کشف یک طلسم سربی 1100 ساله در بلغارستان

به گزارش مجله 90 جعبه، یک طلسم سربی منقوش به کتیبه ای با الفبای سیریلیک متعلق به دوران تزار سیمئون کبیر در استحکامات Balak Dere نزدیک روستای هوهلا، شهرستان ایوالوفگراد، بلغارستان جنوبی کشف شد.

کشف یک طلسم سربی 1100 ساله در بلغارستان

خبرنگاران | خبر این یافته به وسیله ایوایلو کانچف، باستانشناس و عضو تیم موزه ملی تاریخ اعلام شد. اولین آنالیز ها نشان دادند که حروف سیریلیک با عمق نسبتا کمی بر روی این صفحۀ برنزی حکاکی شده است. جورج سنگالیویچ حین رمزگشایی این کتیبه با استفاده از تصویربرداری تبدیل بازتاب، حدس زد که شروع متن کتیبه روی سمت داخلی صفحه سربی اجرا شده است. محققان بعد از باز کردن کامل صفحه دریافتند این کتیبه سیریلیکی طولانی در هفت خط در درون و چهار خط در بیرون صفحه حک شده است.

به گزارش خبرنگاران ، اسامی استغاثه نمایندگان، نیکولا و پاوِل با پیروزیت از روی این طلسم رمزگشایی شد. این طلسم در یک لایه فرهنگی قابل اسناد به شروع قرن دهم یافت شد. این موضوع باستانشناسان را بر آن داشت تا روی به اصطلاح عصر طلایی تزار سیمئون یکم (927-893) تمرکز نمایند و منابع تاریخی آن دوران در وصف پیشروی های حاکم بلغاری به قسطنطنیه را مقایسه نمایند، تحلیل کتیبه ای انجام دهند و مطالعات شان را با رسم الخط قدیمی حروف خاصی که متعلق به قرن دهم است، کامل نمایند.

به گفته کارشناسان، رسم الخط این کتیبه مشابه نوشته های امروزی در شمال شرقی بلغارستان است؛ جایی که پرسلاو مرکز سیمئون قرار داشت. برخلاف یافته های پیشین از این نوع، این یافته بخاطر متن مقدسی که دارد و همینطور رمزگشایی اسامی استغاثه نمایندگان، یعنی نیکولا و پاوِل، غیرمعمول است. تمامی این ها به علاوه زمینه باستانشناسی، به دانشمندان دلیلی می دهد تا باور نمایند آن ها یکی از قدیمی ترین متون سیریلیک را تا به امروز کشف نموده اند.

نزدیک ترین دست سازه های مشابه از نظر جغرافیایی دو طلسم قرن دهم و یازدهم هستند که نزدیک کاردزالی و هاسکُوُ پیدا شدند. به نقل از ایوایلو کانف در طول پیشروی تزار سیمئون به قسطنطنیه، یک قرارگاه در Balak Dere وجود داشت و این صفحه طلسم سربی به جنگجویان سیمئون تعلق داشته است.

تزار سیمئون یکم با نام مستعار سیمئون کبیر پسر بوریس یکم، پادشاه نخستین امپراتوری بلغارستان بود که از سال 893 تا 927 حکمرانی کرد. کمپین های پیروز سیمئون علیه بیزانس، مجارستان و صربستان منجر به بزرگترین توسعه قلمروی بلغارستان شد و آن را به قدرتمندترین کشور اروپای شرقی و جنوب شرقی مدرن تبدیل کرد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2147

به "کشف یک طلسم سربی 1100 ساله در بلغارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک طلسم سربی 1100 ساله در بلغارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید