کوشک احمدشاهی؛ خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار در باغ نیاوران

به گزارش مجله 90 جعبه، در ادامه مقاله به شما از معماری و تاریخچه کوشک احمدشاهی می گوییم با ما همراه باشید.

کوشک احمدشاهی؛ خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار در باغ نیاوران

جهت دریافت خدمات طراحی خانه دوبلکس ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تاریخچه کوشک احمدشاهی:

برای ورود به کوشک احمدشاهی باید از باغ نیاوران عبور کنید. کوشک احمدشاهی در کاخ نیاوران نهاده شده است. کوشک احمدشاهی در کنار کاخ اصلی که سکونت گاه خانواده محمدرضا پهلوی بود و کاخ صاحبقرانیه که قدیمی ترین بنای موجود در این مجموعه است، نهاده شده است.

اواخر دوره قاجار بعنوان خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار در بین باغ نیاوران با مساحت 800 متر و در دو طبقه ساخته شد. کوشک احمدشاهی آخرین بنای ساخته شده از طریق سلسله قاجار در باغ نیاوران نهاده شده است.

متأسفانه تاریخ دقیق ساخت این کاخ بدرستی معین نیست. مدارک تاریخی هم روایت دقیقی از سال ساخت آن ارائه نمی دهند. ولی چون این بنای آجری اسم احمد پادشاه را یدک میکشد ، تاریخ نگاران آن را به همان زمان نسبت داده اند. با این وجود میتوان اظهار داشت عمر کوشک احمد شاهی کم تر از 200 سال است.

عکس هایی از طبقه اول کوشک احمدشاهی

قرارگیری کوشک بر روی شیب باعث عدم احساس اختلاف سطح در طبقه دوم شده است. این شیب در ضلع شمالی کاخ به سمت رشته کوه های البرز نهاده شده است و این انتخاب عاقلانه در مورد محل قرارگیری ساختمان از ذوق و هنر فراوری کننده آن خبر میدهد.

وجود سقف شیروانی بر روی کوشک نوعی الهام گیری از معماری نئوکلاسیک اروپایی و ترکیب آن با گوشه ای از هنر معماری ایرانی دوره قاجار را نشان میدهد.

یکی از خصوصیت بی همتا کاخ کوشک احمد شاهی که آن را از دیگر بناهای دوره قاجار متمایز نموده، تزئینات و نمای آجری در سراسر نمای بیرونی ساختمان است که آجرهای آن از نوع منقوش قالبی با طرح های گوناگون به رنگ نخودی در کنار هم چیده شدند که زیبایی بنا را دو چندان میکند.

طبقه نخست کوشک احمدشاهی حاوی 6 اتاق و 2 راهروی شرقی و غربی است. طبقه این طبقه از یک سرسرا تشکیل شده که حوضی از سنگ مرمر در وسط آن نهاده شده است و شش اتاق و دو راهرو هم در اطراف آن وجود دارند.

در اطراف سالن کتاب خانه، کتب ولیعهد به چشم می خورد. اتاق های سمت چپ این سالن منتسب به رضا پهلوی است که با عکسها و پوسترهای فوتبالی و نخستین پرواز مخصوص اش، دیوارها را پر نموده است. در این قسمت از بنا اشیاء نفیسی از جنس برنز، نقره، عاج، چوب، هدایای رؤسای کشورهای مختلف، مدال ها و نشان ها و تابلوهای نگارگری در معرض تماشا نهاده شده است.

اتاق موسیقی کوشک احمدشاهی

طبقه دوم کوشک دارای 2 اتاق است که دور تا دور آنها را ایوان فرا گرفته و دارای 24 ستون ظریف پوشیده شده از گچ و 4 پایه قطور آجری است. نقش شیر و خورشید گچ بری شده بر پیشانی دیواره ضلع شمالی ایوان به چشم می خورد.

در چهار طرف سالن مرکزی که بعنوان اتاق موسیقی استفاده میشد ، قفسه چوبی ویترین دار نصب شده است. در زمان پهلوی دوم، در این طبقه سرویس بهداشتی ایجاد شده و راستا راه پله ها عوض میشود و جهت ضیافت های خصوصی و خانوادگی مورد استفاده قرار می گرفته است. در این قسمت هم بعضی از اثرهای مخازن این کاخ به نمایش گذاشته شده است. همچنین در ایوان کوشک هم که به چهار طرف باغ اشراف دارد، اقسام مبلمان چوبی توجه هر هنرمند و بازدیدکننده ای را بخود جلب میکند.

کوشک احمد شاهی پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 تحت نگهداری و تعمیر نهاده شد و در اردیبهشت ماه سال 1379 هم زمان با هفته میراث فرهنگی بطور رسمی افتتاح شد.

زمان بازدید از کوشک احمد شاهی:

درصورتی که می خواهید از مجموعه تاریخی نیاوران و کوشک احمد شاهی دیدن کنید، میتوانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 به آن مراجعه کنید.

آدرس کوشک احمد شاهی:

تهران، میدان شهید باهنر(نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

منبع: گردشبان
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1151

به "کوشک احمدشاهی؛ خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار در باغ نیاوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشک احمدشاهی؛ خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار در باغ نیاوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید