پیش از سفر به بورسا بخوانید

به گزارش مجله 90 جعبه، شهر بورسا (bursa) کجاست؟

بورسا یا بورسه یکی از شهرهای مهم و پرجمعیت ترکیه در آناتولی ترکیه است. بورسا در استانی به همین نام قرار گرفته و چهارمین شهر بزرگ ترکیه خوانده می گردد. شهر بورسا چنان سرسبز است که آن را شهر سبز هم می گویند. این شهر در میان کوه های اولوداغ محصور شده و جذابیت های بی شماری دارد. بورسا فاصله چندانی از استانبول ندارد؛ چیزی حدود 230 کیلومتر و 4 ساعت.

پیش از سفر به بورسا بخوانید

قدری در خصوص تاریخچه بورسا بدانید

بورسا با قدمتی 4 هزارساله وقایع و حکومت های متعددی در خود دیده. شهری که روزگاری اولین پایتخت امپراطوری عثمانی و قسمتی از امپراطوری روم بوده، جنگ های بی شماری به چشم دیده؛ بورسا هنوز با گذر زمان زنده و پرطرفدار است. بورسا یکی از مراکز تجاری ابریشم بود و از این نظر هم اهمیت ویژه ای داشت. همین دلایل کافیست تا بورسا و روستای جوکالی کیزینک در سال 2014 به ثبت یونسکو برسد.

اطلاعات کاربردی شهر بورسا

در بورسا مانند دیگر شهرهای ترکیه واحد پول، لیر ترکیه و زبان رسمی، ترکی استانبولی است. از تلفن های ضروری بورسا نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پلیس: 155

آمبولانس: 112

آتش نشانی: 110

پلیس گردشگری: 5274503

فستیوال و رویدادهای مهم بورسا

ماه های تیر و مرداد فرصت مناسبی برای شرکت در جشنواره موسیقی بورسا است. این فستیوال شامل موسیقی پاپ، راک، جَز و فستیوال پایکوبی می شود. می توانید زمان سفر به بورسا را هم زمان با این فستیوال برنامه ریزی کنید. جشنواره بین المللی نمایش سایه هاکیوات و کاراگوز نیز از قدمتی 50 ساله در این شهر برخوردار است. شرکت در این جشنواره را از دست ندهید.

درویش های چرخان در بورسا

علاوه بر استانبول، قونیه و دیگر شهرهای ترکیه، در بورسا نیز می توانید مراسم پایکوبی سماع را به تماشا بنشینید.

بهترین زمان سفر به بورسا چه زمانی است؟

اگر دمای هوای معتدل را می پسندید، بهترین زمان سفر به بورسا، ماه های اردیبهشت تا مهر است. البته بورسا یخبندان های شدید یا آفتاب خیلی سوزان ندارد. در همه فصول می توان در بورسا خوش گذراند. درست است که تابستان های بورسا گرم می شود اما بهترین زمان برای تفریحات ساحلی است. هم چنین در این فصل می توانید در جشنواره هایی که به آن اشاره نمودیم شرکت کنید. در فصل زمستان نیز الوداغ زمان مناسبی برای علاقه مندان به اسکی است.

چگونه به بورسا برویم؟

برای رسیدن به بورسا راه های مختلفی وجود دارد. اگر در استانبول هستید، با کشتی می توانید راهی بورسا شوید. این کشتی ها در روز 7 بار حرکت دارند و هزینه آن در حال حاضر حدود 36 لیر است. راه های زمینی و هوایی گزینه های دیگری هستند که برای رسیدن به بورسا می توانید انتخاب کنید. فرودگاه نزدیک بورسا، ینی شهیر نام دارد که فعلا پروازهای داخلی آن فعال است. از آنکارا، ترابزون، موش، ارزروم به این مقصد پرواز وجود دارد.

رسیدن به بورسا با قطار: ایستگاه راه آهن در خود بورسا وجود ندارد اما می توانید از آنکارا به سمت پیست اسکی بروید و از آنجا با اتوبوس راهی بورسا شوید. کل سفر شما از آنکارا به بورسا به وسیله راه زمینی 4 ساعت خواهد بود.

حمل و نقل در بورسا چگونه است؟

برای حمل و نقل در بورسا، لازم نیست حتما از تاکسی بهره ببرید. با وجود دو خط مترو و تراموا در این شهر، امکان جابجایی آسان و ارزان وجود دارد. اتوبوس نیز می تواند گزینه دیگرتان برای رفت و آمد در بورسا باشد.

در سفر به بورسا کجا اقامت داشته باشم؟

چه اهل سفرهای لوکس باشید و چه بخواهید سفرتان ارزان تمام شود، در بورسا می توانید هتل مناسب تان را پیدا کنید. هتل های پنج ستاره لوکس تا هتل های ارزان قیمت تر در بورسا وجود دارند. هتل هالیدی این (Holiday inn) هتل سه ستاره بورسا و هتل های چهار ستاره formback thermal و montania special جای مناسبی برای اقامت هستند.

در بورسا چه می بینیم؟

از آنجا که به بورسا شهر سبز هم می گویند فضای فوق العاده ای در این شهر خواهید دید. از طرفی این شهر با توجه به اینکه زمانی پایتخت نخستین عثمانی بوده، جاذبه های تاریخی متعددی دارد.

مسجد جامع بورسا

درست است که این مسجد به دوران عثمانی برمی شود، اما در معماری آن آثاری از عناصر معماری سلجوقی دیده می شود. گنبدهای بی شمار، حوض و فواره، مناره های این مسجد همه جذاب هستند. دلیل بیست گنبدی بودن این مسجد نیز داستان جالبی دارد. سلطان بایزید ایلدرم عهد بسته بود که در صورت پیروزی در جنگ صلیبی، بیست مسجد احداث کند. در نهایت بعد از پیروزی در جنگ، مسجدی با بیست گنبد ساخت.

مسجد و مجموعه سبز بورسا

این مسجد به همراه فضای سبز، حمام و عمارت به یادگار مانده از دوران سلطان محمد بسیار تماشایی است. معماری دروان عثمانی در اوج شکوهش در این مجموعه خودنمایی می نماید. برای بازدید از این مجموعه باید به مرکز شهر بورسا بروید.

توپخانه بورسا

در سفر به بورسا حتما بازدید از توپخانه بورسا را در برنامه تان قرار دهید این توپخانه به ثبت یونسکو رسیده و جذابیت های زیادی در خود و اطرافش دارد. آرامگاه بنیانگذار عثمانی و پسرش در این قلعه قرار گرفته است. هم چنین در نزدیکی این توپ خانه پارکی است که در بام بورسا قرار گرفته و از آنجا کل شهر بورسا قابل مشاهده است. برج ساعت و ساختمان های رنگارنگ این مجموعه از جاذبه های دیگر این منطقه به شمار می رود.

اولوداغ

اولوداغ قدری از بورسا فاصله دارد اما پیشنهاد می کنیم در سفر به بورسا سری هم به اولوداغ بزنید. جهت رسیدن به اولوداغ جنگلی و چشم نواز است. در میان راه اولوداغ چنار 600 ساله ای را خواهید دید که عظمت طبیعت را به تصویر کشیده است. البته مهم ترین دلیلی که گردشگران راهی الوداغ می شوند اسکی است.

روستای جومالی کیزیک Cumalikizik

روستای جومالی کیزیک، روستایی تماشایی در شرق بورسا و در دامنه شمالی کوه اولوداغ است. این روستا بازنمودی از فرهنگ، آداب و رسوم و هنر عثمانی است. آنچه بیشتر از هرچیز این روستا را منحصر به فرد نموده کوچه های باریک و سنگ فرش شده آن است. قدم زدن در کوچه ها روستای جومالی کیزینک، عطر خوش غذا، مشاهده مساجد و حمام های قدیمی این روستا از خاطرتان نخواهد رفت.

از سفر به بورسا چه سوغاتی ای به همراه ببریم؟

از آنجا که بورسا زمانی بر سر راه ابریشم بود، صنایع دستی و پارچه های ابریشم متعددی در این شهر معامله می شد. امروزه نیز هنوز پارچه های ابریشمی بورسا مشهورند و گردشگران از سفر به این شهر، از پارچه های با خود به سوغات می برند. اگر می خواهید سوغاتی اعلا به همراه ببرید پارچه ابریشم خود بورسا را پیدا کنید. شال، روسری، روتختی، رومیزی های ابریشمی بورسا می تواند انتخاب مناسبی باشد. ظروف سرامیکی نیز از جمله موارد دیگری است که می توانید از بورسا به سوغات ببرید.

در سفر به بورسا چی بخوریم؟

اسکندر کباب را به خاطر بسپارید. نام غذای اصیل و سنتی بورسا اسکندر کباب است. نخستین بار اسکندر افندی این غذا را برای مغازه داران بورسا تهیه کرد. مواد اصلی این کباب گوجه و گوشت بره است.

بهترین رستوران های بورسا کدامند؟

صرف اسکندر کباب در رستوران Pidecioğlu و رستوران Haci Dayi

اگر قصد خوردن اسکندر کباب دارید، بهتر است به این رستوران ها بروید. این رستوران ها کیفیت و قیمت مناسبی دارند.

رستوران دریایی Sakarya Caddesi

طعم غذاهای دریایی در این روستا چیز دیگری است. کافیست از منطقهUlu Camii قدری پیاده روی کنید تا به یکی از باکیفیت ترین و شلوغ ترین رستوران های دریایی ترکیه برسید.

مراکز خرید بورسا کدامند؟

بورسا هم مانند دیگر شهرهای ترکیه مکان مناسبی برای خرید است. از بازارهای قدیمی تا بازارهای مدرن تر، مکانی فوق العاده برای خرید هستند. هم چنین یکی از شعب ایکیا در بورسا قرار گرفته است که می توانید از آن خرید کنید.

بازار قدیمی بورسا

بازار قدیمی بورسا متعلق به دوران عثمانی است و به ثبت یونسکو رسیده. لباس، جواهرات، میوه و سبزیجات، همه چیز، در بازار قدیمی بورسا دیده می شود.

مراکز خرید مدرن در بورسا

مرکز خرید ظفر پلازا Zafer Plaza AVM، مرکز خرید کنت میدانی Kent Meydanı AVM ، Carrefour AVM و Korupark AVM از مراکز خرید دیگری است که در سفر به بورسا می توانید از آن بازدید کنید.

اگر برای تان جالب شد که از بورسا بازدید کنید می توانید در گشت های پیست اسکی اولوداغ و بورسا و روستای جومالی کیزیک ثبت نام کنید.

منبع: دالاهو
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 137

به "پیش از سفر به بورسا بخوانید" امتیاز دهید

25 کاربر به "پیش از سفر به بورسا بخوانید" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش از سفر به بورسا بخوانید"

1 دیدگاه

رضا 9 دی 1400

سلام
هزینه بلیط کشتی از استانبول به بورسا چقدر است؟
تشکر

پاسخ به رضا
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید