کاربرد داکسی سایکلین و عوارض جانبی آن

به گزارش مجله 90 جعبه، داکسی سایکلین نوعی آنتی بیوتیک از دسته تتراسایکلین ها است که با جلوگیری از ساختن پروتئین باکتریایی، رشد این پروتئین را متوقف نموده و عفونت موجود در بدن را درمان می نماید.

کاربرد داکسی سایکلین و عوارض جانبی آن
داکسی سایکلین یک آنتی بیوتیک تتراسایکلین است که با باکتری های بدن مبارزه می نماید. این دارو یک داروی ضد باکتریایی رایج می باشد تنها برای درمان عفونت های باکتریایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و در درمان عفونت های ویروسی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی بی تأثیر است. داکسی سایکلین در اشکال (کپسول داکسی سایکلین 50 یا 100) ، (قرص داکسی سایکلین 100) وجود دارد و برای درمان بیماری های زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرفداکسی سایکلین برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی مختلف مانند آکنه، عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های روده ای، عفونت های تنفسی، عفونت چشم، سوزاک، کلامیدیا، سیفلیس، پریودنتیت (بیماری لثه)، تب تیفوس، طاعون، وبا، کمپیلوباکتر و بروسلوز و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

این دارو بعلاوه برای درمان لکه ها، آکنه و ضایعات ناشی از رزواسه استفاده می گردد اما قرمزی ناشی از رزواسه را درمان نخواهد کرد.

بعضی از انواع داکسی سایکلین برای پیشگیری از مالاریا، درمان سیاه زخم یا برای درمان عفونت های ناشی از کنه یا شپش استفاده می گردد.

چنان چه به هر یک از آنتی بیوتیک های تتراسایکلین مانند دمکلوسیکلین، ماینوسایکلین، تتراسایکلین یا تیگ سایکلین حساسیت و آلرژی دارید، نباید از داکسی سایکلین بهره ببرید.

مکانیسم اثرداکسی سایکلین با مهار سنتز پروتئین باکتریایی با اتصال به یک زیرواحد ریبوزومی، از اتصال اسید های آمینه به یکدیگر پیشگیری می نماید. بدون پروتئین باکتری ها قادر به عملکرد نیستند.

داکسی سایکلین باکتریو استاتیک است به این معنا که فراوری مثل باکتری ها را متوقف می نماید اما لزوما آن ها را از بین نخواهد برد. 1

نحوه مصرف داکسی سایکلینقبل از آغاز مصرف داکسی سایکلین یا تجدید مصرف آن، اطلاعات ارائه شده به وسیله داروساز را بخوانید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید.

این دارو باید با معده خالی، حداقل یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا، معمولاً یک یا دو بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف گردد. این دارو را با یک لیوان آب کامل (8 اونس / 240 میلی لیتر) مصرف کنید. در صورت بروز ناراحتی معده، مصرف آن با غذا یا شیر ممکن است به شرایط یاری کند. با این حال، اگر آن را با غذا یا شیر (یا هر چیزی که کلسیم بالایی دارد) مصرف کنید، ممکن است داکسی سایکلین به خوبی عمل نکند؛ بنابراین اگر مجبورید آن را با غذا یا شیر مصرف کنید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. حداقل 10 دقیقه بعد از مصرف این دارو دراز نکشید.

این دارو را 2 تا 3 ساعت قبل یا بعد از مصرف هر چیزی که حاوی آلومینیوم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و یا بیسموت سوبالیسیلات است، مصرف کنید. آنتی اسیدها، محلول دیدانوسین، کیناپریل، ویتامین ها / مواد معدنی، لبنیات (مانند شیر، ماست) و آب غنی از کلسیم با داکسی سایکلین تداخل دارند و از جذب کامل دارو به وسیله بدن جلوگیری می نمایند.

هنگام مصرف برای جلوگیری از مالاریا، این دارو را معمولاً باید یک بار در روز مصرف کرد. اولین نوبت این دارو را یک تا دو روز قبل از مسافرت یا طبق دستور پزشک مصرف کنید و تا زمانی که در منطقه ای هستید که خطر ابتلا به مالاریا وجود دارد، مصرف آن را به طور روزانه ادامه دهید. پس از بازگشت، باید 4 هفته دیگر این دارو را مصرف کنید. اگر نمی توانید این دوره مصرف داکسی سایکلین را به سرانجام برسانید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر شربت داکسی سایکلین را مصرف می کنید، قبل از هر نوبت مصرف، شیشه آن را به خوبی تکان دهید. با استفاده از پیمانه / قاشق مخصوص میزان گیری، دوز مصرفی را با دقت میزان گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است در معین میزان صحیح مصرف اشتباه کنید.

میزان مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ به درمان دارد. برای بچه ها، میزان مصرف دارو می تواند بر اساس وزن معین گردد.

برای تأثیر بیشتر، این آنتی بیوتیک را در بازه های زمانی معین مصرف کنید. برای یاری به یادآوری، این دارو را هر روز در زمان معینی مصرف کنید.

مصرف این دارو را تا زمان کامل شدن میزان تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز از بین بروند. قطع زودهنگام دارو ممکن است باعث گردد باکتری ها به رشد خود ادامه دهند، که این ممکن است منجر به بازگشت عفونت گردد.

در صورت تداوم یا بدتر شدن شرایطتان، مسئله را با پزشک در میان بگذارید . 2

مصرف داکسی سایکلین چه عوارضی دارد؟اگر هر یک از علائم واکنش آلرژیک به داکسی سایکلین (شامل کهیر، تنفس سخت، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش شدید پوستی (شامل تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفشی که توسعه می یابد و موجب لایه لایه شدن پوست می گردد) را داشتید، به اورژانس مراجعه کنید. اگر واکنش های جدی دارویی داشتید که بر بسیاری از قسمت های بدن تاثیر می گذارد، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. این علائم می توانند شامل خارش پوست، تب، تورم غدد، علائم آنفولانزا، درد عضلانی، ضعف شدید، کبودی غیر معمول یا زرد شدن پوست یا چشم باشند. این واکنش ها ممکن است چند هفته بعد از آغاز مصرف داکسی سایکلین رخ دهند. اگر دچار هر یک از موارد زیر شدید با پزشکتان تماس بگیرید:

درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی

تحریک شدن گلو، سختی در بلع

درد قفسه سینه، تپش نامنظم قلب، احساس تنگی نفس

کم شدن یا قطع شدن ادرار

ظهور علائم کمبود گلبول های سفید در خون شامل؛ تب، تورم غدد، بدن درد، علائم آنفلوانزا، ضعف، پوست رنگ پریده، کبودی یا خونریزی آسان

ظهور علائم افزایش فشار داخل جمجمه شامل؛ سردرد شدید، زنگ زدن گوش، سرگیجه، حالت تهوع، مسائل بینایی، درد پشت چشم

ظهور علائم مسائل کبدی یا پانکراس شامل؛ از دست دادن اشتها، درد قسمت بالایی شکم (که ممکن است به پشتتان گسترده گردد)، خستگی، حالت تهوع یا استفراغ، تپش سریع قلب، ادرار تیره، یرقان (زردی پوست و چشم)

عوارض جانبی معمول داکسی سایکلین می تواند شامل موارد زیر باشد:

تهوع، استفراغ، ناراحتی معده

اسهال خفیف

خارش پوست

خارش یا ترشح واژن

این فهرست عوارض جانبی کامل این دارو نیست و ممکن است عوارض جانبی دیگری هم رخ دهد. در خصوص عوارض جانبی خود با پزشک مشورت کنید.

موارد منع مصرف داکسی سایکلینداکسی سایکلین تنها برای موقعیت های خاص تجویز می گردد و برای افرادی با شرایط زیر مناسب نخواهد بود:

1. افراد باردار: داکسی سایکلین می تواند برای جنین مضر باشد. روش های درمانی بهتری برای مادران باردار وجود دارد. پس اگر باردار هستید حتما پزشک را آگاه کنید.

2. بچه ها زیر 8 سال: از آنجاییکه این دارو می تواند بر رشد بچه ها اثر بگذارد و باعث تغییر رنگ دایمی دندان ها در آن ها گردد، نباید به وسیله بچه ها زیر 8 سال مورد استفاده قرار گیرد.

3. افرادیکه به تتراسایکلین حساسیت دارند: داکسی سایکیلن یک آنتی بیوتیک تتراسایکلین است. پس افرادیکه به این آنتی بیوتیک حساسیت دارند نباید این دارو را مصرف نمایند.

چه کسانی باید در مصرف داکسی سایکلین احتیاط نمایند؟1. افرادی که دچار اختلال عملکرد کلیه هستند.

2. افرادی که دچار اختلال عملکرد کبد هستند.

3. افرادی که مستقیما در معرض نور خورشید و یا اشعه ماوراء بنفش قرار دارند. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.rastineh.com

3.www.fararu.com

منبع: راسخون
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1798

به "کاربرد داکسی سایکلین و عوارض جانبی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد داکسی سایکلین و عوارض جانبی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید