان شناسان یکی از منطقه ها حائز اهمیت و قابل مطالعه و آنالیز است.

نوروزفصل خوش سفر به بنادر جنوبی است اگر گذرتان به نخل تقی افتاد در حفظ و مراقبت از ساحل و پاکیزگی آن کوشا باشید. جان ما و جان ساحل و دریا . زباله در ساحل نریزید که مدیون زمین و زمان می شوید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 اسفند 1401 بروزرسانی: 14 اسفند 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2136

به "پیشنهاد سفر: عاشقانه های نخل تقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد سفر: عاشقانه های نخل تقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید