گرانی های جگرسوز

به گزارش مجله 90 جعبه، بنیامین شریعتی اشرفی- گرگان - خبرنگار:در گلستان کمتر کسی است که از ماه رمضان گرگان نام ببرد و در کنارش به سنت و عادت عمومی گرگانی ها به جگرخوری های بعد از افطار و پیش از سحر اشاره نکند.

گرانی های جگرسوز

سال جاری اما به نظر گرانی ها به جان جگرپزان و جگرخوران هم افتاده است و کسبه می گویند رونق سال های پیش را نمی بینیم. اگر دور کوچکی در خیابان مطهری، خیابانی که بورس جگرکی ها و کبابی های سنتی گرگان نیز است، بزنید، مهمانان این صنوف هم می گویند که گرانی های سال جاری باعث شده است تا حالا که از نیمه ماه رمضان هم گذشته است فقط یک یا دوبار برای خوردن غذای محبوب شب های رمضان از خانه بیرون بیایند.

  • مصرف زیاد جگر در ماه رمضان

این در حالی است که یکی از پر مصرف ترین اقلام ماه مبارک رمضان از گذشته ها، کله پاچه و جگر است. تصور عمومی بر این است که نان این صنف با آغاز ماه مبارک توی روغن است، اما رئیس اتحادیه کله پاچه و جگری ها نظر دیگری دارد. اسماعیل مطلبی می گوید: نمی توانیم نرخ دقیقی برای جگر و کله پاچه معین و اعلام کنیم. دست کامل جگر کشتار استان، حدود 130 تا 150 هزار تومان به فروش می رسد. با توجه به میزان بالای مصرف در ماه مبارک، کشتار استان پاسخگو نیست. البته کلا عمده جگر مصرفی در گلستان در مشهد تامین می گردد.

او ادامه می دهد: مشهد فقط جگر سیاه را که بیشترین مصرف صنف ما را شامل می گردد در بسته بندی های 10 کیلویی به فروش می رساند. قیمت جگر بسته بندی مشهد بسیار گران است. با بالا رفتن نرخ دلار هم قیمتشان را بالاتر کشیدند. ما بارها به سازمان صنعت و معدن استان هم نامه نوشتیم، اما فایده نداشت. پیش از آغاز ماه مبارک هم در اقدامی جمعی، چند روز از مشهد خرید نکردیم تا شاید بر قیمت تجدید نظر نمایند. اما این کار هم فایده نداشت. در نهایت نه فقط قیمت خرید، بلکه این که کله پزی یا جگرکی در کدام محل، با چه تعداد نیرو کار کند هم بر قیمت اثرگذار خواهد بود.

  • کاهش رونق جگرکی های گرگان

حاج علی صاحب یکی از پرطرفداران ترین جگرسراهای گرگان است. او می گوید: کاسبی سال جاری در شب های رمضان از رونق افتاده است. وقتی مردم نمی توانند اقلام اساسی شب های رمضان را تهیه نمایند طبیعتا تفریحاتی مانند جگرخوری از سبد خانوار حذف می گردد. او ادامه می دهد: چون بخش زیادی از جگر مصرفی به ویژه در شب های رمضان در استان گلستان از مشهد تامین می گردد، خود صنف چندان دخالتی در معین قیمت ها ندارد. بعضی مشتری های دائم ما هم، که هر شب یا یک شب در میان میهمان ما بودند، سال جاری یک شب در هفته یا حتی فقط یک بار آمدند و میزان سفارش در هر پرس سفارش مشتری ها کم شده است.

  • غذاهای ارزان هم گران شد

وضعیت گرانی موجب شده است تا مردم بعضی از تفریحات ارزان و قدیمی خود را کنار بگذارند که نرفتن به جگرسراها به عنوان یکی از مراکز ارزان قیمت تهیه غذا از آن جمله است. این در حالی است که فارغ ازمسائل مالی یکی از عادت ها اجتماعی دیرین در گرگان همین جگرخوری های شب های تابستان و ماه رمضان بود. حالا اما بیش از 120 واحد صنفی و تعداد زیادی از شهروندان گرگانی، در این بخش از تفریحات غیرلاکچری هم با مشکل روبه رو شدند.

  • تاریخچه جگرپزیو جگرخوری در گرگان

یک مورخ گرگانی در خصوص آداب جگرپزی و جگرخوری در گرگان می گوید: آداب و رسوم هر جامعه که در گذر تاریخ از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و هر یک بنا به باور یا اعتقادی بر جای مانده است، از اجزای شکل دهنده هویت هر جامعه و یا بهتر بگوییم شناسنامه فرهنگی و میراث معنوی هر دیاری است. در این بین گرگانی ها به عنوان اهالی دیاری با تاریخ و فرهنگ غنی، آداب و رسومی خاص دارند.

اسدالله معطوفی می گوید: قدمت سنت جگرخوری در گرگان حداقل به زمان صفویه می رسد. شاید اگر از افرادی که چند صباحی در گرگان به سر برده اند بپرسید غذای سنتی گرگانی ها چیست؟ بسیاری از آنان از جگر به عنوان یکی از غذاهای ویژه اهالی این دیار نام ببرند. اما شاید بسیاری ندانند که این علاقه خاص گرگانی ها به جگر، براساس اسناد موجود، حداقل قدمتی تا دوران صفویه دارد و حتی بعید نیست سابقه ای بسیار بیش از این داشته باشد.

معطوفی ادامه می دهد: براساس اسناد، در زمان صفویه یک بار در دوران حکومت شاه طهماسب و یک بار در زمان شاه صفی مالیات هایی بر مردم استرآباد بخشیده شد که عوارض بر جگرفروشان و جگرکی ها، هیزم کشی، صابون پزی، قوش پرانی و... و. از آن جمله بود. به طور قطع می توان گفت از اواسط دوره قاجار به بعد بساط جگرکی ها در ماه رمضان در میدانچه های محله های مختلف شهر برپا بوده است و جوانان و خانواده های گرگانی بعد از افطار به سراغ آنها می رفته اند. حالا اما به نظر می رسد این عادت تاریخی هم تحت تاثیر گرانی ها قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 93

به "گرانی های جگرسوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی های جگرسوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید