کره زمین چه زمانی می میرد؟

به گزارش مجله 90 جعبه، به گفته کارشناسان کره زمین می تواند دراثر پدیده های آب و هوایی یا اثر سیاره و سیارک های روی آن نابود شده و حیاتش را از دست بدهد.

کره زمین چه زمانی می میرد؟

به گزارش خبرنگار، با وجود آنکه سیاره ها برای بازه زمانی طولانی وجود دارند، اما برای همیشه نمی توانند زنده بمانند؛ در واقع حیات سیاره ها بر اثر تهدیداتی مختلف مانند ستاره ها و همسایه های آن ها در معرض خطر قرار گرفته است. همچنین دگرگونی های آب و هوایی درسیاره ها از جمله وقوع آتش فشان های گسترده نیز می تواند سبب آسیب به هسته سیاره ها و نابودی آن ها خواهد شد.

چرخه آب و هوایی در کنترل دمای سیاره ها نقشی مهم دارد و در این بین آب و هوای معتدل نه گرم و نه سرد به بقای سیاره منجر خواهد شد؛ در کره زمین، درجه حرارت به وسیله مقدار دی اکسید کربن موجود درجو کنترل می شود. دی اکسید کربن و دیگر گاز های گلخانه ای در جو مانند (آب، متان و اکسید نیتروژن) مانند نوعی لایه محافظتی عمل می کنند و به کاهش اشعه های دریافتی زمین از سوی خورشید منجر می شوند.

با ایجاد دی اکسید کربن در جو کره زمین، سطح سیاره گرم شده و باران می گیرد. پس از بارندگی دی اکسید کربن موجود درجو کره زمین کاهش یافته و این موضوع به خنک شدن سیاره منجر خواهد شد.

فعالیت های آتش فشانی خطری جدی برای اتمسفر کره زمین است، همچنین افزایش گاز های گلخانه ای در اتمسفر کره زمین سبب بالا رفتن درجه حرارت در جو کره زمین و آسیب به سپر محافظتی زمین دربرابر تابش اشعه خورشید و دیگر اجرام از جمله سیارک ها شود.

افزون بر گرما، سرما هم می تواند عاملی خطرناک برای پایان عمر کره زمین یا دیگر سیاره ها باشد. وقتی یک سیاره به میزان کافی سرد شود، نوعی پوشش سفید در سطح آن ایجاد می شود. یخ و برف روشن هستند و سبب انتقال گرما به فضا می شوند و این سبب افزایش سرما در جهان می شود.

همه سیاره ها درمعرض خطر فاجعه آب و هوایی قراردارند که می تواند سبب قابل زندگی نبودن برسطح آن شود، اما این فاجعه های آب و هوایی سبب نابودی سیاره نمی شوند.

قرار دریافت سیاره در معرض نیروی کشش سیاره های همسایه و دیگر اجرام آسمانی می تواند مدار یک سیاره بشکند و بر حرکت وضعی آن اثر بگذارد. این اتفاق بر سطح سیاره نیز اثر می گذارد و گرمای لایه میانی سیاره را افزایش می دهد. این گرما باید راهی برای فرار پیدا کند و روش معمول آن استفاده از دهانه های آتش فشانی است.

آتش فشان ها سبب سرد شدن سطح سیاره می شوند. در سال 1815 فوران کوه Tambora روی داد که به گفته محققان بزرگ ترین فوران ثبت شده در زمین است. خاکستر پخش شده از فوران این آتش فشان در اتمسفرکره زمین سبب کاهش درجه حرارت جهانی شد به گونه ای که در آن سال تابستان روی نداد.

کارشناسان تخمین می زنند در صورتی که فعالیت های آتش فشانی با شدت بالا در زمین ادامه پیدا کند امکان دارد در آینده کره زمین مانند سیاره زهره خشک و سوزان شود.

سیارک ها نیز خطری جدی و بسیار خطرناک برای کره زمین هستند. برخورد آن ها با زمین یا دیگر سیاره ها سبب آسیب شدید به ساختار سیاره، حرکت آن به دور خورشید و حرکت وضعی به دور خودش می شود و این می تواند به تدریج سبب خارج شدن سیاره از منظومه شمسی یا نزدیک شدن آن به خورشید و نابودی در اثر گرمای فوق العاده زیاد ستاره خورشید شود.

به تدریج و در طی میلیون ها سال آینده ستاره خورشید با سوزاندن گاز های شیمیایی درون خود به تدریج گرمایش را از دست می دهد و به کوتوله ای قرمز تبدیل می شود. در آن زمان به دلیل نزدیک شدن زمین به خورشید دیگرمنابع آب، چون دریا و اقیانوس ها وجود نخواهند داشت و جو کره زمین و سطح آن مشابه سیاره زهره می شوند.

کارشناسان تخمین می زنند در آن زمان خورشید به ابعادی 100 تا 200 برابر اندازه کنونی خود می رسد، اکنون خورشید 4.5 میلیارد سال عمر دارد. در آن زمان 2 سیاره زهره و عطارد به وسیله جو خورشید درون آن بلعیده می شوند. سیاره زمین در یک لبه منحصربه فرد قرار گرفته است و امکان دارد به خارج منظومه شمسی رفته یا تحت تاثیر جاذبه خورشید به سوی آن کشیده شود.

منبع:Space

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 68

به "کره زمین چه زمانی می میرد؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "کره زمین چه زمانی می میرد؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره زمین چه زمانی می میرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید